خواهان برقراری آتش بس سراسری در سوریه هستیم | فراتاب
کد خبر: 1356
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1395 - 09:35
جان کری:
روز یکشنبه اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت) جان کری وزیر خارجه آمریکا به ژنو می‌رود تا برای برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه تلاش کند. او در این سفر با استفان دمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و نیز همتایان خود از کشورهای عربستان سعودی و اردن دیدار خوا

فراتاب ـ جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه سفر به ژنو خواهان آتش‌بسی دائمی در سراسر سوریه شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی جان کری گفته است که برقراری آتش‌بس در سراسر سوریه و پایان دادن به خشونت‌ها در حلب، اولویت دولت آمریکاست.

روز یکشنبه اول ماه مه (۱۲ اردیبهشت) جان کری وزیر خارجه آمریکا به ژنو می‌رود تا برای برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه تلاش کند. او در این سفر با استفان دمیستورا فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و نیز همتایان خود از کشورهای عربستان سعودی و اردن دیدار خواهد کرد.

در روزهای اخیر سوریه شاهد سنگین‌ترین نبردها پس از آغاز آتش‌بس در اواخر ماه فوریه (دو ماه پیش) بود. بدترین وضعیت را در میان شهرهای سوریه حلب داشت که حملات گسترده هوایی نیروهای بشار اسد در آنجا باعث مرگ حداقل ۲۰۰ تن در عرض یک هفته شد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روزهای جمعه و شنبه (۲۹ و ۳۰ آوریل/ ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت) با استفان دمیستورا نماینده ویژه سازمان ملل برای سوریه و نیز ریاض حجاب نماینده مخالفان اسد در مذاکرات صلح تلفنی گفت‌وگو کرد. کری در این گفت‌وگوها بر لزوم برقراری آتش‌بسی دائمی در سراسر خاک سوریه تاکید کرد.

آتش‌بسی که شکسته شد

بر اساس توافق انجام‌شده میان آمریکا و روسیه از اولین دقیقه روز شنبه ۳۰ آوریل در دمشق و حوالی آن، لاذقیه و حلب آتش‌بس موسوم به "رژیم سکوت" آغاز شد. این آتش‌بس در دمشق ۲۴ ساعت و برای لاذقیه ۷۲ ساعت در نظر گرفته شده بود اما برای حلب زمان مشخصی تعیین نشده بود.

فعالان حقوق بشر سوریه گزارش داده‌اند که این آتش‌بس در مناطق تحت تصرف شورشیان، ارتفاعات قطاع شرقی و نیز در استان ساحلی لاذقیه شکسته شده است. شهر حلب نیز از هفته گذشته تحت بمباران مداوم نیروهای بشار اسد بوده و اصلا آتش‌بسی در آن اجرا نشده است.

در جریان حملات هوایی نیروهای بشار اسد و نیز آتش خمپاره شورشیان از روز جمعه تا کنون ۲۵۰ شهروند غیر نظامی در سوریه کشته شده‌اند. بیش از همه حمله هوایی به بیمارستان‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. با بالا گرفتن این درگیری‌ها دهها نفر از ساکنان مناطقی که در تصرف شورشیان است این مناطق را ترک کردند.

"نقض صریح آتش‌بس توسط اسد"

سخنگوی جان کری گفته است که وضعیت در شهرهایی که بین نیروهای اسد و شورشیان تقسیم شده‌اند بسیار نگران‌کننده است. به گفته او حملات هوایی نیروهای بشار اسد عمدتا غیرنظامیان را هدف قرار داده‌اند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اقدام اسد را "نقض صریح" آتش‌بس دانسته و خواهان توقف فوری آن شده است.

جان کری نیز از روسیه خواسته تا رژیم سوریه را از ادامه حملات هوایی بازدارد. وزیر خارجه آمریکا گفته که مسکو باید اقدامی به عمل آورد تا نقض آتش‌بس و بیش از همه "حملات خودسرانه" به حلب پایان پذیرد.

روسیه اما پیشتر این خواسته را رد کرده است. گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری اینترفاکس گفته است: «ما نمی‌توانیم هیچ فشاری (بر اسد) وارد کنیم چرا که نبرد در حلب بخشی از مقابله با تهدیدات تروریستی است.»

وزیر امور خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر از دمیستورا و ریاض حجاب، نماینده مخالفان سوریه دعوت کرده است تا در روز چهارشنبه ۴ مه به منظور شرکت در یک نشست به برلین بروند. اشتاین مایر به روزنامه "دی‌ولت" چاپ روز یکشنبه گفته که نشست چهارشنبه تلاشی خواهد بود برای پیشبرد گفت‌وگوهای ژنو. او گفته است: «نبردهای اخیر در حلب و دمشق نگرانی بزرگی برای ما به وجود آورده است.»

 

منبع: دویچه وله

نظرات
آخرین اخبار