کد خبر: 1209
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395 - 18:51
در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مطرح شد:
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد مواضع عربستان سعودی در قبال ایران گفت: بر خلاف عربستان سعودی که بدنبال تشدید بحران در منطقه است، ما سیاست اجتناب از بحران را پیگیری نموده ایم. البته صبر ایران هم حد و حدودی دارد و در چارچوب اهداف سیاست خارجی کشور، تص

 به گزارش فراتاب، حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی این هفته خود با اصحاب رسانه در رابطه با سیاست های عربستان و تکلیف حج امسال گفت که رویکرد ایران همواره بر اساس منافع و اهداف سیاست خارجی آن قرار دارد. ما بر خلاف عربستان سعودی که بدنبال تشدید بحران در منطقه است، سیاست اجتناب از بحران را پیگیری نموده ایم. وی تاکید کرد: البته صبر ایران هم حد و حدودی دارد و در چارچوب اهداف سیاست خارجی کشور، تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ خواهد شد.

جابری انصاری همچنین در رابطه با وضعیت حج امسال نیز توضیح داد: این امر مربوط به اقدامات و عملکرد دولت سعودی است که اگر وظایف طبیعی دولت میزبان را انجام دهند، به طور طبیعی زمینه اجرای حج محقق خواهد شد، اما در صورتیکه این امر محقق شود، مسئولیت انجام ندادن حج بر عهده دولت عربستان است.

دیدار ظریف با چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن ارائه توضیحاتی از سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به نیویورک که به منظور شرکت در مراسم رسمی امضای موافقتنامه پاریس و دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود جهت رایزنی در خصوص برجام صورت گرفت اظهار داشت: در این سفر علاوه بر مجموعه از رایزنی ها با مقامات و همچنین گفت و گو با رسانه های بین المللی، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با چند تن از نمایندگان کنگره نیز دیدار داشت. وی در ادامه صحبت های خود در مورد انتخابات آمریکا نیز خاطرنشان کرد: این مساله جزیی از مسایل داخلی کشورها است و طبیعتاً هر شخصی که در این انتخابات پیروز شود، پیگیر منافع ملی آمریکا خواهد بود. ما معمولاً در جزییات سیاسی کشورها اظهارنظری نکرده و در همین راستا سیاست های اصولی خود جهت نیل به منافع ملی کشورمان دنبال می کنیم.

وی تصریح کرد: ایران همواره در ارتباط با هر کشوری که از موضع برابر در راستای تعامل با ایران قرار بگیرد، استقبال کرده و در همین راستا، منافع خود را قربانی هیچ سیاست مدار یا حزبی نخواهد کرد.

جابری انصاری همچنین در خصوص برگزاری اجلاس سیکا که اواخر هفته جاری در چین برگزار می شود، گفت: ایران حتماً در این نشست شرکت خواهد داشت، اما به سبب برنامه کاری فشرده وزیر خارجه کشورمان، آقای ظریف در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

اقدام علیه جذب سرمایه گذاران به نفع کشور نیست

جابری انصاری در خصوص سرمایه گذاری های که قرار است در دوران پسابرجام در این صورت بگیرد، و برنامه های وزارت خارجه جهت اطمینان بخشی به این سرمایه گذاران گفت: بخشی از مساله سرمایه گذاری مربوط به تصمیمات دولت های خارجی است که آنها نیز طبیعتاً منافع خود را در این زمینه در نظر می گیرند. اما در داخل کشور مجموعه شخصیت ها، گروه ها و نهادهای تصمیم گیری باید در پیگیری این مسایل به نحوی عمل کنند، که آب به آسیاب دشمنان ریخته نشود. هرگونه اقدامی که علیه جذب سرمایه گذاری های خارجی در داخل صورت بگیرد، طبیعتاً به نفع ما نخواهد بود.

وی تاکید کرد: ما باید در دو مسیر موازی تعامل با دولت های دیگر و برنامه ریزی توام با اقدامات هدفمند به نحو موثری امکان بهره برداری از فضای پسا برجام را فراهم کنیم. در همین راستا، اصول ایران در چارچوب اقتصاد مقاومتی، جذب سرمایه گذار و فناوری خارجی در جهت تحقق اصول اساسی اقتصاد کشور است.

حکم دیوان عالی آمریکا بر خلاف حقوق بین الملل است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، در مورد حکم اخیر دیوان عالی آمریکا مبنی بر توقیف 2 میلیارد دلار از سرمایه های ایران بر خلاف حقوق بین الملل دانسته و عنوان کرد: در واقع آمریکایی ها قوانین داخلی کشور خود را حاکم بر قوانین بین المللی کرده اند. وی افزود: به لحاظ سیاسی نیز این اقدام به معنی عدم اراده آمریکا در خاتمه بخشیدن به دوران طولانی بی اعتمادی میان دو کشور است و این اقدامات تنها به تشدید وضعیت منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: از نگاه آسیب شناسی، آنچه مربوط به وزارت خارجه است، پیگیری این موضوع و جلوگیری از بروز مجدد چنین اشتباهاتی در آینده است. ما معتقدیم که این مساله باید با نگاه آسیب شناسانه و بدون تسویه حساب های سیاسی بررسی شود.

تحقق مراحل اجرایی تحویل اس-300

جابری انصاری در مورد فروش آب سنگین اراک به کشورهای خارجی نیز توضیح داد: مسئولیت مذاکره در این رابطه بر عهده سازمان انرژی اتمی است. کارخانه آب سنگین اراک نیاز به 60 تن آب سنگین دارد و در نتیجه تصمیم گرفته شد که حداقل 70 تن از 200 تن تولیدی این کارخانه به فروش برسد. در این زمینه مذاکرات فنی با مشتریان آمریکایی صورت گرفته و مذاکرات دیگری هم با روسیه برای فروش بخش دیگری از آب سنگین انجام شده است.

وی همچنین در مورد سامانه دفاعی اس-300 اظهار داشت: میان ایران و روسیه در این زمینه توافقاتی صورت گرفته و بر اساس زمانبندی های جدید صورت گرفته ، مراحل اجرایی تحویل این سامانه در حال تحقق است.

زمان بلوک بندی های سیاسی گذشته است

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع ایران در برابر گسترش ناتو در منطقه، آن را جنگی رسانه خواند و افزود: تاریخ نشان داده که ایران در منطقه زیست طبیعی خود هیچگاه تهدیدی برای سایر کشورها نبوده و اینک که زمان بلوک بندی های نظامی گذشته  است، این مساله تاثیری در بهبود وضعیت منطقه نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ارتباط با موضع ایران در قبال بحران سوریه نیز اظهار داشت: ایران در ابتدای بحران سوریه با درخواست این کشور مبنی بر ارائه خدمات مستشاری نظامی موافقت کرده و اینکه چه نیرویی این خدمات مستشاری را انجام دهد، بر حسب زمان تصمیم گیری خواهد شد. وی گفت: ما همواره اعلام کرده ایم که هرگونه مداخله خارجی بدون هماهنگی با دولت سوریه به تشدید بحران در این کشور دامن خواهد زد و تمام تلاش های بین المللی باید در راستای هماهنگی کامل با دولت سوریه صورت بگیرد.

 

نظرات
آخرین اخبار