کد خبر: 1259
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1395 - 09:39
با بهداشت دهان و دندان (1)
بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامتی انسان امری بسیار ضروری و بدیهی است، این موضوع مهم با راههای مختلفی نظیر نظم در زمان غذا خوردن، مسواک زدن و ... امکانپذیر است و قبل از هر زمانی می بایست از دوران نوزادی به آن توجه داشت

 فراتاب - دکتر ش. سعدی: يكي از اشتباهات رايج در تغذيه كودكان كه منجر به ايجاد پوسيدگي هاي وسيع دنداني ميگردد، استفاده از شير شبانه چه توسط شيشه و يا با شير مادر، بخصوص در كودكان زير ٣ سال مي باشد.

چيزي كه عموم والدين از آن بي اطلاع هستند اين است كه كودكان از زمان شروع تغذيه با غذاي كمكي _(از حدود ٦-٨ ماهگي)_ نياز واقعي به شير شبانه ندارند. در اين سن اولين و آخرين زمان تغذي با شير بايد بين ٥-٦ بامداد الي ١١-١٢ شب باشد و در فاصله بين ١٢ نيمه شب الي ٥ بامداد شير دهي متوقف گردد مگر در موارد استثناء كه پزشك طفل و تغذيه كودك غير از اين صلاح بداند.
 
پس از تنظيم زمان، مهمترين كار شستشوي دهان كودك مي باشد كه اولويت با با مسواك هاي مخصوص هر سن، بدون استفاده از خمير دندان در اطفال زير دو سال و همراه با خميردندان مخصوص اطفال بر اساس گروه سني است. توجه كنيد كه ميزان استفاده ار خمير دندان در كودكان به اندازه يك عدد ماش ميباشد.
 
در نوزادان مي توان از مسواكهاي پلاستيكي نرم استفاده كرد. در اين مدل، انگشت سبابه مادر يا پدر، درون آن قرار ميگيرد و با سطح دندانه دار مسواك، سطوح لثه اي طفل به آرامي از آلودگي ها پاك ميگردد. در صورت در دسترس نبودن اين گونه مسواك مي توان از گاز استريل استفاده نمود، بدين صورت كه پس از شستن دست ها با آب و صابون، و مرطوب نمودن گاز توسط آب جوشيده خنك، آنرا بدور انگشت سبابه پيچيد و به آرامي سطوح لثه و دنداني اطفال را تميز نمود.
 
در مواقعي كه كودك بدليل خستگي يا بيقراري همكاري لازم را ندارد، مي توان دهان او را با استفاده از قطره چكان يا استكان كوچكي، با آب جوشيده خنك، شيتشو داد. چيزي كه براي ما حائز اهميت است كم كردن ميزان آلودگي دهان از قندهاي موجود در مواد غذايي و بويژه شير ميباشد.
 
اين اقدامات ابتدايي، غير از اينكه به ميزان بسيار زيادي از شيوع پوسيدگي در سطح دندانها جلوگيري ميكند؛ تداوم و استمرار در آن، عادت صحيح رعايت بهداشت دهان و دندان را در فرد از همان عنفوان كودكي آموزش ميدهد.
 
دكتر ش. سعدي 
جراح دندانپزشك  
نظرات
آخرین اخبار