چشم‌انداز روشن «ومعادن» با حضور در کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران | فراتاب
کد خبر: 12019
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1401 - 15:08
مرتضی علی اکبری
مرتضی علی‌اکبری از مدیران حوزه معدن و صنایع معدنی ایران در گفت و گو با فراتاب

2.jpg

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (با نماد بورسی ومعادن) در حالی سال ۱۴۰۰ را به پایان رساند که اتفاقات مهمی در سال گذشته برای این شرکت رخ داد. شاید مهمترین آنها عرضه اولیه سهام شرکت پروژه‌محور تجلی توسعه معادن و فلزات در بازار سرمایه بود.

 

به گزارش فراتاب، شرکتی آینده‌دار که وظیفه به نتیجه رساندن تعدادی از مهمترین پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی را بر عهده دارد. علاوه بر این، ومعادن در سال ۱۴۰۰ تکمیل پروژه‌های شرکت‌های زیرمجموعه خود را نیز دنبال کرد و در عین حال با توجه به تشکیل دولت سیزدهم، گروهی نیز با عنوان ” کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران” با هدف تسریع در به نتیجه رساندن پروژه‌های عظیم ملی در حوزه‌های مختلف به ویژه معدن و صنایع معدنی تشکیل شد که ومعادن و شرکت‌های زیرمجموعه آن نیز در این گروه سهمی کلیدی دارند. در عین حال مدیریت ومعادن نیز در اواخر سال ۱۴۰۰ دستخوش تغییر شد و اردشیر سعدمحمدی جانشین امیرحسین نادری شد.

برای اطلاع از عملکرد ومعادن در سال ۱۴۰۰ و برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۱ با مرتضی علی‌اکبری از مدیران کهنه‌کار حوزه معدن و صنایع معدنی ایران و معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است، گفت‌وگویی انجام داده ایم که میخوانید:

 

عملکرد سهام ومعادن در سال ۱۴۰۰ از نظر شاخص‌هایی مانند بازدهی، سود و … چطور بود و وضعیت آن را برای سال ۱۴۰۱ چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

 قیمت سهام شرکت (تعدیلی با افزایش سرمایه و سود نقدی) از ۸،۶۷۳ ریال در ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۱۱،۹۵۰ ریال در انتهای سال رسید و حدود ۷۳% بازده سالانه داشت این در حالی است که شاخص کل در همین بازه تنها دارای بازدهی مثبت ۶/۴% بود. سود خالص ومعادن (شرکت اصلی) در سال ۱۳۹۹ برابر با ۹،۴۰۰ میلیارد تومان بود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به عملکرد شرکت‌های گروه در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۳،۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد و رشد ۴۹% را داشته باشد. این سود علیرغم تمامی محدودیت‌هایی که در سال ۱۴۰۰ بود (قطعی برق، گاز و محدودیت‌های صادراتی و غیره)، حاصل شده است.

 

درباره آخرین وضعیت طرح‌های توسعه ومعادن و پیشرفت فیزیکی آنها توضیح بفرمایید.

 گروه توسعه معادن و فلزات پس از تغییرات مدیریتی که در ابتدای سال ۱۴۰۰ داشت به سمت تحقق استراتژی‌های توسعه‌ای خود حرکت کرد و طرح‌های مهمی را پی‌ریزی کرد و در جهت اجرای آن گام برداشت. از جمله مهمترین طرح‌های در دست اجرای شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– برنده شدن در مزایده معدن مس جانجا با مشارکت شرکت‌های بزرگ معدنی تحت یک کنسرسیوم

– احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در اقلید استان فارس به ظرفیت ۱ میلیون تن

– احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد آرتاویل اردبیل به ظرفیت ۱ میلیون تن

– احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در فولاد کردستان به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن

– احداث کارخانه ذوب و فولادسازی در فولاد کردستان به ظرفیت ۱ میلیون تن

– احداث بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات و همچنین تکمیل نیروگاه خورشیدی شرکت پویا انرژی به ظرفیت ۱۰ مگاوات

– احداث کارخانه گندله ۱ میلیون تنی همدان در شرکت صبانور

– کارخانه تولید کنسانتره ۲.۵ میلیون تنی شرق فولاد خراسان

 

کدام طرح‌های توسعه‌ای ومعادن در سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید و جزئیات آنها چیست؟

