کد خبر: 1365
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 02:55
هشدار مسکو در خصوص عضویت سوئد در ناتو
رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی سنای روسیه در مورد عضویت سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد

 

فراتاب- به نقل از راشاتودی، سناتور «اوگنی سربرنیکوف» در این رابطه گفت: ما نه تنها به پاسخ های فنی فکر می کنیم بلکه درباره تعداد نیروهای خود نیز صحبت می کنیم. اگر سوئد عضو ناتو شود روسیه قدرت نیروهای نظامی خود را در مرزهای شمالی و شمال غربی افزایش می دهد که این موضوع شامل ناوگان شمالی نیز می شود.
بحث عضویت سوئد در ناتو در حالی مطرح می شود که ناتو تجهیزات و نیروهای خود در کشورهای هم مرز با روسیه عضو ناتو در شرق این ائتلاف نظامی را تقویت می کند.
با این ماموریت جدید، ناتو می خواهد پیغامی به شرکای شرقی خود که بعد از الحاق کریمه به روسیه خود را از نظر نظامی در معرض تهدید مسکو احساس می کنند ارسال کند. به‌خصوص لهستان ماه هاست که خواستار حضور قدرتمندانه تر نیروهای ناتو در شرق این ائتلاف نظامی است.
وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به این تصمیمات ناتو اعلام کرد که مسکو با اقدامات لازم به این نقل مکان های نیروهای غربی به شرق واکنش نشان خواهد داد.
کشورهای شرقی عضو ناتو احساس می کنند که از طرف روسیه تهدید می شوند. ناتو در نشست اخیر خود در ولز درباره حضور نظامی قدرتمندانه تر در این کشورها تصمیم گیری کرد. ارتش آلمان در سال جاری حدود ۵ هزار و پانصد نیرو را در مانورها و اقدامات تمرینی به شرق می فرستد که پانصد نفر بیشتر از سال گذشته است. در نشست آینده ورشو نیز گام های بعدی در این راستا برداشته می شود.
لاوروف این انتقاد را به ناتو وارد کرد که تصمیمات خود برای ارتقای نیرو در شرق را قبل از درگیری های اوکراین گرفته است. از این رو روسیه باید با ابزار مناسب پاسخ دهد.
ناتو حدود یک هفته پیش گفتگوهای دو سال به حال تعلیق در آمده خود با روسیه به دلیل بحران اوکراین را آغاز کرده بود. طرفین بعد از اولین نشست بر پیشبرد گفتگوها تاکید کردند. سفیر روسیه در این راستا اعلام کرد که هیچ تصمیم مشترک و برنامه مثبتی با غربی ها وجود نداشته است.

نظرات
آخرین اخبار