وکلا چرا مخالف قانون تسهیل وکالت هستند؟ | فراتاب
کد خبر: 12133
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1401 - 13:46
آیا علت مخالفت حفظ محدودیت و انحصار است یا تلاش برای حفظ کیفیت شغل وکالت؟

  فراتاب: طرح تسهیل وکالت پس از دو سال مجادله در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به تصویب مجلس شورای نگهبان رسید. در پی تصویب این طرح، ظرفیت‌های اعلامی برای آزمون وکالت ۱۴۰۰ حذف خواهد شد و داوطلبین بدون لحاظ رتبه با اخذ ۷۰ درصد از میانگین نمرات ۱ درصد از کسانی که بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، در آزمون پذیرفته خواهند شد. تصویب این طرح انتقاداتی را از سمت جامعه‌ی حقوقی به همراه داشته و متولیان کانون وکلا طرح مذکور را موجب افزایش بیکاری وکلا و تضعیف نهاد وکالت دانسته‌اند.

 

موج بیکاری وکلا

در همین رابطه رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز معتقد است: بیش از ۴۰ درصد وکلای جوان بیکار هستند و نمی‌توانند دفتری برای خود اجاره کنند و با قانون تسهیل تعداد وکلای بیکار افزایش می‌یابد.

جلیل مالکی تاکید کرد که طرح تسهیل وکالت به نفع هیچکس نیست و با این طرح وکالت در دعاوی را به دست افراد غیرحرفه‌ای می‌سپاریم.

همچنین رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری در همین رابطه اظهار کرد: اگر بنا باشد تعداد وکلا زیاد شود وکالت باید اجباری شود وگرنه با افزایش وکلای بیکار مواجه خواهیم شد در طرح تسهیل، افزایش تعداد وکلا مورد نظر است و بالا رفتن تعداد وکلا موجب افزایش بیکاری می‌شود چرا که به همین تعداد پرونده وجود ندارد.

جعفر کوشا افزود: اگر بخواهیم گام به گام استقلال نهاد وکالت را کم کنیم مفسده آن به حقوق ملت باز می‌گردد.

از سوی دیگر رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه وکلا با اشاره به اینکه ۲۴ درصد از وکلای کرمانشاه پروانه وکالت خود را تودیع کرده‌اند گفت: وضعیت وکالت بسیار اسف‌بار است و آنها نمی‌خواهند با زیر پا گذاشتن شرف خود برای هر پرونده‌ای ادعای وکالت کنند.

روح الله وکیلی همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مخاطب قرار داد و افزود: به نمایندگان مجلس عرض می‌کنم شمایی که قانون تسهیل را تصویب کردید الزامی‌شدن دخالت وکیل در دعاوی حقوقی و‌ کیفری را نیز اجرایی کنید.

 

اقتصاد‌‌‌‌دان به جای حقوقدان

اما ابراهیم کیانی نائب رئیس اسکودا نیز در گفتگوی ویژه خبری از طرح تسهیل وکالت انتقادات تندی به عمل آورد. کیانی اظهار کرد: معیار علمی کشور بخاطر این تصمیم به قهقرا رفته، اشکال این است که از حقوق‌دانان نظر نمی‌خواهید، اقتصاددان نباید در مورد نظام حقوقی کشور صحبت کند، اقتصاددانانی که ناتوان از انجام و حل امور اقتصادی کشور هستند حالا با طرح تسهیل وکالت می‌خواهند رونق اقتصادی ایجاد کنند!

از سوی دیگر رئیس مرکز پایش و بهبود کسب و کار ضمن تایید این طرح به انتقادات کیانی پاسخ داد: آن چیزی که به قهقرا می‌رود موقعیت اقتصادی انحصارگران است که با موکلین خود مثل برده رفتار می‌کنند.

امیر سیاح تاکید کرد که طرح تسهیل وکالت در مجلس به تصویب رسیده و وکلا باید به قانون پایبند باشند.

 

افزایش دعاوی واهی

محمدرضا حدادزاده دادستان یزد در بخشی از یادداشتی که در شبکه‌ی اجتماعی منتشر کرد نوشته است: «جذب مشتری در وکالت به معنی دامن‌زدن به تولید دعوی و منازعه است.»

وی در ادامه اضافه کرد: هزاران نفری که در سال‌های آتی به عنوان وکیل کسب و کار می‌کنند قرار نیست مردم را به صلح و سازش دعوت کنند، طرح تسهیل بزرگترین خطای مجلس و ظلم به مردم است زیرا منطق بازار منطق عرضه و تقاضا است و در این فضا عرضه کننده لاجرم می‌خواهد تقاضا ایجاد کند.

حدادزاده همچنین به نمایندگان مجلس گوشزد کرد: خود کرده را تدبیر نیست، مجوزشان را دادید تا مشتری جذب کنند.

 

گزارش از فردیس درویشی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانه است

نظرات
آخرین اخبار