کد خبر: 12056
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1401 - 16:10
بحران کم‌آبی در عراق منجر به کاهش شدید تولید محصول راهبردی گندم در سال ۲۰۲۲ میلادی در مقایسه با پنج سال گذشته شده است؛ امری که منجر به پایین آمدن ذخایر استراتژیک گندم کشور و روی‌ آوردن مقامات عراقی به واردات این محصول از دیگر کشورها برای تامین نیازه

فراتاب: به نقل از العربی الجدید، دولت عراق همه ساله محصول گندم کشاورزان عراقی را خریده و سپس آن را به شکل آرد در قالب برنامه کارت خوار و بار میان شهروندان توزیع می‌کند اما کاهش مساحت زیرکشت به دلیل کمبود آب و کاهش بارش‌ها طی دو سال گذشته و پایین آمدن سطح آب دو رود دجله و فرات باعث شده تولید محصول گندم کاهش یابد.

به گفته یک تاجر عراقی و اهل بغداد که نخواست نامش ذکر شود، شهروندان عراقی آثار کاهش تولید گندم و ذخایر راهبردی این محصول را بر وضعیت معیشتی خود احساس می‌کنند به طوری که قیمت نان در سراسر این کشور حدود دو برابر شده و روند افزایشی نیز همچنان ادامه دارد.

این تاجر عراقی ادامه داد: عراق با بحران واقعی گندم دست به گریبان است، و انبارها و سیلوهای دولتی کاملا خالی شده است و نمی‌دانیم که دولت چگونه این مشکل را حل خواهد کرد به خصوص که تولید داخلی گندم هم کاهش یافته است.

در همین رابطه، «محمد حنون»، سخنگوی وزارت تجارت عراق ضمن اذعان به کاهش شدید ذخایر گندم به ۳۰۰ هزار تُن طی ماه‌های اخیر گفت: ما طرحی روشن برای مقابله با این کاهش ذخایر گندم داریم و با اقدامات فنی و مدیریتی اقدام به واردات ۲۵۰ هزار تُن گندم از بازارهای آلمان و استرالیا کردیم.

حنون گفت: گندم به مقدار زیاد وارد عراق می شود، پیش از این طی ۴ سال گذشته ما متکی به گندم داخلی و تولید شده توسط کشاورزان خودمان بودیم اما اکنون برنامه‌ای برای واردات ۳ میلیون تُن گندم بر اساس پیش‌نویس قانون امنیتی غذایی داریم.

بر اساس آمارهای رسمی، مجموع تولید گندم عراق طی کشت زمستانه سال ۲۰۲۱ میلادی به ۴ میلیون و ۲۳۴ تُن رسید که این رقم با کاهش ۳۲ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ حکایت دارد که در آن سال بیش از ۶ میلیون و ۲۳۸ تُن گندم تولید شد و کشور به خودکفایی در تولید گندم رسید اما اکنون انبارها و سیلوهای دولتی تنها ۳۷۳ هزار تُن گندم دارد که ۲۶۹ هزار تُن آن گندم داخلی و ۱۰۴ هزار تُن گندم وارداتی است.

عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین نه تنها جان میلیون‌ها اوکراینی را به خطر انداخته که تهدیدی است بر امنیت غذایی اروپا، آفریقا و آسیا. کشاورزان اوکراینی زمین‌ها خود را رها کرده یا به جبهه‌های جنگ پیوسته اند یا به فکر نجات جان خود و خانواده‌شان هستند.

بنادر به حالت تعطیل درآمده‌اند و صادرات غلات و حتی علوفه برای حیوانات عملا متوقف شده است. روسیه و اوکراین نزدیک به یک سوم گندم و جو جهان را تامین می کنند.

این در حالیست که بیم این وجود دارد که غلات و ارزن‌های روسیه در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار بگیرند. هنوز این تصمیم گرفته نشده تاثیرش بر بازا‌رهای جهانی آشکار شده است. قیمت غلات نسبت به هفته پیش از حمله روسیه به اوکراین بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته و نگرانی‌ها نسبت به آینده را افزایش داده است.

ادامه شرایط جنگی و اختلال در روند صادرات غلات از اوکراین، کشورهایی که به کشاورزی اوکراین وابسته هستند را به دردسر خواهد انداخت. آرنو پتی، مدیر شورای بین المللی غلات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اگر جنگ طولانی شود، کشور‌هایی که به صادرات گندم مقرون به صرفه از اوکراین متکی هستند، از ماه ژوییه با کمبود مواجه خواهند شد.»

این در حالیست که برخی کشورها نظیر قطر، مصر، قرقیزستان و رواندا تا ۸۰ درصد گندم مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کنند. ترکیه هم حدود ۷۰ درصد گندم مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند. در همین حال لبنان ۹۰ درصد گندم مورد نیاز خود را از اوکراین می خرد. چندین کشور دیگر آفریقایی هم از خریداران عمده غلات اوکراین هستند.

منبع: شفقنا 

نظرات
آخرین اخبار