کد خبر: 1355
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1395 - 22:21
سفر بایدن به عراق
جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنج شنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد بغداد شد و با مقامات ارشد این کشور از جمله حیدر العبادی، نخست وزیر، سلیم الجبوری، رئیس مجلس و فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق دیدار و گفت وگو کرد.

فراتاب ـ جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنج شنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد بغداد شد و با مقامات ارشد این کشور از جمله حیدر العبادی، نخست وزیر، سلیم الجبوری، رئیس مجلس و فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این دیدار برای حمایت بیشتر از ارتش عراق که اخیرا توانسته پیشروی های در خور توجهی در جبهه مبارزه با داعش در سایه تنش های سیاسی شدیدی که اخیرا بر عراق سایه انداخته است، به دست آورد انجام می شود.

دفتر بایدن با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا برای انجام گفت وگوهایی با رهبران عراق وارد این کشور شده و تلاش دارد از وحدت ملی و ادامه جنگ شدید جاری با تروریسم در عراق حمایت کند.

در این بیانیه آمده است که معاون رئیس جمهوری تمامی طرح ها و اقدامات لازم جامعه جهانی برای حمایت از ثبات اقتصاد عراق و افزایش همکاری های این کشور با جامعه جهانی انجام خواهد داد. در این بیانیه همچنین آمده است که ایالات متحده از امنیت و تمامیت ارضی عراق نیز حمایت کامل می کند و این سفر می تواند در جهت تقویت همکاری های دو طرف در این زمینه نیز محسوب شود.

این نخستین بار بعد از خروج نیروهای امریکایی از عراق در سال 2011 تا کنون است که جو بایدن به عراق سفر می کند. در عین حال وی سومین مقام ارشد امریکایی است که در طول این ماه وارد عراق شده است. با توجه به رقابت های انتخاباتی جاری در امریکا و زمان کوتاه باقی مانده تا پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، انتظار می رود که این سفر آخرین سفر بایدن به عراق نیز باشد.

بایدن در حالی این دیدار را انجام می دهد که عراق با بحران سیاسی شدیدی دست و پنجه نرم می کند. حیدر العبادی برای تشکیل دولت تکنوکرات خود که نزدیک به 8 ماه پیش وعده آن را داده بود با چالش های جدی مواجه شده و احزاب سیاسی هر کدام تلاش دارند با توجه به سهمی که از قدرت دارند در دولت او اعمال نفوذ کنند. در سایه این بحران پارلمان عراق طی روزهای گذشته شاهد تنش های شدیدی بود تا آن جا که فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق نتوانست به پارلمان قدم بگذارد و تلاش های حیدر العبادی برای کسب رای اعتماد برای وزرای جدید تکنوکراتش نیز نیمه تمام ماند. مجلس نمایندگان عراق در سایه جنجال های نمایندگان متحصن در مجلس تنها توانست به 5 وزیر او رای اعتماد دهد و رای اعتماد به دیگر وزرا به جلسه پنج شنبه افتاد که آن جلسه نیز تا روز شنبه (امروز) به تعویق افتاده است.  این در حالی است که عراق با بحران شدید اقتصادی ناشی از سقوط قیمت نفت نیز مواجه است. این مساله نیز  بر عملکرد دولت و وضعیت اقتصادی کشور تاثیرات عمیقی گذاشته است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که سفر بایدن در این برهه زمانی با هدف افزایش حمایت ها از حیدر العبادی و دولت وی در سایه پیشروی های اخیر ارتش عراق علیه داعش صورت می گیرد و واشنگتن تلاش دارد تا تنش های سیاسی جاری تاثیری بر عملکرد ارتش نگذارد. کارشناسان همچنین تاکید می کنند که این سفر نشان از حمایت قاطع امریکا از حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر عراق دارد و می خواهد به نوعی تلاش هایی که برخی گروه های سیاسی برای سرنگونی او آغاز کرده اند را ناکام بگذارد. برخی منابع آگاه عراقی در رسانه های این کشور مطرح کرده اند که توافقی غیر مستقیم میان ایالات متحده امریکا و ایران حاصل شده است که به موجب آن حیدر العبادی در سمت نخست وزیر، سلیم الجبوری در سمت ریاست مجلس و فواد معصوم در سمت ریاست جمهوری باقی بمانند. در همین رابطه منابع آگاه می گویند که فشارهایی به مسعود بارزانی از سوی امریکایی ها وارد آمده است تا وی از سیاست های ایذایی خود علیه بغداد دست بردارد.

 

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظرات
آخرین اخبار