افزایش ۳۸ درصدی صادرات غیرنفتی/مزایده معادن تعطیل در آینده نزدیک | فراتاب
کد خبر: 12265
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1401 - 15:55
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آمار صادرات غیرنفتی در سال جاری گفت: تنها ۳.۵ میلیارد دلار تا بی اثر شدن نفت در تامین ارزی کشور فاصله داریم.

به گزارش فراتاب، سیدرضا فاطمی امین، عصر شنبه در نشست فعالان اقتصادی استان یزد با بیان اینکه وضعیت تولید به استناد آمار در کشور خوب است، اظهار داشت: در چهار ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، فولاد ۵ درصد، کفش ۱۳ درصد، ظروف ۱۲ درصد و افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ حدود ۳۸ درصد افزایش صادرات غیرنفتی داشته ایم که رقم آن به جایی رسیده که فقط ۳.۵ میلیارد دلار دیگر فاصله داریم که بگوییم نفت دیگر در تامین ارزی کشور اثری ندارد.

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تامین مواد اولیه هم برای صنایع نساجی و هم صنایع پلیمری بیان کرد: در برخی حوزه ها مثل متانول سرمایه گذاری زیادی کرده ایم اما در برخی صنایع نیز کمتر سرمایه گذاری شده بنابراین در زمینه تامین مواد اولیه با مشکل مواجه بوده ایم.

عرضه تلفیقی در بورس کالا به منظور حل مشکل مواد اولیه

وزیر صمت ادامه داد: حل این مشکل دو راه حل دارد؛ یکی بلندمت که سرمایه گذاری است و یکی کوتاه مدت که در حوزه فولاد آن را تجربه کردیم به نحوی که سال گذشته سهمیه بندی برای ورق داشتیم برای اینکه ۱۰ میلیون تن مصرف ورق بود و ۴ میلیون میزان تولید که ۶ میلیون تن کسری وجود داشت به همین دلیل به سمت عرضه تلفیقی در بورس کالا رفتیم.

فاطمی امین عنوان کرد: این اتفاق در دو هفته گذشته در یکی از محصولات شیمیایی هم این اتفاق افتاد و امیدواریم در سایر محصولات نیز عرضه تلفیقی در بورس کالا را اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: اصل این موضوع که مواد اولیه کم داریم، یک راه حل کوتاه مدت دارد که آن را تجربه کرده ایم و همه باید کمک کنند که آن را اجرا کنیم اما برای این موضوع، یک نهاد تنظیم گر باید این کار را انجام دهد و اگر تولیدکننده انجام دهد، شکست می خورد.

فاطمی امین با اشاره به درخواست در تحول در نظام اداری عنوان کرد: یک تا دو ماه دیگر تغییر ساز و کارها در وزارت صمت مشهود خواهد شد و از اوایل مهرماه، یک سامانه پاسخگویی راه اندازی می شود تا هیچ مشکل یا درخواستی روی زمین نماند تا وزیر یا معاونان آن سفری به نقطه ای داشته باشند تا در جریان درخواست ها قرار گیرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از راه اندازی سامانه پایش خبر داد و گفت: تمام متغییرهای موجود در وزارت صمت، وارد این سامانه می شود تا رصد به درستی انجام شود.

میان برهای حل مشکلات بانکی در حوزه صنعت و معدن

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: نظام بانکی ما مشکلات بسیار حادی دارد اما مسیر میانبری رفتیم که سال گذشته به طور آزمایشی آغاز شد که یکی از آنها پرداخت تسهیلات به فروشنده است تا انحراف مالی جلوگیری شود و دیگری تامین مالی زنجیره ای که اگر این دو کار انجام شود، برآورد ما این است که ۶۰ تا ۷۰ درصد مصارف سرمایه در گردش حل می شود.

فاطمی امین ادامه داد: همه جا از ماشین سازی به عنوان صنعت برتر یاد می کنم، اینکه کاشی و سرامیک تولید می کنیم بسیار خوب است اما اینکه ماشین آلات کاشی سازی را تولید کنند، اتفاق بسیار بهتری است و از آن حمایت جدی می کنیم.

