سواپ کالا؛ پروژه‌ای ملی و نیازمند توجه دولت | فراتاب
کد خبر: 12006
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1401 - 13:25
آیدین فتحی مدیرعامل شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا مطرح کرد:

فراتاب: سواپ کالا پروژه ای ملی است که برای اجرا و تاثیر آن در بخش اقتصاد و صرفه جویی های حاصله نیازمند انسجام بخش های مختلف بوده و حمایت دولت را می طلبد.
آیدین فتحی مدیرعامل شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا با بیان اینکه برای این سامانه ملی بیش از دو سال زمان صرف تحقیق و پژوهش و ایجاد زیر ساخت شده اظهار داشت: شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذار در حوزه استارتاپ و شتاب‌دهنده است و دو ایده مهم را در کارنامه خود به ثبت رسانده و با ایده‌پردازی، تحقیق و پژوهش، طراحی، تولید و استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا، در مدت 2 سال با حضور تیم متخصص 140 نفره داخلی و با سرمایه‌گذاری شصت میلیارد تومانی صورت گرفته است .
وی تصریح کرد: با بررسی شرایط تولید و بازار به این نتیجه رسیدیم که یکی از چالش بزرگ تولیدکنندگان مربوط به حمل و نقل کاهش هزینه های جاری هستند و این موضوع در صنعت فولاد و پتروشیمی به دلیل جانمایی نامناسب واحد های فولادی و تمرکز آنها در بخش های مرکزی کشور محسوس هست .
وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال معادن در مرکز کشور قرار گرفته‌اند ولی صنایعی که ارزش افزوده بالاتری دارند، مثل تولیدکنندگان میلگرد، ورق، تیرآهن و پروفیل در شهرهای دیگر واقع شده‌اند. نمونه دیگر پتروشیمی چاه‌های نفتی است که در جنوب کشور قرار دارد ولی در همه جای کشور پالایشگاه و پتروشیمی راه‌اندازی شده است.
این عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌ها و صنایع، هزینه بسیار بالایی را بابت جابه‌جایی مواد اولیه خود پرداخت می‌کنند. به این ترتیب اگر بتوانیم با ارائه راهکاری نوین این هزینه‌ها را کاهش دهیم، می‌توانیم به راحتی به سودآوری شرکت‌ها، رقابت در صادرات، پایین آوردن بهای تمام شده کالاها و به تبع آن پایین آوردن قیمت مصرف‌کننده برسیم. درهمین راستا به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از هزینه‌ها در کشور قابل اصلاح و صرفه جویی هستند و از همین‌جا ایده سامانه هوشمند سواپ کالا خلق شد.
وی تصریح کرد: با توجه پیشینه ای که خودم داشتم واز سال 1386 به عنوان تولیدکننده فولاد فعالیت میکنم و الزام تولیدکنندگان زنجیره فولاد به عرضه فولاد در بورس کالا ، لزوم ایجاد سوآپ کالا در بخش فولاد بیش از پیش حس میشد ، در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات زنجیره فولاد هم برای تامین مواد اولیه و هم برای فروش محصولاتی نظیر کنسانتره ، گندله و آهن اسفنجی و شمش فولاد ،مقاطع طویل فولادی و ورق به بورس کالا مراجعه میکنند .
فتحی ادامه داد: بنابراین در زمانیکه خریدار محصولی به بورس مراجعه میکند بر اساس قیمت و همچنین موقعیت و شرایط بازار تصمیم به خرید میگیرد وامکان دارد موقعیت کارخانه در اولویت خرید لحاظ نشود . از این جا به بعد را با سواپ کالا می توان این مشکل مربوط به حمل و نقل را حل کرد بدین ترتیب که خریداری که در قسمت شمالی کشور قرار دارد و کالای مورد نیاز خود را از مناطق جنوبی کشور خرید کرده میتواند با تولیدکننده ای که آماده سواپ بوده و در منطقه ای نزدیک به محل خودش قرار دارد ، سواپ کند و از مزایای آن بههرمند شود.در واقع در این سامانه می‌توانیم کالایی را از یک استان به استان دیگر از طریق سامانه هوشمند سواپ کالا به صورت هوشمند جابه‌جا کنیم، بدون اینکه معامله‌ای انجام شود.
مدیر عامل نامدار تجارت الکترونیک کالا در تشریح مزایای سواپ کالا گفت : سامانه سوآپ علاوه بر سرعت بخشیدن به فرایند تجارت مزایای دیگری هم دارد از جمله با استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا، 40 درصد هزینه ها در صنایع فولاد و 20 درصد در صنایع سیمان کاهش می یابد که این هزینه ها شامل پیمایش، هزینه حمل، مصرف سوخت ، میزان آلایندگی‌های زیست‌محیطی و همچنین کاهش تصادفات، کاهش هزینه‌های مرمت و نگهداری جاده‌ها، افزایش درآمد صنایع و به تبع آن افزایش تولید و افزایش درآمد مالیاتی کشور در این سامانه رو هم میشه جزو مزایای این سامانه برشمرد .
وی ادامه داد:استفاده از سواپ کالا علاوه بر صرفه جویی برای شرکت ها برای دولت نیز آورده دارد بدین ترتیب با کاهش پیمایش و یا حمل و نقل جاده ای ، یارانه ای که دولت بابت سوخت پرداخت میکند نیز کمتر میشود از این قبیل صرفه جویی ها در استفاده از سوآپ زیاد است.
