کد خبر: 12208
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1401 - 21:13
در آمریکا مساله سختگیری در قوانین سقط جنین و در ایران حذف اجبار در طرح غربالگری جنین باعث افزایش بحث میان فعالین زنان شده است!

فراتاب: با خشنودی گفت: بالاخره زندگی پیروز شد! سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با گفتن این جمله شادمانی خود را از حکم مبنی بر لغو حق سقط جنین ابراز کرد، حکمی که اخیرا توسط دیوان عالی کشور صادر شد و موجب خروج حق پایان‌دادن به بارداری از قانون اساسی آمریکا شد. مفاهیمی مانند حق حیات و زیستن اگرچه شیرین است ولی شاید بهای آن مرگ زنان باشد. این حکم پس از خبر اسفناک بارداری دختر خرد‌سال بیش از پیش مورد مناقشه قرار گرفت، دختر ده ساله‌ای که در ایالت اوهایو برای پایان دادن به بارداری‌اش به ایالت دیگری سفر کرد. به گزارش ایندیانا استار بارداری این دختر بخت برگشته بر اثر تجاوز بوده است و متهم پرونده فردی۲۷ ساله به نام گرشون فوئنتس است. او پس از دستگیری به تجاوز به این دختر اعتراف کرده‌است و دختر در ۳۰ ژوئن در ایندیاناپولیس تحت سقط پزشکی قرار گرفت. به موازات این تغییر معکوس در آمریکا، هزاران کیلومتر این‌طرف‌تر در کشور خودمان هم به نظر می‌رسد برخی قوانین جدید از سیاست‌های افزایش جمعیت برای زنان و خانواده‌ها مشکلاتی در پی داشته باشد، زهرا و امیرمحمد که یکسال است ازدواج کرده‌اند با حذف طرح غربالگری بسیار نگران تولد فرزند نخست‌شان هستند، چرا که در خانواده یکی از آنها سابقه تولد نوزاد با سندروم داون وجود دارد.

آمریکا و مقابله دو حزب در برابر یک مساله قدیمی و مهم: سقط جنین!

به گزارش فراتاب پس از پنجاه سال از آخرین مبارزات زنان برای دسترسی به سقط جنین قانونی در آمریکا، بار دیگر این حق از زنان سلب شد. این حکم توسط دیوان عالی آمریکا، با همراهی ۶  قاضی محافظه‌کار صادر شد، بدین ترتیب حق پایان دادن به بارداری که در قانون اساسی این کشور برای هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری نیز پیش‌بینی شده بود ملغی و بی‌اثر گشته و هر ایالتی می‌تواند به طور جداگانه و خودمختار شرایط و محدودیت‌هایی برای سقط جنین وضع کند، گفته می‌شود ۲۶ ایالت در حال تصویب قوانین سخت‌گیرانه در رابطه با سقط جنین می‌باشند.

اما در پی اجرای حکم دیوان عالی هزاران نفر در شهر‌های نیویورک، لس آنجلس و واشنگتون تجمعات اعتراضی برپا کردند. و در عین حال رئیس‌جمهور آمریکا حکم دیوان عالی را به شدت محکوم کرد و گفت: تصور کنید آن دختر کوچک باشید. این در حالی است که برخی مخالفان سقط جنین این داستان را غیر‌ واقعی توصیف کردند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در کنار جو بایدن تصمیم دیوان عالی کشور را مورد انتقاد قرار داد که موجب محرومیت او از شرکت در مراسم عشاء ربانی شد.

ایران و چالش بر سر حذف اجبار در غربالگری جنین

در ایران طرح اخیر مجلس تحت عنوان «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در ماه های اخیر بسیار محل بحث قرار گرفت. این طرح پیامد های مهمی با خود به همراه داشت، یکی از آنها حذف اجبار در غربالگری جنین است. غربالگری جنین روشی برای بررسی سلامت جنین می‌باشد، قبل از تصویب طرح مذکور در مجلس در صورت عدم سلامت جنین، مجوز سقط درمانی برای زنان صادر می‌شد این در حالی است که دیگر صدور مجوز سقط جنین از سوی پزشک نیست بلکه منوط به تصمیم قاضی دادگاه می‌باشد.

همچنین منابع دیگر از گران شدن و محدودیت اقلام پیشگیری از بارداری در داروخانه‌ها خبر می‌دهند مضاف بر اینکه دیگر یارانه‌ای به داروهای پیشگیری در مراکز بهداشت تعلق نمی‌گیرد.

ایران کاهش چشمگیر زاد و ولد در دهه‌ی اخیر را داشته به گونه‌ای که پیری و کاهش جمعیت تبدیل به دغدغه‌ای برای دولتمردان شده است. همین باعث شده است تا سیاست‌های چندی برای افزایش جمعیت در پیش گرفته شود، سیاست‌هایی که برخی از آنها به محل بحث موافقین و مخالفین قرار گرفته است، موافقان ممنوعیت سقط جنین این طرح را دفاع از حق حیات و راهکاری برای افزایش جمعیت می‌دانند در حالی که مخالفان آن را ناقض حقوق زنان و حقوق شهروندی می‌خوانند و به نظر آنها این ممنوعیت نتیجه‌ای جز سقط جنین ناامن و افزایش احتمال مرگ و یا دست‌کم آسیب‌دیدگی های جدی زنان و افزایش نوزادان معلول نخواهد داشت. از دید منتقدین دولت می‌بایست در برخی از این راهکارها تجدید نظر کرده و دیدگاه‌های کارشناسان مختلف را در نظر بگیرد، چون حذف غربالگری می‌تواند پیامدهای پرهزینه و پیش‌بینی نشده‌ای را بر خانواده‌ها تحمیل کند، طبیعتا افزایش شانس تولد نوزادن معلول در راستای اهداف قانونگذاران خواهان افزایش جمعیت نیست، چون این موضوع مشکلات کشور را نیز افزایش خواهد داد!

نویسنده: فردیس درویشی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار