منابع گسترده نفت و گاز شیل ایران بازارهای انرژی جهان را شوک زده خواهد کرد | فراتاب
کد خبر: 1203
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395 - 19:25
در صورت تایید نهایی اظهارات رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت
مقام ارشد صنعت نفت به شناسایی منابع شیل های گازی و نفتی در ایران اشاره كرد و گفت: وجود منابع بزرگ هیدرات های گازی در دریای عمان به اثبات رسیده كه در زیر آنها لایه های متعارف گازی نیز وجود دارد.

به گزارش فراتاب و به نقل از  ایرنا، «محمدرضا كمالی» رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت روز دوشنبه در نشست خبری افزود: پروژه شناسایی ذخایر شیل های گازی در استان لرستان حدود 47 درصد پیشرفت داشته و وجود منابع غیرمتعارف گازی در آن اثبات شده است.
وی با بیان اینكه این طرح كامل نشده است، اضافه كرد: خوشبختانه پتانسیل بسیار بالایی برای شیل های نفتی و گازی در ایران وجود دارد.
وی با بیان اینكه هنوز میزان این ذخایر مشخص نشده است، ادامه داد: این فعالیت ها از طریق همكاری با دانشگاه آخن آلمان انجام شده و در آن دانش فنی مربوط به شناسایی منابع شیل نفت و گاز به داخل كشور منتقل می شود.
** شناسایی هیدرات های گازی در دریای عمان
این مقام صنعت نفت در ادامه به اجرای طرح شناسایی هیدرات های گازی در دریای عمان اشاره كرد و گفت: هیدرات های گازی شامل ذخایر گازی هستند كه در بلورهای یخ و در عمق 2 هزار متری در كف دریا گرفتار شده است. كمالی افزود: فاز نخست این طرح با موفقیت انجام شده و قرار است بزودی فاز دوم نیز اجرا شود. وی ادامه داد: طرح مروارید خلیج فارس برای بررسی ساختارهای زمین شناختی در منطقه خلیج فارس 90 درصد پیشرفت داشته و در آن با دانشگاه های معتبر دنیا همكاری می شود.

** بررسی میادین مشترك ایران با تركمنستان
كمالی در ادامه گفت: طرح پژوهشی دیگر، شناسایی ساختارهای زمین شناختی در دشت اروندان در استان خوزستان است كه در آن میدان های بزرگ نفتی ایران جای گرفته اند.
وی اضافه كرد: این طرح حدود 28 درصد پیشرفت فیزیكی دارد. ایم مقام ارشد وزارت نفت افزود: طرح دیگری نیز برای بررسی وضعیت زمین شناختی منطقه كپه داغ در مرز تركمنستان انجام شده است كه براساس آن ارتباط مخازن انرژی ایران و تركمنستان اثبات می شود.
رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: موافقت نامه ای نیز پارسال برای ازدیاد برداشت میدان نفتی اهواز انجام شد كه در حال اجراست. وی از طرح های «ذخیره سازی گاز در مخازن زیرزمینی» و «طرح ملی خودكفایی افزایه های شیمیایی در صنعت حفاری» به عنوان طرح های دیگر در دست اجرای این پژوهشگاه نام برد.

نظرات
آخرین اخبار