کد خبر: 12269
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1401 - 16:20
کدام گزارش رسانه‌ای از برجام به واقعیت نزدیک‌تر است؟

فراتاب: با پاسخ دادن طرف ایرانی به متن هماهنگ کننده اروپایی، آینده برجام به دور جدیدی از پیچ و خم کوچه‌های مذاکره‌ای مذاکره کنندگان گره خورده است.

تنها پس از تازگی خبر فرستادن پاسخ ایران به متن جدید تنظیم شده از جانب هماهنگ کننده اروپایی، یک مقام وزارت خارجه آمریکا آنرا «غیرسازنده» عنوان کرد، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، با استقراء بیانیه‌ای گفت: «درحال حاضر مشغول بررسی هستیم و پاسخ خود را از طریق اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد اما پاسخ ایران سازنده نبود.»

هم‌چنین نشریه پولوتیکو نیز دراین خصوص نظرات خودرا با مضمونی مشابه یعنی سازنده نبودن پاسخ طرف ایرانی طی مقاله‌ای منتشر کرد و آنرا یک «عقب گرد» واضح در صحنه دیپلماسی اخیر مذاکرات فی‌مابین در وین دانست. هرکدام ازاشخاص طرف‌های غربی نزدیک به حلقه مذاکرات برجامی؛ جداگانه اظهارات تاسف بار خودرا نسبت به فرصت سوزی طرفین اظهار کردند تاجایی که علی واعظ، مدیر بخش ایران، گروه بین المللی بحران که ارتباط تنگاتنگی با هیات مذاکره کننده آمریکایی دارد نیز در حساب توئیتری خود فرصت ایران برای آغاز صادرات نفتش به اروپا در فصل زمستان را تا به حال، از دست رفته توصیف کرد.

درپی پاسخ «نه تلویحی» آمریکا به خواسته مکتوب ایران که بحث اصلی این نزاع لفظی برسر مسائل پادمانی عنوان شده‌است؛ جریانی‌ست که ریشه در برون رفت پرونده برنامه هسته‌ای ایران از شورای امنیت سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در موازات سیر انجام این سری مذاکرات را مدنظر دارد. چرا که بارهای بار ایران هدف فعالیت هسته‌ای خودرا صلح آمیزتر از آنی می‌داند که طرف‌های غربی و رسانه‌های وابسته به آن‌ها درحال بزرگنمایی و تبلیغ علیه آن هستند. مساله اختلاف پادمانی ایران و آژانس و بالاگرفتن لحن تند طرفین علیه یکدیگر؛ دستاویز خوبی برای فعال شدن تبلیغات جبه‌های افراطی مخالف کرسی دار پرنفوذ در دستگاه‌های سیاست آمریکایی و اسرائیلی را فراهم آورده تا ایران را از دست‌یابی به یک توافق پایدار، وعده‌های آمریکا به بازگشتش به برجام را دور کنند و چالش‌های ناهمواری را برسر راه آن‌ها طراحی نمایند. چندی پیش نامه‌ی تعدادی از قانون‌گذاران مجلس آمریکا به رافائل گروسی بابت همین موضوع، شاهد و گواهی جدی براین گفته‌ها ست.

این در حالی است که برخی از رسانه‌های اسرائیلی ازجمله؛ هارتص ادعای نزدیک بودن زمان چند هفته‌ای اعلام رسمی توافق ایران و آمریکا دررسانه‌های داخلی و خارجی را در بوق و کرنا کرده‌اند. اما سخنان تند اخیر «لیزتراس» یکی از دونامزد مطرح پست نخست وزیری کشور انگلستان، علیه برنامه هسته‌ای ایران که خودش را از حامیان پروپاقرص دولت صهیونیستی معرفی کرده و تصریح داشت؛ برای فراهم کردن امنیت کامل دولت اسرائیل و مردمش، درکنار آنها ایستاده و اجازه دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد. جنگ سرد تبلیغاتی و فشار روانی که سیاست مداران اسرائیلی آنرا به راه انداخته‌اند تا بتوانند نظرات خودرا بر فضای دیپلماسی موجود درجریان، بر مذاکرات برجامی تحمیل گردانیده و چه بسا مانع از پذیرفتن احتمالی بایدن و امضای یک تفاهم هم‌نظر ازسوی وی با ایران شوند.

عماد عظیمی

نظرات
آخرین اخبار