کد خبر: 12127
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1401 - 21:01
ایران ضمن هشدار نسبت به عواقب صدور قطعنامه، مدعی رد پای اسرائیل در گزارش گروسی شد

فراتاب: دو سال پیش از امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد در سه منطقه (سایت) تورقوزاباد، سرخه‌حصار و آباده مریوان ذرات اورانیوم یافته‌اند به همین دلیل این نهاد از ایران خواست که درباره فعالیت‌هایش در این نقاط گزارش دهد این موضوع به یکی از مسائل پرکش و قوس طی ماه‌های بعد تبدیل شد اما با روی کار آمدن دولت بایدن و تلاش طرفین برای احیای مذاکرات، ایران خواهان نادیده گرفتن گزارش‌ها درباره این نقاط شد و آن را یکی از شروط بازگشت به تعهدات برجامی‌اش عنوان کرد، درخواستی که سه کشور اروپایی حاضر در برجام آنرا نپذیرفتند.

در همین راستا شورای حکام آژانس روز دوشنبه در مقر این سازمان در وین  نشست فصلی خود را آغاز کرد که طبق معمول رافائل گروسی مدیرکل آژانس گزارش خود را به شورای حکام تحویل داد. مطابق انتظار ‌مهمترین بخش این گزارش، مسئله هسته‌ای ایران و گزارش  بازرسان سازمان انرژی اتمی در این باره بود.

 

ادعای عدم‌همکاری مقامات ایران با آژانس

مدیرکل آژانس رافائل گروسی در سخنان خود در نشست فصلی شورای حکام آژانس مدعی شد: پاسخ‌های ایران در باره سه سایت تورقوزآباد، سرخه حصار و همچنین سایت مریوان در آباده معتبر نبود و ما در این گزارش‌ها خواهان شفافیت هرچه بیشتر مقامات ایرانی در مورد مسائلی که پیش‌تر مطرح شده بود، بوده‌ایم پاسخ‌هایی که مقامات ایرانی در این پرسش‌ها به ما داده‌اند از نظر تکنیکی اعتباری ندارند ما باید بتوانیم به پاسخ‌های قانع کننده و دقیقی در این مورد دستیابی پیدا کنیم.

 

احتمال تصویب قطعنامه علیه ایران

همچنین رافائل گروسی در بخش دیگری از گزار خود درباره دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هشدار داد و گفت: ایران به طور مداوم به غنی سازی اورانیوم ادامه داده و تنها چند هفته زمان می‌برد تا به مقدار کافی برای ساخت بمب هسته‌ای دست پیدا کند هشداری که سه کشور اروپایی و امریکا را برای تصویب قطعنامه علیه ایران در جلسه شورای حکام مصمم‌تر می‌کند.

یکی از موارد پیش نویس قطعنامه کشورهای غربی که به شورای احکام ارایه داده شد ضرورت همکاری ایران با سازمان انرژی اتمی است. اما بر اساس گزارش خبرنگار نشریه فارین پالیسی در پیش‌نویس این قطعنامه اشاره‌ای به ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل نشده است.

 

واکنش مقامات ایران به تصویب قطعنامه علیه ایران

در عین حال گزارش گروسی با واکنش مقامات مرتبط کشور مواجه شد در همین رابطه محمد اسلامی ،رئیس سازمان انرژی اتمی، در واکنش به سخنان گروسی مدعی شد که جمهوری اسلامی همکاری‌های کافی و مناسب را طبق توافقات و تعهدات خود با سازمان مذکور داشته و در رابطه با سه سایت مورد نظر در گزارش گروسی نیز پاسخ‌های کافی را به این سازمان داده است.

همچنین سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه هم تهدید کرد که در صورت تصویب قطعنامه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران پاسخ متناسب خواهد داد خطیب‌زاده همچنین مدعی شد که در گزارش گروسی «رد پای» اسرائیل و گزارش‌های راستی آزمایی نشده و نادرست دیده می‌شود.

از سوی دیگر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه نیز هشدار داد که «بانیان چنین قطعنامه‌ای مسئول همه عواقب تهدیدات‌شان خواهند بود.»

 

گزارش از کامران عبدالهی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار