کد خبر: 1331
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1395 - 06:35
برگزاری روزی به نام جان وین به دنبال اتهام نژادپرستی به وی، منتفی شد.

به گزارش فراتاب، به نقل از اسوشیتدپرس، در حالی که در کالیفرنیا قرار بود یک روز به نام جان وین بازیگر مشهور نقش‌های وسترن برگزار شود، با زدن اتهام نژادپرستی به وی؛ برگزاری چنین روزی لغو شد.
در واقع چند قانونگذار این ایالت آمریکا به این بازیگر مشهور این اتهام را وارد کردند. این اتهام پس از آن وارد شد که مطرح شده بود روز ۲۶ ماه می به عنوان زادروز جان وین، به نام وی گرامی داشته شود. اما شماری از اعضای سیاهپوست و لاتین مجلس کالیفرنیا، با زدن اتهام نژادپرستی به این بازیگر، مانع این کار شدند.
متیو هارپر از اعضای مجلس از چهره‌های اصلی این حرکت بود. وی که با تاکید بر لقب جان وین به عنوان «دوک» از این قهرمان آمریکایی و سمبل اعتماد به نفس، ایستادگی تحت فشار و میهن پرست خستگی ناپذیر نام می‌برد؛ از حامیان تعیین چنین روزی بود..
این بازیگر که در فیلم‌های متعددی از جمله «آلامو»، «قلعه آپاچی»، «شن واقعی» و «دلیجان» بازی کرده، یک جایزه اسکار نیز در کارنامه‌اش داشت.
حامیان برگزاری این روز بر این نکته تاکید کردند که جان وین که سال ۱۹۷۹ درگذشت، برای دیدگاه‌های محافظه‌کارانه‌اش کاملا مشهور و از حامیان اصلی ارتش آمریکا بود و کمک زیادی به تحقیقات سرطان‌شناسی کرده بود.
در عین حال لورنا گونزالس از نمایندگان مجلس بر این نکته تاکید کرد که فیلم‌های وین دربرگیرنده کشتار زیادی از بومیان آمریکا بود و این بازیگر به عنوان یک سفیدپوست همواره سرزمین‌های سرخپوستان را به تصرف خود درمی‌آورد.
در عین حال خود وین در مصاحبه‌ای با یکی از مجلات پرخواننده در سال ۱۹۷۱ افکار خود را درباره روابط نژادی و تبعیض مطرح کرده بود. وی گفته بود: با وجود اینهمه سیاهپوست، خشم کمی در مقابل آنها وجود دارد که احتمالا به حق هم هست. و در عین حال ما نمی‌توانیم تسلیم شویم و زانو بزنیم و بگذاریم رهبران سیاهان هر کاری می‌خواهند بکنند.
جان وین در این مصاحبه گفته بود: من به برتری نژاد سفید باور دارم تا زمانی که سیاهپوستان بروند و تحصیل کنند و مسئولیت‌پذیر شوند. فکر نمی‌کنم تا آن زمان بتوان قدرت و رهبری و قضاوت را به این آدم‌های غیرمسئول سپرد.
با این حال هارپر در مخالفت با پیش رفتن این اتهام گفته است جای تاسف دارد که مسایل سیاسی و نقل‌قول‌هایی که مربوط به گذشته دور است، بتواند افتخار این مرد را مخدوش کند.
جاین وین سال ۱۹۷۹ در ۷۲ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. این بازیگر سرشناس، کارگردان و تهیه‌کننده هم بود. او سال ۱۹۶۹ به خاطر بازی در فیلم «شجاعت واقعی» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.
رابطه صمیمی جان وین با جان فورد که نقشی تعیین کننده در آینده جان وین به عنوان فوق ستاره داشت، از جمله هنرپیشه‌های مشهور سینمای وسترن آمریکا است. وین با بازی در فیلم‌های حماسی جان فورد مانند «قلعه آپاچی»، «ریو گرانده»، «در جستجوی خواهر»، «دختری با روبان زرد»، «آخرین فرمان»، «مردی که لیبرتی والانس را کشت» و «سواره نظام» شهرت زیادی کسب کرد و در آمریکا به یک اسطوره تبدیل شد. وی سال ۱۹۲۶ یعنی در زمان سینمای صامت وارد عرصه بازیگری شد و در ۱۹۲۸ نقش‌های کوتاهی در فیلم‌های فورد و دیگر کارگردان‌ها ایفا کرد. این بازیگر بلند قد، قوی هیکل و آرام پس از مسیر بزرگ در وسترن‌های کم هزینه، سریال‌ها و فیلم‌های فراموش شده ظاهر شد و دیگر نتوانست تماشاگران را جذب کند. جان وین در طول ۸ سال در ۸۰ فیلم نقش قهرمان را بازی کرد اما سال ۱۹۳۹ این جان فورد بود که با انتخاب او برای نقش رینگوکید در وسترن کلاسیک «دلیجان» افق دیگری را پیش روی وی گشود. بازی در این فیلم نقطه عطف دوران کاری وین بود به طوری که او را به یک اسطوره تبدیل کرد. جان وین در ادامه فعالیت‌های سینمایی‌اش، دو فیلم نیز کارگردانی کرد؛ وسترنی به نام «آلامو» در سال ۱۹۵۹ و فیلم جنگی «کلاه سبزها» در سال ۱۹۶۸.
انجمن فیلم انگلیس (BFI) در نظرسنجی از اهالی سینما و منتقدان فیلم، فهرست ۱۰ هنرپیشه بزرگ فیلم‌های وسترن قدیمی را منتشر کرد که جان وین بازیگر نامدار هالیوود در رتبه اول دیده می‌شود.

منبع: بانی فیلم

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار