جشنواره نوای رحمت و آرزوی بزرگی که به وقوع پیوست! | فراتاب
کد خبر: 12207
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1401 - 20:52
دف‌نوازان از سراسر کشور به سنندج آمده بودند اما در این بین این جشنواره برای من اهمیت بیشتر و متفاوتی داشت بخاطر تحقق آرزوی یکی از شاگردان پراستعدادم ...

فراتاب: ماهور، پسر بچه‌ی شش ساله‌ای که به عشق استاد بیژن کامکار دفنوازی را پنج‌ماهی است نزد من آغاز کرده، او همیشه از آرزوی خود که دیدار و نوازندگی در محضر استاد کامکار بود سخن ‌می‌گفت. فراخوان جشنواره دف‌نوازی نوید این را می‌داد که شاید به آرزوی‌اش برسد؛ اما به خاطر سن و سال کمی که داشت در هیچ رده‌ی سنی برای حضور در جشنواره قرار نمی‌گرفت. من که از شور و شوق او برای دیدار استاد خبر داشتم با دست‌اندرکاران جشنواره صحبت کرده بودم، اما بدلیل برنامه‌ریزی‌ها و فشردگی جشنواره نمی‌توانستند قولی برای دف‌نوازی‌اش بدهند. با این حال روز جشنواره او با هزار امید و آرزو همراهم آمد اولین آرزویش با دیدن استاد برآورده شد و در این بین به لطف تنی چند از اساتید پیشکسوت از جمله خلیفه منصور مرادی، سید علاءالدین یاسینی، سید بهاالدین حسینی و دست‌اندرکاران جشنواره، ماهور کوچک فرصت یافت به آرزوی بزرگش نیز برسد.

به گزارش فراتاب دهمین جشنواره دف نوای رحمت با شعار «هنر، همگرایی و مهربانی» در روز پنجشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ در سنندج برگزار شد که در آن هنرمندان چندی به رقابتی جذاب و زیبا دست زدند.

اهمیت جشنواره‌ نوای رحمت

جشنواره‌ها بذر امید می‌پاشند، دوستی‌هایی نو شکل می‌گیرد و دید و دریافت‌هایی تازه از نوازندگی بوجود می‌آید؛ نقاط قوت و ضعف‌شان را بهتر می‌شناسند و با دیدی متفاوت‌تر برای سال‌های بعد تلاش خواهند کرد. دف‌ نوای رحمت کارش را به نحو احسن انجام داده است، چرا که از بدو شروع فعالیتش هر ساله اجراهای قدرتمندتری را از شرکت کنندگان می‌بینیم و هر ساله داوری سخت‌تر از پیش می‌شود، سوال‌های سخت‌تری از نوازندگان پرسیده می‌شود که می‌توان گفت کلاس درسی مفید برای این هنرجویان است و اساتیدی صاحب سبک به داوری می‌پردازند که هر کدام اثر انگشت خود را بر این ساز دارند. داوران امسال نیز از بهترین‌ها بودند: استاد بیژن کامکار، استاد مسعود حبیبی، استاد احمد خاک طینت، استاد هادی منتظری، استاد علیرضا غوثی و ناظر جشنواره استاد اشکان نظری بودند.

برگزاری جشنواره‌های موسیقی نمونه‌ی بارزی از ایجاد انگیزه در دل هنرجویان می‌باشد، چراکه حتی اگر شانس حضور در هیچ اجرایی را نداشته باشد می‌تواند با حضور در آن اجرایی داشته و سطح نوازندگی خود را محک بزند؛ در این مسیر بسیار بر معلومات و توان خود افزوده و کم و کاستی هایشان را در مراحل بعد رفع بنماید.

نوازندگان دف هر ساله از جای‌جای ایران در سنندج گردهم می‌آیند و در کنار رقابت شاهد دوستی‌ها و پیوندهای عمیق میان نوازندگان هستیم. چگونه است که سازی از جنس پوست و چوب این‌چنین دلها را به هم گره زده و دوری راه و گرمای سوزان تابستان را قابل تحمل کرده و طنین صدای ساز در این دیار دوچندان شده‌است؟

اما جریانی که در این میان زیبایی جشنواره را دوچندان می‌کند این است که ساز دف ساز مشترک در دست تمام شرکت کنندگان است اما هر کدام با تولید صدایی منحصر به فرد در این برنامه شرکت میکنند، گویی که دف در اصفهان، شیراز و مشهد و شهرهای دیگر نماینده ی صدایی دیگر از این ساز هستند، با تمام مشترکات نوازندگی اما صداهایی از دل هنر و نوازندگی مختص خود آن منطقه.

مراسم اختتامیه در روز ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ در سالن پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد و از شرکت کنندگان و همچنین داوران  این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

نتایج نهایی جشنواره

بر اساس رأی هیأت داوران، در بخش تکنوازی بانوان رده سنی نوجوان شیوا ممیز از اصفهان مقام اول، فاطمه رباط جزی از مشهد مقام دوم و سیما رضایی از یزد مقام سوم را از آن خود کردند.

در بخش تکنوازی بانوان رده سنی بزرگسالان نیز نگار فتحی از اصفهان، مقام اول، نسیم امیری اسفندقه از کرمان مقام دوم و شقایق امیری از ماهشهر مقام سوم را کسب کردند.

در بخش تکنوازی آقایان رده سنی نوجوان حمیدرضا توکلی از مازندران، پارسا مرادی از کردستان و امیر رضا بیات از زنجان به ترتیب رتبه‌ی اول تا سوم را از آن خود کردند.

در بخش تکنوازی آقایان رده سنی بزرگسالان محمد مرادی مقام اول، سید مبین حسینی‌نژاد از کردستان مقام دوم و محمد فتحی چراتی از مازندران مقام سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش گروه‌نوازی، گروه «جانان» به سرپرستی غزل میرزایی از استان خوزستان مقام اول، گروه «آوین» به سرپرستی مریم گلسرخی زاده از استان یزد مقام دوم و گروه «میم» به سرپرستی مصیب میردادی از استان فارس مقام سوم این بخش را کسب کردند.

در بخش مولودی خوانی این جشنواره نیز گروه «اخوان» به سرپرستی حمید وکیلی مقام اول، گروه «بیدل» به سرپرستی علی پورعطایی از خراسان رضوی و گروه «ژارک» به سرپرستی حمزه ترکه از کردستان به صورت مشترک مقام دوم و گروه «بیداد» به سرپرستی رضا امینی‌راد از خراسان شمالی مقام سوم را از آن خود کردند.

همچنین در بخش گروه‌های بین‌الملل این جشنواره نیز از گروه کسنزانی به سرپرستی حسن عبدالکریم از اقلیم کردستان عراق و گروه موسیقی نوای خراسان از کشور افغانستان تجلیل به عمل آمد.

در بخش دونوازی نیز از گروه‌های اعزامی از بوکان، سردشت و بجنورد تجلیل به عمل آمد.

 

گزارش از سیده‌دنیا شهیدی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار