کد خبر: 12031
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1401 - 16:52
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه میزان عوارض صادراتی محصولات معدنی عدد ثابتی نیست، گفت: وضع این عوارض افزایش قیمت‌ها را متوقف کرد و از آنجا که موجب شد بسیاری از محصولات مانند سیمان و میلگرد از کشور خارج نشود، بازار متعادل شد.

به گزارش فراتاب، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تغییر عوارض صادراتی محصولات معدنی، گفت: عوارض پلکانی است و هرچه شکاف قیمت‌های خارجی با بهای محصولات داخلی بیشتر شود، عوارض افزایش می‌یابد و هرچه این فاصله کمتر شود، عوارض نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: عوارض صادراتی عدد ثابتی نیست و منعطف است و از آنجا که قیمت جهانی این محصولات کاهش یافته، عوارض نیز پلکانی کم شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا وضع عوارض صادراتی برای محصولات معدنی کمکی به ساماندهی بازار کرده است، توضیح داد: بله؛ افزایش قیمت‌ها متوقف شد و از آنجا که موجب شد بسیاری از محصولات مانند سیمان و میلگرد از کشور خارج نشود، بازار متعادل شد.
به گزارش فراتاب، در حالی فاطمی امین خبر از آرامش بازار می دهد که رکود در صنعت ساختمان، بازار داخلی فولاد را اشباع کرده و صادرات این محصولات می تواند ارز آوری بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.
اما وزارت صمت با شروع افزایش قیمت های جهانی در پی تنش میان روسیه و اکراین با وضع عوارض صادراتی، حضور شرکت های فولادی در بازارهای جهانی را سخت کرد، تصمیمی که بر سودآوری فولادی ها موثر بود و حتی در روزهای ابتدایی ابلاغ این تصمیم بورس نیز با ریزش در شاخص همراه شد.
این در حالی بود که فرصت پیش آمده می توانست برای فولادی ها فرصتی طلایی باشد اما قوانین غیرکارشناسی و به دور از مشورت با بخش خصوصی ، ارز آوری این حوزه را کاهش داد.
البته پس از اعتراض شدید فولادی ها و همراه شدن مجلسی ها با آنها، وزارت صمت مجبور به عقب نشینی و حذف عوارض صادراتی برای محصولات فولادی شد.

 

انتهای پیام/

نظرات
آخرین اخبار