پروژه‌هایی که عنوان شد در حقیقت پروژه‌هایی است که ومعادن به صورت مستقیم در آنها سرمایه‌گذاری می‌کند و یا از طریق شرکت‌های کنترلی خود در آنها سرمایه‌گذاری کرده است. بسیاری از پروژه‌های دیگر نیز از طریق شرکت‌های زیرمجموعه گروه در حال برنامه‌ریزی و اجرا است که برخی از آنها در سال جاری به بهره‌برداری می­رسند. برخی از پروژه‌هایی که طبق برنامه باید در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد عبارتند از:

– بلوک دوم نیروگاه گازی سمنان  به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات تا پایان آذر ماه سال جاری

– نیروگاه خورشیدی شرکت پویا انرژی به ظرفیت ۱۰ مگاوات تا پایان خرداد ماه سال جاری

– افزایش ظرفیت تولید شمش فولاد ارفع از ۸۰۰ هزار تن به ۱ میلیون تن تا پایان شهریور ماه سال جاری

– احداث کارخانه فولادسازی و نورد شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به ظرفیت ۳ میلیون تن در پایان سال جاری

 

اخیرا افزایش سرمایه ۱۳۸ درصدی ومعادن تائید شد. این افزایش سرمایه صرف چه مواردی خواهد شد؟

افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۸،۴۰۰ میلیارد تومان به ۲۰،۰۰۰ میلیارد تومان در تاریخ ۱۰/۰۱/۱۴۰۱ توسط حسابرس و بازرس قانونی شرکت تائید شد و از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته بود. از این افزایش سرمایه مبلغ ۸،۱۸۲ میلیارد تومان صرف جبران مخارج انجام شده (مشارکت) در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر می‌شود و ۳،۴۱۸ میلیارد تومان آن در اصلاح ساختار مالی شرکت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مهمترین افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر عبارتند از:

– تجلی، ۳،۱۰۰ میلیارد تومان

– پرتو تابان معادن و فلزات، ۹۹۰ میلیارد تومان

– پویا انرژی، ۸۵۳ میلیارد تومان

– صبانور، ۸۲۷ میلیارد تومان

– گل گهر، ۹۰۱ میلیارد تومان

– گهر زمین، ۷۵۷ میلیارد تومان

– توسعه آهن و فولاد گل گهر، ۵۰۰ میلیارد تومان

 

بخشنامه اخیر وزارت صمت درباره عوارض صادرات بر مواد معدنی چه تاثیری بر عملکرد ومعادن و شرکت‌های زیرمجموعه آن خواهد داشت؟

بخشنامه اخیر معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در خصوص اخذ عوارض بر افزایش قیمت کالاهای صادراتی اذعان می‌دارد در صورت صادرات و در صورتی که نرخ صادراتی نسبت به نرخ پایه (هفته اول دی ماه ۱۴۰۰) افزایش یابد به صورت پلکانی و بر طبق جدول ابلاغی از شرکت‌های صادرکننده در سال ۱۴۰۱، عوارض صادراتی اخذ خواهد شد. گروه معادن و فلزات با توجه به گستردگی سرمایه‌گذاری­ها خود در حوزه معدنی و فلزی، در بخش فلزات و در شرکت‌های همانند فولاد خراسان، ارفع و تعدادی از سایر شرکت‌ها به طور غیرمستقیم تاثیر دارد اما در بخش معدنی با توجه به اینکه صادراتی در این بخش تاکنون انجام نپذیرفته است، تاثیر قابل توجهی بر عملکرد ومعادن نخواهد داشت. هرچند شرکت‌های بورسی گروه در حال شفاف‌سازی در سامانه کدال هستند.

 

سرنوشت آن دسته از طرح‌های توسعه‌ای ومعادن که در قالب گروه پیشرانان پیشرفت ایران مطرح شده و قرار است دولت به طور ویژه موانع اجرای آنها را برطرف کنید به کجا رسید؟

این طرح‌ها به طور جدی در حال پیگیری هستند که برخی از این پروژه­ها توضیح داده شد و در تلاش هستیم که بتوانیم با همت و همکاری تمامی شرکت‌های گروه معادن و فلزات با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده آنها را به بهره‌برداری برسانیم و گامی کوچک در راستای پیشرفت و آبادانی کشور عزیزمان برداریم.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

نظرات
آخرین اخبار