کد خبر: 12125
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1401 - 17:04
حمایت از سلامت روان مردم یا بردن آبروی مردم؟ دکتر هلاکویی و انوشه دقیقا چه مدرک و تخصصی دارند؟

فراتاب: طی روزهای اخیر هفته اخیر، نظرات مختلفی درباره لیست اول و دوم سازمان نظام روانشناسی در مطبوعات منتشر شده است. رشد فزاینده صفحات روانشناسان در فضای مجازی در غیاب وجود کنترل محسوس از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و افزایش نگرانی در رابطه با آسیب به سلامت روان جامعه، به ویژه در شرایط فعلی، به زعم بعضی از کارشناسان انتشار لیست این سازمان را ضروری و از سوی دیگر با مخالفت‌هایی همراه بوده است. در این گزارش به بررسی نظرات مختلف این کارشناسان می‌پردازیم:

 

رشد قارچی روانشناسان در فضای مجازی!

دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی، در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد که لیست اول این سازمان مربوط به افرادی بوده که فاقد مدرک معتبر روانشناسی بوده و لیست دوم حاوی 61 روانشناس‌نما و 32 صفحه غیرمجاز روانشناسی است. وی همچنین متذکر شد که صرف داشتن مدرک روانشناسی بدون گذراندن دوره‌های کارورزی، کافی نیست و داشتن پروانه فعالیت از سوی سازمان ضروری است. حاتمی در ادامه به خاطر به تعبیر ایشان «رشد قارچی روانشناسان» در فضای مجازی از مردم عذرخواهی کرد و اذعان کرد این افراد آسیب‌های بسیاری را به مردم وارد کرده‌‌اند. همچنین در مورد انتشار نام دکتر هلاکویی و آقای انوشه، ضمن قابل احترام خواندن آنها، اظهار کرد: «آقای هلاکویی مدرک جامعه شناسی و دکتری اقتصاد دارد و آقای انوشه هیچ پرونده و مدرکی در سازمان نظام روانشناسی ندارد. پیش‌تر هم تعهد داده بود که در حوزه روانشناسی فعالیت نکند؛ اما خلاف تعهد عمل کرد.»

 

بازی با جان و روان جامعه

اما دکتر محمدرضا رئیسی، روانشناس، در گفتگویی با ایرنا، ضمن انتقاد از طولانی شدن فرآیند صدور مجوز روانشناسی، آن را زمینه‌ساز تخلفات محتمل بعدی دانست. وی همچنین  اقدام سازمان نظام روانشناسی و مشاوره را در اعلام این لیست ستود و ضمن متهورانه خواندن این اقدام، آن را نشانی از قاطعیت سازمان و آغاز دوران قانون‌گرایی دانست. رئیسی متذکر شد که اگرچه این لیست شامل افرادی که خارج از کشور هستند، نمی‌شود اما در پی داشتن اقدامات بعدی در برخورد با کسانی که جان و روان جامعه را تحت نام «روانشناس» به بازی می‌گیرند، اقدامی موثر خواهد بود.

 

بازی با آبروی افراد

همچنین پندار فاضل، پژوهشگر حوزه سلامت روان، در گفتگویی با جامعه 24 ضمن غیراخلاقی خواندن اعلام لیست اسامی روانشناس‌نماها توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، این اقدام را نمایشی پیش از برگزاری انتخابات سازمان خواند و بر ضرورت تمایز قائل شدن نوع فعالیت‌های این افراد تاکید کرد. به گفته این پژوهشگر، افرادی همچون دکتر شیری و سهیل رضایی سخنران هستند و در حوزه کوچینگ فعالیت دارند که در آن به موضوعاتی چون توسعه فردی، هدف‌گذاری و رشد سازمانی پرداخته می‌شود و در انحصار حوزه روانشناسی نیست.

 

سودجویی از ناامیدی مردم

از سوی دیگر مهبد رئوفی ،روانکاو، به تعادل می‌گوید: وضعیت موجود جامعه‌ای ناامید و سرگردان را به تصویر می‌کشد که در جستجوی درمان کوتاه مدت، به دنبال راه حل می‌گردد. افرادی که در سمینارها با شنیدن حرف‌های قشنگ برای لحظاتی چند حال خوب و خلق بالا را تجربه می‌کنند و با خروج از سمینار با دستانی خالی به دامن مشکلات زندگی واقعی برمی‌گردند. وی همچنین عملکرد نسنجیده صدا و سیما را در میدان دادن به این افراد مورد نقد قرار داد و خاطرنشان کرد در حالی که طبق آمارهای رسمی کشور در حدود 30 درصد افراد و طبق آمارهای غیررسمی، حداقل از هر 4 نفر یک نفر دارای اختلال روحی روانی است، طبیعی به نظر می‌رسد که راه بهره‌برداری از مردم ناامید برای سودجویان باز باشد.

 

گزارش از سنور دانش‌خواه – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

درهمین رابطه (روی تیتر کلیک کنید)

سنور دانش‌خواه | روانشناسی در ایران از قانون حمل شوکر تا انتشار لیست روانشناس‌نماهای مشهور!

 

نظرات
آخرین اخبار