ریاست پارلمان به چه کسی می رسد؟ عارف یا لاریجانی؟ | فراتاب
کد خبر: 1343
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1395 - 08:54
لیست امید، ائتلاف اول پارلمان ایران شد
بر همین اساس با بسته شدن پرونده انتخابِ نمایندگان مجلس دهم ،زین پس محور گفت و گوی محافل سیاسی انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس دهم خواهد بود. اگرچه اصلاح طلبان با تصاحب 41 درصد از کرسی های مجلس امیدواری بیشتری برای تصاحب مناصب هیئت رئیسه دارند ولی از آن سو

فراتاب: پس از شمارش آرای مرحله ی دوم انتخابات مجلس دهم  می توان تصویر روشنتری از مجلس دهم داشتبراساس گزارش های ستاد انتخابات کشور و انتشار فهرست اسامی منتخب مرحله ی دوم انتخابات مجلس از ۶۸ کرسی با قیمانده ،فهرست اصلاح طلبان (لیست امید۳۳ کرسی را از آن خود کرده و فهرست اصولگرایان تنها ۱۷ کرسی مجلس را به خود اختصاص دادند و مابقی کرسی به افراد مستقل اختصاص یافت.

 

 

آغاز رایزنی های برای تصاحب مناصب هیئت رئیسه

با اکتساب مرحله ی اول انتخابات ،از مجموع 289 منتخب راه یافته به مجلس دهم 120 اصلاحطلب، 83 اصولگرا، 81 منتخب مستقل و 5 منتخب اقلیت به بهارستان راه یافتند.

بر همین اساس با بسته شدن  پرونده انتخابِ نمایندگان مجلس دهم ،زین پس محور گفت و گوی محافل سیاسی انتخاب رئیس و هیئت رئیسه مجلس دهم خواهد بود. اگرچه اصلاح طلبان با تصاحب 41 درصد از کرسی های مجلس امیدواری بیشتری برای تصاحب مناصب هیئت رئیسه دارند ولی از آن سو اصول گرایان نیز در این مسیر نا امید نیستند و چشم به اما و اگرهای احتمالی خواهند داشت.اما با وجود 8 نماینده ی اعتدالگرا و 41نماینده ی مستقل باید دید کفه ی ترازوی کدام جناح برای تصاحب مناصب هیئت رئیسه سنگینی می کند.

اما به نظر می رسد کار اصلاح طلبان در این مسیر راحت تر باشد چراکه با در نظر گرفتن اهمیت رای نمایندگان مستقل و معتدل برای انتخاب هیئت رئیسه، اصلاح طلبان برای تصاحب کرسی های هیئت رییسه مجلس به رأی 17 نفر از نمایندگان مستقل نیاز دارند. این در حالی است که اصولگرایان برای رسیدن به این خواسته، باید رأی 25 تن از نمایندگان را با خود همراه کنند.بر همین اساس، عارف محتمل ترین گزینه برای ریاست مجلس دهم است؛ چرا که طبق قاعده، عارف رییس فراکسیون اصلاح طلبان و بالطبع رییس مجلس خواهد شد.

از آنجا که اصلاح طلبان در شرایط عادی شانس و  توانمندی بالاتری برای تصاحب ترکیب هیئت رئیسه برخوردار هستند لذا آنها تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهند شد کم ترین امتیازی را در مجلس به رقیب سیاسی خود یعنی اصول گرایان بدهند. اما همان طور که بیان شد، در این میان نباید از نقش تعیین کننده نماینده های مستقل غافل شد. گرایش حد متوسطی از نمایندگان مستقل به سمت اصول گرایان کافی است تا آن موقع اصلاح طلبان ناچار به تعامل شوند.

با توجه به اینکه «علی لاریجانی» به عنوان نامزد مستقل در رقابت های انتخاباتی شرکت و عدم تمایل خود را  به قرارگیری در لیست اصول گرایان بیان کرد بنابراین می توان روی رای نمایندگان مستقل به خود حساب کند.

از سویی دیگر نباید رایزنی های علی لاریجانی با رهبران جریان اصلاحات را برای حفظ جایگاه خود در منصب رئیس مجلسی بعید دانست.

این در حالیست که عارف در گفتگویی با ایسنا در خصوص امکان اجماع با لاریجانی در مورد سیاست مجلس گفت اولویت ما برای مجلس آینده تعامل با فراکسیون های مختلف در جهت رسیدن به اهداف کلان و ترسیمی است و قصد نداریم در مجلس آینده تقابل فراکسیونها را ایجاد کنیم، بلکه با تعامل و همفکری در مسیر اهداف کلان کشور گام بر می داریم. »

در همین رابطه سید مهدی هاشمی ،نماینده اصولگرای مجلس نهم ،رییس مجلس دهم را علی لاریجانی و اعضای هیات رییسه مجلس را ترکیبی از «اصولگرایان و اصلاحطلبان» دانست .وی در این ربطه افزود: «رای مستقلان مجلس دهم بستگی به نامزدهای کاندید شده هیات رییسه این مجلس خواهد داشت و نمیتوان از هماکنون گفت چه رایی خواهند داشت

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به مشخص شدن نتایج آرای مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: «به نظر بنده هیات رییسه این مجلس به صورت «ترکیبی» شکل خواهد گرفت

شکست رکورد حضور زنان در مجلس

در دور دوم انتخابات مجلس دهم در ایران، چهار زن به مجلس راه پیدا کردند. با توجه به نتایج انتخابات دور اول، اکنون در مجموع ۱۷ زن به مجلس ایران راه یافتهاند که در نوع خود رکوردی بی سابقه در مجلس شورای اسلامی است.

ربیعی فرادنبه در حوزه انتخابیه بروجن و  سمیه محمودی از حوزه انتخابیه شهرضا و دهاقان، در دومین مرجله ی انتخابات به مجلس راه یافتند. این دو نامزد به شکل مستقل نامزد نمایندگی شده بودند.همچنین در حوزه انتخابیه شبستر، معصومه آقاپور علیشاهی از اصلاح طلبان  به مجلس راه پیدا کرد.

زهرا ساعی هم که از سوی اصلاحطلبان در تبریز نامزد شده بود هم برای ورود به مجلس ۱۳۴ هزار و ۱۳۱ رای کسب کرد.

زهرا سعیدی از شهر مبارکه در استان اصفهان، سکینه الماسی از کنگان جم و بندر دیر در استان بوشهر، سید حمیده رزآبادی از قزوین، ناهید تاج الدین از اصفهان و هاجر چنارانی از نیشابور، زنانی هستند که در دور اول به مجلس راه یافتند.

سهیلا جلودارزاده، فریده اولادقباد، سیده فاطمه حسینی، پروانه سلحشوری، فاطمه سعیدی، طیبه چاووشی، پروانه مافی، فاطمه ذوالقدر نیز در میان ۳۰ نفر اول شهر تهران بودند.

در اولین دوره مجلس شورای اسلامی، چهار زن به مجلس راه پیدا کردند. مجلس پنجم رکورددار تعداد زنان نماینده بود که در آن ۱۴زن بر صندلیهای نمایندگی نشستند، اما مجلس هشتم با هشت نماینده زن، نقطه اوج کاهش تعداد زنان در مجلس بوده است.

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار