خواستار مجازات افرادی شد که به پارلمان حمله کرده‌ اند | فراتاب
کد خبر: 1378
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 07:35
حیدر عبادی پس از بازدید از ساختمان پارلمان عراق:
حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق یکشنبه (۱۲ اردیبهشت/ اول مه) یک روز پس از هجوم شماری از تظاهرکنندگان به پارلمان عراق از ساختمان مجلس بازدید کرد. روز شنبه گروهی از معترضان که مقابل پارلمان در "منطقه سبز" بغداد تجمع کرده بودند به این ساختمان هجوم بردند و شعارهای

فراتاب ـ سرویس بین الملل:

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق یکشنبه (۱۲ اردیبهشت/ اول مه) یک روز پس از هجوم شماری از تظاهرکنندگان به پارلمان عراق از ساختمان مجلس بازدید کرد. روز شنبه گروهی از معترضان که مقابل پارلمان در "منطقه سبز" بغداد تجمع کرده بودند به این ساختمان هجوم بردند و شعارهایی علیه دولت عراق سر دادند.

مهاجمان به تعدادی از نمایندگان حمله کردند و به ساختمان پارلمان نیز خساراتی وارد آوردند. معترضان شامگاه شنبه پس از شش ساعت به اشغال پارلمان پایان دادند و از ساختمان آن خارج شدند. اما تجمع صدها تن از آنها مقابل پارلمان همچنان ادامه دارد.

اکانت دفتر حیدر عبادی در شبکه توییتر روز یکشنبه تصاویری از بازدید نخست‌وزیر عراق از پارلمان منتشر کرد که شیشه‌های خرده شده و میزهای شکسته در صحن علنی پارلمان را نشان می‌د‌هند. نخست‌وزیر عراق دستور شناسایی بازداشت و مجازات عاملان این حمله را صادر کرده است.

ادامه تجمع معترضان در "مرفه‌ترین منطقه بغداد"

معترضان که از هواداران روحانی پرنفوذ شیعه، مقتدی صدر هستند خواستار اصلاحات سیاسی و نبرد با فساد گسترده مالی در عراق هستند.

مقتدی صدر با کابینه حیدرعلی عبادی، نخست‌وزیر شیعه‌مذهب عراق مخالف است و خواهان آن است که عبادی افرادی را در کابینه منصوب کند که وابستگی‌های حزبی ندارند.

هم‌زمان تدابیر امنیتی در بغداد تشدید شده است.

معترضان که برای نخستین بار توانستند از سد دیوارها، سیم خاردارها و حفاظ‌های امنیتی "منطقه سبز" بغداد عبور کرده و خود را به ساختمان‌های مهم رسمی و دولتی برسانند تصمیم ندارند از این منطقه خارج شوند.

بیشتر وزارت‌خانه‌ها، سفارت‌خانه‌ها و ساختمان‌های دولتی عراق در منطقه سبز بغداد قرار گرفته‌اند.

یوسف اسدی، مردی ۳۲ ساله که مشغول گرفتن عکس سلفی مقابل مجسمه سرباز گمنام بوده به خبرگزاری فرانسه گفته است که برای نخستین بار بعد از دوران دانش‌آموزی پا به این محله در بغداد گذاشته و از مرفه بودن این محله جا خورده است.

به گفته این مرد، در حالی‌که مردم عراق از کمبود برق در تابستان‌های داغ این کشور در رنج هستند همه ساختمان‌های این محله برق و سیستم‌های خنک‌کننده دارند.

بسیاری از سیاستمداران عراقی در این منطقه‌ی به شدت حفاظت شده در رفاه زندگی می‌کنند. رسانه‌ها گزارش می‌دهند بیشتر معترضانی که در منطقه سبز تجمع کردند جوان یا نوجوان‌ هستند.

نشست اضطراری رئیس‌جمهور عراق با نخست‌وزیر و رئیس‌ پارلمان

وزارت کشور عراق روز شنبه اعلام کرد که درب ورودی به منطقه سبز بغداد به طور موقت بسته شده و رفت‌وآمد در منطقه سبز به حالت معلق درآمده است.

وزارت کشور همچنین اعلام کرد که تدابیر امنیتی در اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد و ساختمان بانک مرکزی عراق، تشدید شده است.

دفتر ریاست‌جمهوری عراق روز یکشنبه اعلام کرد که فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق از حیدر عبادی نخست‌وزیر و سلیم جبوری، رئیس پارلمان این کشور برای شرکت در نشستی اضطراری در روز یکشنبه دعوت کرده است.

 

منبع: دویچه وله

نظرات
آخرین اخبار