موافقان و مخالفان حکم دادگاه فدرال عراق درباره فروش نفت و گاز اقلیم کردستان چه می‌گویند؟ | فراتاب
کد خبر: 12143
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1401 - 16:38
اقلیم کردستان عراق روزانه بیش از 400 هزار بشکه نفت صادر می‌کند اما ...

فراتاب: واکنش نسبت به حکم دادگاه فدرال عراق در رابطه با ممنوعیت صادرات نفت و گاز توسط دولت اقلیم کردستان همچنان ادامه دارد. از سال ۲۰۰۷ تا‌‌ کنون دولت مرکزی عراق و دولت فدرال اقلیم کردستان بر سر صادرات نفت و گاز اقلیم کردستان اختلاف پیدا کردند طبق گزارش وزارتخانه‌‌‌های نفت عراق و اقلیم کردستان، عراق روزانه ۳ میلیون بشکه نفت و اقلیم کردستان نیز روزانه ۴۲۳ هزار بشکه نفت صادر می‌کنند. گزارش پیش رو به جدیدترین واکنش‌ها در این خصوص اختصاص پیدا کرده است:

 

فقدان وجاهت قانونی دادگاه فدرال

مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان در واکنش به حکم دادگاه فدرال عراق، درباره تحویل نفت و گاز اقلیم کردستان به دولت مرکزی عراق گفت: حکم این دادگاه غیرقانونی و بر اساس قوانین حزب بعث در سال ۱۹۷۶ است که مربوط به  نظام سیاسی غیرفدرال است، و آن نقض شماری از مواد قانون است. او افزود ثروت‌های نفتی و گازی برای همه‌ی ملت عراق است و مختص دولت مرکزی عراق نیست.

 

 حکمی سیاسی

همچنین مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، حکم دادگاه فدرال عراق درباره قانون نفت،گاز اقلیم را سیاسی و دشمنی با اقلیم کردستان دانست و گفت هدف حکم این دادگاه، قرار دادن اقلیم کردستان در برابر دولت مرکزی عراق است بارزانی تاکید کرد این حکم را غیرقانونی است و در عین حال ابراز امیدواری کرد که بر سر نفت و گاز با بغداد به توافق برسند.

 

 حکم باید تجدید نظر شود

از سوی دیگر نچیروان بارزانی رهبر حکومت اقلیم کردستان پیش از این و گفت‌وگویی با ماتیو تولر سفیر آمریکا در عراق، در واکنش به حکم اخیر دادگاه فدرال عراق درباره نفت، گاز اقلیم این چنین پاسخ داد: حکم دادگاه فدرال عراق هیچ کمکی به بهبود مشکل بغداد و اقلیم کردستان درباره موضوع نفت و گاز نمی‌کند بلکه  شرایط را بدتر می‌کند، رئیس اقلیم کردستان همچنین در پیامی رسمی اعلام کرد این حکم با قانون اساسی و سیستم فدرال در تضاد است در نتیجه خواستار تجدید نظر دادگاه درباره آن شد.

 

 حکم دادگاه اجرا می شود

 اما مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق مصطفی کاظمی در نشست هیئت دولت این کشور تاکید کرد: دولت عراق در تلاش است حکم دادگاه فدرال این کشور را درباره تحویل درآمد‌های نفتی و گازی اقلیم کردستان به عراق را اجرا کند.

 

دادگاه با علاقه شما حکم صادر نمی کند

رئیس ائتلاف دولت قانون نوری مالکی نیز در پاسخ به واکنش مقام‌های اقلیم کردستان نسبت به رای دادگاه فدرال گفت: این دادگاه بر اساس علاقه‌ی آن‌ها حکم صادر نمی‌کند، اتهام‌های سیاسی به دادگاه فدرال، از سوی مقام‌های اقلیم کردستان بیهوده و باطل است، حکم دادگاه آن‌طور که شما می‌خواهید صادر نمی‌شود.

 

گزارش از علی قادری

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار