آتش بس در سوریه | فراتاب
کد خبر: 1342
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1395 - 10:10
توافق آمریکایی ـ روسی
خبرگزاری روسی "ریانووستی" می‌نویسد قرار است این آتش‌بس در دمشق ۲۴ ساعت به طول بیانجامد. برای لاذقیه ۷۲ ساعت آتش‌بس در نظر گرفته شده اما مشخص نیست این مدت در حلب چه میزان خواهد بود.

فراتاب ـ سرویس بین الملل ـ

محافل دیپلماتیک می‌گویند آمریکا و روسیه بر سر برقراری آتش‌بس در شهرهای بزرگ سوریه به توافق رسیده‌اند. دو دولت تضمین کرده‌اند از اولین دقیقه روز شنبه (۳۰ آوریل/۱۱ اردیبهشت) در دمشق و حوالی آن، لاذقیه و حلب آتش بس موسوم به "رژیم سکوت" برقرار شود.

خبرگزاری روسی "ریانووستی" می‌نویسد قرار است این آتش‌بس در دمشق ۲۴ ساعت به طول بیانجامد. برای لاذقیه ۷۲ ساعت آتش‌بس در نظر گرفته شده اما مشخص نیست این مدت در حلب چه میزان خواهد بود.

آرامش چند ساعته در حلب

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، از بامداد جمعه ۲۹ آوریل، آتش‌بس در حلب جریان یافته و تیراندازی یا تبادل آتش قابل توجهی در کار نیست.

کشمکش و درگیری در حلب، در روزهای گذشته دوباره بالا گرفت و اوج آن در روز چهارشنبه بود که بیمارستانی در محله تحت کنترل شورشیان مورد حمله واقع شد. در این حمله دستکم ۳۰ نفر از جمله شماری بیمار و کادر پزشکی کشته شدند.

بان‌ کی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل، حمله به مراکز غیرنظامی را نقض توجیه ناشدنی حقوق بین‌الملل و موازین انسانی خوانده و خواهان محاکمه عاملان چنین جنایتی شده است.

وزیر خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر نیز اظهاراتی مشابه بان کی مون بیان کرد و گفت که آتش‌بس را قبل از همه، دولت سوریه زیرپا گذاشت. اشتاین مایر افزود: «رژیم اسد باید جدا تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد مذاکرات صلح پیش برود یا این که سوریه به "تلی از خاکستر " تبدیل شود.

ادامه تنش در سایر نقاط سوریه

به غیر از دمشق، حلب و لاذقیه، تنش و درگیری در سایر نقاط سوریه ادامه دارد. آن گونه که مقامات روسیه گفته‌اند، ارتش سوریه در صدد پیشروی به سوی رقه در شرق این کشور است؛ جایی که کانون داعش محسوب می‌شود. افزون بر این، قرار است عملیاتی نیز در دیرالزور انجام گیرد. خبرگزاری ریانووستی با نقل این اخبار از قول الکسی بوروداوکین، نماینده روسیه در سازمان ملل می‌نویسد، نیروی هوایی روسیه این ماموریت‌ها را پشتیبانی خواهد کرد.

در این میان، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه از اعزام یگان‌های ویژه آمریکا به سوریه انتقاد کرده است. خبرگزاری تاس از قول ریابکوف نوشت، ایالات متحده این اقدام را در هماهنگی و با اطلاع دولت سوریه انجام نداده و این نقض حق حاکمیت این کشور است.

آمریکا اعلام کرده که تا ۲۵۰ سرباز ویژه به سوریه اعزام می‌کند تا از گروه‌های محلی در مقابله با داعش حمایت کنند. به گزارش رسانه‌ها ۱۵۰ نفر از این سربازان هم اینک در شمال سوریه حضور دارند.

باراک اوباما گفته است این نیروها به طور مستقیم در نبردهای زمینی شرکت نخواهند داشت بلکه به عنوان مستشار نظامی به گروه‌های شورشی کمک خواهند کرد.

نظرات
آخرین اخبار