کد خبر: 1377
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 07:05
شعار ترامپ در خصوص «اول بودن جایگاه آمریکا»، یک سیاست خارجی انزواطلبی را بدنبال دارد که به واسطه ورود احتمالی وی به کاخ سفید خاورمیانه را نگران کرده است.

به گزارش فراتاب،روزنامه ایندیپندنت نوشت: دونالد ترامپ در نخستین سخنرانی سیاست خارجی خود در اوایل این هفته، به عمد از برخی از اظهارات تند که قبلا مبارزات انتخاباتی اش بر مبنای آنها بود، اجتناب کرد. اما سخنرانی وی باز احساس خطری که به واسطه ورود احتمالی وی به کاخ سفید خاورمیانه را فرا گرفته است، کم نکرد.

«گالیا جولان» استاد علوم سیاسی و بنیانگذار جنبش «صلح اکنون» معتقد است که گویاترین شاخصه ای که خاورمیانه ای ها از ترامپ در صورت پیروزی وی در انتخابات انتظار دارند، اظهارات نژادپرستانه وی نسبت به مکزیکی ها و مسلمانان، از جمله پیشنهاد وی در ماه دسامبر برای توقف موقت ورود مسلمانان به آمریکا است. جولان گفت: «من با این فرض شروع می کنم که او یک فرد متعصب است. هیچ چیز در مبارزات انتخاباتی وی نشان نمی دهد که او رهبر منطقی باشد.»

وی ادامه داد: «من انتظار دارم که او بسیار ضد عرب باشد، نه تنها به این دلیل که او در تلاش برای خشنود لابی صهیونیستی است، بلکه به دلیل متعصب بودن او. او احتمالا اعراب را در اولویت قرار نخواهد داد و یک حامی قوی برای اسرائیل خواهد شد. اسرائیل می تواند انتظار داشته باشد کمک های نظامی آمریکا و پشتیبانی از این رژیم در سازمان ملل ادامه داشته باشد.»

اما برخی که حامی اسرائیل هستند نیز از موفقیت احتمالی ترامپ نگران هستند. آنها در شعار ترامپ در خصوص «اول بودن جایگاه آمریکا»، یک سیاست خارجی انزواطلبی می بینند که می تواند به منافع اسرائیل آسیب برساند. «ساموئل سندلر» کارشناس سیاسی گفت: « من فکر می کنم ترامپ خودش هم نمی داند چه می کند، اما چیزی که نگران کننده است این است که او به زبان انزواطلبی صحبت می کند. آمریکا در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» منطقه را رها کرد و ما می خواهیم این کار متوقف شود. اسرائیل تا حد زیادی به آمریکا در منطقه نیاز دارد. انزواطلبی در را به روی ایران و روسیه باز خواهد کرد.»

ترامپ در سخنرانی خود گفت که مقابله با گسترش اسلام افراطی باید هدف اصلی سیاست خارجی باشد و افزود که او برای مبارزه با افراط گرایی از نزدیک با متحدان آمریکا در خاورمیانه همکاری خواهد کرد. او بر مخالفت گذشته خود به توافق هسته ای با ایران بار دیگر تاکید کرد و دولت اوباما را به بی توجهی به اسرائیل و در عین حال کمک به ایران برای کسب «قدرت بیشتر و بیشتر» متهم کرد. او همچنین دولت اوباما را به دلیل سیاست های اشتباهش در قبال سوریه، عراق و لیبی که به رشد داعش منجر شد، محکوم کرد. او دولت را به دلیل حمایت از سرنگونی «حسنی مبارک» رئیس جمهور پیشین مصر و ظهور حکومت اخوان المسلمین در آنجا تقبیح کرد و از آن به عنوان یک ایده خطرناک یاد کرد که می تواند به دموکراسی های غربی در کشورهایی که هیچ تجربه و یا منافعی در تبدیل شدن به یک دموکراسی غربی ندارند، بیانجامد. او به کلمه فلسطین و یا به مذاکرات موسوم به صلح هیچ اشاره ای نکرد.

