چالش‌های بی‌سابقه پیش‌روی جنبش «امتداد» به عنوان مهمترین جنبش مدنی نوپای عراق | فراتاب
کد خبر: 12039
تاریخ انتشار: 3 خرداد 1401 - 03:20
جنبش امتداد به عنوان مهم‌ترین حزب مدنی نوپای عراق طی ماه‌های اخیر با چالش‌ها و مشکلات متوالی دست به گریبان بوده است که اغلب به خاطر اختلاف‌نظر اعضای این جنبش در قبال بحران سیاسی کنونی، مساله تامین مالی و نیز عدم گفت‌وگو و مشورت رهبران جنبش امتداد با اعضای

به گزارش العربی الجدید، جنبش امتداد به رهبری پزشک جوان «علاء الرکابی»، در جنوب عراق تاسیس شده است و یکی از برجسته‌ترین گروه‌های مدنی برآمده از تظاهرات مردمی اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی به شمار می‌رود و توانست در انتخابات پارلمانی اخیر در برابر احزاب سنتی در جنوب عراق قدعلم کرده و موفقیت چشمگیری به دست آورد، این جنبش مورد تایید محافل مدنی و بخشی از جوانان این منطقه قرار دارد و خود را به عنوان پروژه جایگزین سیاسیِ احزاب کنونی معرفی می‌کند.

جنبش امتداد در پارلمان جدید توانست ۹ کرسی به دست بیاورد و با جنبش مدنی و کُردی «نسل جدید» ائتلافی در پارلمان تاسیس کند که طبق بیانیه دو گروه روندی تصحیحی و نظارتی را از درون پارلمان دنبال خواهد کرد.

پس از استعفای ۱۷ عضو جنبش امتداد در ماه فوریه گذشته به دنبال اعلام حمایت از نامزدی «محمد الحلبوسی» برای ریاست پارلمان از سوی علاء الرکابی، ۵ عضو دیگر نیز هفته گذشته در اعتراض به آنچه خروج جنبش از اصول اعتراضات اکتبر و تک‌روی دبیرکل این جنبش در تصمیم‌گیری‌ها خواندند، از عضویت در جنبش امتداد استعفا دادند.

بر اساس سندی که رسانه‌ها منتشر کرده و ریاست امتداد هم آن را تکذیب نکرده است، «محمد نوری»، «داوود العیدان»، «نیسان الزایر»، «کاظم الزایر» و«نداء الکریطی» نمایندگانی هستند که از جنبش امتداد استعفا داده اند.

در این سند آمده است: دیبرکل جنبش امتداد بدون مشورت با اعضا در تصمیمات گرفته شده تک‌روی می‌کند و بدون هیچ گوننه دلیلی به برخی اعضا اتهام خیانت و فساد وارد می‌کند لذا ما تصمیم گرفتیم از جنبش امتداد استعفا دهیم و به عنوان انقلابیون و معترضان و مخالفان احزاب پیشین، اصول‌مان را حفظ کنیم و علیه کسانی که اتهامات باطل و ناروا بر ما زدند، به دستگاه قضایی شکایت خواهیم کرد. همچنین بیانیه دیگری از ریاست جنبش امتداد به امضای اغلب نمایندگان این جنبشش صادر شده که خواستار عزل علاء الرکابی از ریاست آن است.

شب گذشته الرکابی در پیامی فیسبوکی ضمن اعلام انسجام جنبش امتداد پس از موج استعفاهای اخیر تاکید کرد: امتداد خارجی در چشم احزاب بوده و طبیعی است که مورد هجمه و هدف قرار گیرد زیرا می‌دانند به زودی به رقیب بسیار جدی برای آنها تبدیل خواهد شد و دیر یا زود به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز آنها را از قدرت به زیر خواهد کشید.

وی در ادامه برخی احزاب را بدون اینکه نامی از آنها ببرد، متهم کرد همه امکانات خود را به کار گرفته‌اند تا جنبش امتداد را مورد هدف قرار داده و با هدف باج‌خواهی افکار عمومی را علیه ما تحریک کند.

در همین رابطه، «حازم المحمداوی»، یکی از اعضای استعفا داده از جنبش امتداد به العربی الجدید گفت: هدف از تشکیل امتداد مشارکت در دولت یا ورود به میدان کسب مناصب دولتی نبوده است بلکه ما خواهان مشارکت در کمیسیون‌های پارلمانی و در پیش گرفتن موضع اپوزیسیون در قبال نظام سیاسی کنونی و مخالفت با سهم‌خواهی حزبی و طائفی بوده است.

المحمداوی با اشاره به وجود «انحرافات» در جنبش امتداد و تک‌روی علاء الرکابی در تصمیم‌گیری‌ها گفت: این عوامل دلیل سلسله استعفاهای اخیر بوده است.

اما «سامر ابو العباس»، از رهبران جنبش امتداد و اعضای ارشد دفتر این جنبش در شهر ذی قار اظهار داشت: انشقاقات و استعفاها امری بسیار طبیعی است و در همه احزاب روی می‌دهد بلکه روال فعالیت سیاسی است و استعفای پنج نماینده اخیر تاکنون عملا صورت نگرفته است و هنوز اتهامات این نمایندگان علیه رئیس جنبش در دست بررسی و گفت‌وگو است.

ابوالعباس در تماس تلفنی با العربی الجدید گفت: تاثیر جنبش امتداد در واقع تغییری نخواهد یافت زیرا مبتنی بر پایگاه مردمی است و نه فقط نمایندگی سیاسی یا حضور در پارلمان لذا طبیعی است که تاثیر سیاسی دستخوش تغییر یا نوسان شود اما پایگاه مردمی پایه و اساس و امری حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: برخی احزاب و گروه‌های مسلح در تلاش برای مانع‌تراشی در فعالیت جنبش امتداد از طریق جذب برخی اعضا با اغواهای مالی و یا وعده پست و مقام هستند اما به هر حال، ریاست جنبش از همه اینها اطلاع دارد و در بیانیه رسمی سلسله اقداماتی که اتخاذ خواهد شد را توضیخ خواهد داد.

از سوی دیگر، «محیی الانصاری»، رئیس جنبش «البیت العراقی/خانه عراقی» استعفاهای اخیر را حالتی طبیعی در فعالیت سیاسی به خصوص در جنبش‌های سیاسی نوپا است و اغلب به دلیل ناپختگی سیاسی و نبود تجربه روی می دهد و در نهایت منجر به بروز نسب سیاسی آگاهی با پختگی در تجربه سیاسی و حزبی خواهد شد.

الانصاری گفت: هنوز زود است درباره حزبی که به یکسالگی خود هم نرسیده است، حکم به شکست داد اما عموما اختلافات در همه احزاب روی می‌دهد ولی باید از این اختلافات در درس گرفت و مانع از بروز دوباره آن شد.

از سوی دیگر، «سعد المطلبی»، از سیاسیون عراقی گفت: احزاب نوپا خواهان حضور در فعالیت سیاسی و روند تشکیل دولت جدید هستند اما ایده تظاهرات‌کنندگان و رای‌دهندگان این است که احزاب منتخب‌شان فاصله‌شان را از احزاب متهم به فساد حفظ کنند لذا هر گونه اقدام این جنبش‌ها در نزدیک شدن به احزاب سنتی با خشم و مخالفت مردم رو به رو می شود.

منبع: شفقنا

نظرات
آخرین اخبار