وی تصریح کرد: سال گذشته در همین راستا یک معاونت در وزارت صمت به عنوان معاونت ماشین آلات و تجهیزات راه اندازی کردیم تا این بخش را تقویت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد دیپلماسی صادراتی نیز اظهار داشت: در این حوزه کارهای بزرگی شده و در مدت ۱۲ ماه، ۱۵ هیئت از کشورهای خارجی به کشورمان سفر کرده اند و در مرداد صادرات ما به روسیه نسبت به مرداد سال قبل ۱۸۰ درصد افزایش پیدا کرده و طی دو هفته دیگر ۲۵۰ فعال اقتصادی روس به ایران سفر می کنند و مشابه همین اتفاقات در آفریقا نیز رخ داده است.

فاطمی امین یادآور شد: در مورد بحث دانش بنیان، آیین نامه ای در دولت مصوب شد و متعقدیم که اکنون چالش ما تقاضا است و تا تقاضا وجود نداشته باشد، صنایع بزرگ به سمت دانش بنیان شدن پیش نمی روند و در راستا در اصلاح ساختار وزارتخانه یک دفتر فناوری و نوآوری ایجاد کردیم و در هر دفتر هم یک گروه فناوری و نورآوری ایجاد شد که موضوع را به صورت ساختاری پیگیری کنند.

۱۰۴ شهر کشور هیچ صنعت فعالی ندارند

وی در مورد عدم توازن سرمایه گذاری ادامه داد: متاسفانه توازن سرمایه گذاری هم در پول هم در حوزه جغرافیایی نداریم؛ شهرهایی داریم که در آنها فرصت های شغلی بسیار ایجاد شده اما کارگر نیست مثل اشتهارد، اردکان، ساوه و … و شهرهایی داریم که به شدت عقب مانده هستند که در این زمینه ۱۰۴ شهر شناسایی شده که هیچ صنعتی ندارند و به دنبال این هستیم که در هر کدام از این ۱۰۴ شهر حداقل یک صنعت ایجاد کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مهمترین زیرساخت های مقابله با قاچاق، اطلاعات است، اظهار داشت: در حوزه سه دسته از کالاها شامل لوازم یدکی خودرو، لواز خانگی و پوشاک کار ویژه ای آغاز شده به عنوان مثال در لوازم یدکی خودرو که ۳۰ درصد آن قاچاق است، ۱۳۰ هزار نوع قطعه یدکی شناسنامه دار شده و ۲۳۰ میلیون قطعه کد رهگیری دریافت کرده اند.

درج کد رهگیری برای قطعات یدکی خودرو

وی با بیان اینکه اگر قطعات، کد رهگیری نداشته باشد، قاچاق هستند، افزود: این برنامه را به زودی برای لوازم آرایش و اسباب بازی نیز اجرا می کنیم.

فاطمی امین در مورد معادن نیز اظهار داشت: در زمینه معدن عقب ماندگی هایی داریم که یکی از این عقب ماندگیها این است که اصلاً نمی دانیم چه داریم و چه نداریم.

وی در مورد ماجرای معادن تعطیل عنوان کرد: هزار و ۲۰۰ معدن تعطیل به زودی به مزایده گذاشته خواهد شد البته عمدتاً در معادن بزرگ تعطیلی نداریم و عمده معادن تعطیل، شن و ماسه و سنگ های ساختمانی هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در حوزه اکتشاف و بهره برداری با منابع طبیعی، محیط زیست و انرژی اتمی چالش های بسیاری داریم به نحوی که فقط ۱۷ درصد از استعلام های درخواست شده، پاسخ مثبت گرفته اند که عملاً کار را بسیار کند کرده اما رئیس جمهور دستور پیگیری ویژه در این زمینه داده است.

وی در مورد درخواست استان یزد برای اختصاص عواید یک معدن به تامین مالی انتقال آب اظهار داشت: با این موضوع در مناطق مثل یزد و سیستان و بلوچستان کاملاً موافق هستیم و پیشنهاد این طرح نیز مطرح شده و اکنون در حال انجام کارهای محاسباتی این موضوع هستیم.

 

انتهای پیام/

نظرات
آخرین اخبار