کد خبر: 12149
تاریخ انتشار: 24 خرداد 1401 - 15:12
متعاقب برگزاری نشست روابط ایران و اقلیم کردستان در انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا، وزرای علوم و آموزش و پرورش اقلیم کردستان ...

 فراتاب: وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان عراق در دیدار با سرکنسول ایران در اربیل خواهان افزایش روابط دانشگاهی میان ایران و اقلیم کردستان عراق شد.

به گزارش فراتاب پس از برگزاری نشست «بررسی روابط ایران و اقلیم کردستان؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که توسط گروه مطالعات کُردها انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا برگزار شد، مباحثی در رسانه‌ها و نشست‌های مختلف در ایران و اقلیم کردستان در خصوص چگونگی کاهش موانع افزایش روابط برگزار گردید. بازتاب این همایش که با حضور د.حسن دانایی‌فر، د.قدرت احمدیان و د.محمد صدیق احمد و با مدیریت اردشیرپشنگ برگزار شد در رسانه‌های فارسی، کُردی، عربی و حتی انگلیسی‌زبان بسیار قابل توجه بود.

در این همایش دانایی‌فر سفیر پیشین ایران در عراق مدعی شد اقلیم کردستان عراق تنها جایی است که در آن ایران هنوز نتوانسته است مدارس و شعب دانشگاهی‌اش را باز کند، از سوی دیگر محمدصدیق احمد هم به برخی مشکلات و گلایه‌های مردم و مسئولان اقلیم کردستان از ایران اشاره کرد و د.احمدیان نیز از ضرورت تغییر برخی پیش‌فرض‌ها در ذهنیت و تصور مقامات و نخبگان طرفین تاکید. در این نشست همچنین د.اطهری رئیس انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا ایران و اقلیم کردستان را دو متحد طبیعی و مهم در منطقه خواند که می‌بایست در مسیر نزدیکی بیش از پیش گام بردارند.

چند روز پس از این کنفرانس یکی از مقامات رسمی و مطلع کشور به فراتاب گفت وزیر آموزش و پرورش اقلیم کردستان در پیامی خواهان برگزاری دیدارهایی برای رفع مشکلات ناشی از گشایش مدارس ایرانی در اقلیم کردستان شده است.

در همین چارچوب اما روز دوشنبه هفته جاری در اربیل وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان عراق هم در دیدار با سرکنسول ایران از آمادگی وزارتخانه‌اش برای افزایش روابط متقابل با ایران خبر داد.

وبسایت کنسولگری ایران در اربیل در همین رابطه چنین نوشته است: «نصرالله رشنودی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران دوشنبه این هفته به همراه هاشمی وابسته فرهنگی و زهره وند کارشناس دیپلماسی عمومی  با دکتر آرام محمد قادر وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان دیدار نمود. در این دیدار که چند تن از معاونین و کارشناسان وزیر حضور داشتند، دو طرف بر تقویت و توسعه روابط فی‌مابین تاکید نمودند. در ادامه از وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان جهت سفر به جمهوری اسلامی و دیدار با مقامات وزارت علوم و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بازدید از دانشگاه‌های مورد علاقه دعوت به عمل آمد و مورد استقبال وزیر قرار گرفت.»

در ادامه خبر کنسولگری آمده است: «دکتر آرام محمد قادر در خصوص سطح علمی دانشگاه های ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در جهان از لحاظ رتبه‌بندی علمی در جایگاه خوبی قرار دارد و ما مشتاق هستیم از تجربیات و دانش آنها در راستای انجام اصلاحات دانشگاهی و ارتقا سطح دانشگاهی در اقلیم کردستان بهرمند شویم.»

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

مطلب مرتبط (جهت مطالعه بر روی تیتر کلیک کنید)

همایش انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا | ایران و اقلیم کردستان عراق؛ افزایش فرصت‌ها با تغییر ادراکات و عبور از دیوار بی‌اعتمادی

 
نظرات
آخرین اخبار