«طلال عوکل»، مقاله نویس روزنامه الایام از نامیده شدن اسرائیل به عنوان «نیرویی برای عدالت و صلح» توسط ترامپ انتقاد کرد.

عوکل گفت: «این بدان معنی است که او متعهد به سیاست تاریخی تقویت اسرائیل است و آن را به عنوان تنها دموکراسی (!) در منطقه می داند.» این مقاله نویس گفت: از نظر او فلسطینی ها هیچ گونه حقوقی نسبت به اسرائیل «دموکراتیک» (!) ندارند. او اضافه کرد که انتظار نمی رود مناقشه اسرائیل و فلسطین راه به جایی ببرد ولو اینکه رئیس جمهور آمریکا ترامپ نباشد.

«کمال مغیث» کارشناس مرکز ملی تحقیقات آموزشی در شهر «قاهره» مصر ابراز نگرانی که حقوق بشر در منطقه تحت ریاست جمهوری ترامپ بدتر شود. او گفت: «نژادپرستانی که بشریت را به واسطه رنگ پوست و یا مذهب شان تفکیک می کنند، دشمنان حقوق بشر هستند. قطعا ترامپ از بازیگرانی در سراسر خاورمیانه که با حقوق بشر دشمن هستند، حمایت می کند. پیروزی او برای کل خاورمیانه بد خواهد بود.»

«عماد الدین حسین» سردبیر روزنامه «الشروق» قاهره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که ترامپ بهترین هدیه برای داعش خواهد بود زیرا ریاست جمهوری وی، تمایلات خشونت آمیز ضد غربی را در خاورمیانه تقویت می کند.

اما «صبری ریبحات»، وزیر سابق توسعه سیاسی در کابینه اردن گفت که ترامپ زمانی که به قدرت برسد با زمان مبارزات انتخاباتی خود فرق خواهد داشت. او گفت: «من فکر نمی کنم او اظهارات خود را در دوره ریاست جمهوری اش اعمال کند، اما اگر این کار را هم بکند، من خیلی نگران نمی شوم. اولا اینکه او تلاش می کند شکاف هایی را که ایجاد کرده، ترمیم کند. او می داند با توجه به واقعیت های جهان همه چیزهایی که گفته عملی نمی شود. او روابطی که در مدت زمان زیادی شکل گرفته، به خطر نمی اندازد.»

ریبحات گفت که طرح های پیشنهادی ترامپ مانند تلاش برای جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا از حمایت متحدان برخوردار نیست.

وی افزود: «سخنرانی های نفرت انگیز ترامپ بسیار هشدار دهنده است اما تفاوت زیادی بین لفاظی و واقعیت حاکم بر جهان وجود دارد.»

«ولید فارس» مشاور تبلیغاتی ترامپ در امور مربوط به سیاست خارجی در مصاحبه با روزنامه «الحیات» چاپ لندن، این انتقادات را که سخنان ترامپ نژادپرستانه است را رد کرد و گفت: «هیچ مدرکی وجود ندارد که در زندگی فردی وی عکس این قضیه حاکم نباشد. شرکت های او تعداد زیادی نیرو از اقوام مختلف دارد و مسلمانان و زنان نقش اصلی در این شرکت ها دارند. او شرکایی از میان اعراب و مسلمانان نیز دارد.»

فارس پیش بینی کرد که ترامپ می تواند در مقایسه با روسای جمهور قبلی آمریکا به پیشرفت های بیشتری در قبال فلسطین دست پیدا کند. او مدعی شد: «ترامپ یک میانجیگر عادل است. او روابط خوبی با جامعه یهودی و با اسرائیل دارد. او می داند که حل مسئله فلسطین، تضمینی برای دستیابی به ثبات در منطقه است.»

منبع:جماران

نظرات
آخرین اخبار