وی تاکید کرد: اما با تمام مزیت هایی که سوآپ کالا دارد موانعی را نیز بر سر راه خود داریم که امیدوارم با کمک اصحاب رسانه این موانع نیز برطرف شود.
فتحی اظهار امیدواری کرد: امیدوارم با عنایت به ماده 12 قانون رفع موانع تولید و رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و در راستای کاهش هزینه‌های دولت، با حمایت دولت، موانع پیاده‌سازی هرچه سریع‌تر رفع شود و همچنین با توجه به صرفه جویی هایی که برشمرده شد و مزایایی که استفاده از سواپ در سطح ملی دارد شاهد معافیت مالیاتی سواپ به منظور تشویق تولیدکنندگان در استفاده از این سامانه هوشمند باشیم.
وی هدف از راه اندازی سامانه سواپ را اقدامی ملی برشمرد و گفت : هدف ما این است که بتوانیم یک کار ملی را در کشور انجام دهیم تا اشتباهات 100 سال گذشته را با این سامانه جبران کنیم. این اشتباهات قطعا قابل صفر شدن نیستند ولی می‌توان آن‌ها را کاهش داد.
آیدین فتحی تاکید کرد: ما از مسولان می‌خواهیم که به مشکلات ما توجه کرده و برای رفع آن‌ها راهکاری ارائه دهند. یکی از این مشکلات، بحث شفافیت مالیاتی است؛ با توجه به اینکه تاکنون سامانه‌ای شبیه به سامانه هوشمند سواپ کالا در کشور تعریف نشده، نیاز است که قانون مالیات در این خصوص شفاف‌سازی شود. امیدواریم که این سامانه همانند بورس کالا مشمول معافیت ده درصدی شود؛ چرا که این طرح به نفع سازمان مالیات است و سودآوری بالایی برای این سازمان دارد.
وی ادامه داد: همچنین انتظار داریم به سامانه بورس کالا متصل شویم و معاملات را بهینه‌تر و بهتر جابه‌جا کنیم. تمام شرکت‌ها از گذشته یک روابط تجاری با شرکت‌های دیگر داشته‌اند که این روابط تجاری را نمی‌شود قطع کرد؛ ما با استفاده از این سامانه می‌خواهیم با ایجاد میانبر، به صنایع کمک کنیم. به عنوان مثال می‌خواهیم با استان همجوار کالاها را جابه‌جا کنیم، بدون اینکه روابط تجاری با همدیگر داشته باشند. ما با رصد میزان واردات و صادرات استان ها به این نتیجه رسیدیم که اغلب به همان میزان صادرات ، واردات دارند که بدین ترتیب با استقرار سامانه هوشمند سواپ کالا به راحتی جلوی این خارج شدن اضافه و نادرست را می‌گیریم.
فتحی افزود: در حال حاضر ثبت این ایده را برای نامدار تجارت انجام دادیم. به همین منظور یک تیم حقوقی خبره از استادان دانشکده حقوق گرد هم جمع شدند و این کار را از نظر حقوقی بازبینی کردند. حتی همین ایده را در کشور امارات و ترکیه مطرح کردیم و مورد استقبال هم قرار گرفته است و هم اکنون در حال تدوین طرح توجیهی هستیم که بتوانیم جذب سرمایه و مراحل اجرایی را در این کشور انجام دهیم. با توجه به ملیت خود و عرق ملی که داریم، در صدد هستیم این طرح را اول در کشور خودمان اجرایی کنیم و در مرحله بعد سواپ کالا را در مورد کالاهای اساسی مثل فولاد، سیمان، پتروشیمی و غلات در سطح جهانی اجرایی کنیم.
وی معافیت مالیاتی را یکی از راهکار های جذب متقاضیان سواپ کالا برشمرد و گفت :یکی از مشکلات و دغدغه‌هایی که تمام صنایع دارند، بحث مالیات است. ما در مورد سواپ کالا، در زمینه مالیات، قانون مالیاتی و قوانین سیستم جامع تجارت کشور، نیاز به شفاف‌سازی داریم که در کجا ثبت شود تا مشکلی برای صنعتگران ایجاد نشود.
فتحی در خصوص برنامه های سواپ برای ادامه راه ، اظهارداشت: برنامه اولیه سامانه هوشمند سواپ کالا، مبادله کالاهای اساسی و در مرحله بعد کمک به صادرات شرکت‌ها است. شرکت‌هایی که در مرکز، شمال غرب و شمال شرق کشور قرار دارند و صادراتشان را از طریق بنادر جنوبی انجام می‌دهند، هزینه هنگفتی را در این زمینه پرداخت می‌کنند؛ تا جایی که در بسیاری از مواقع به دلیل بالا بودن هزینه، مشتری را از دست می‌دهند. ما با سامانه هوشمند سواپ کالا، کالاهای صنایع و تولیدکنندگان کشور را به نام خودشان، جابه‌جا کرده و صادرات آن‌ها را انجام می‌دهیم؛ در کنار آن، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهیم.
وی افزود: آنچه که در این مرحله به آن نیاز داریم حمایت معنوی مسولان از این طرح ملی است ؛از مدیران محترم وزارت اقتصاد، وزارت صمت، بورس کالا و سامانه جامع تجارت درخواست داریم که شرکت‌ها را تشویق و ملزم به استفاده از سامانه هوشمند سواپ کالا کنند تا منجر به سودآوری شرکت‌ها، افزایش تولید و کاهش هزینه‌های دولت شود.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در این راه حمایت انجمن نوردکاران فولادی ایران را داشتیم و هم اینک واحدهای فولادی معتبر بخش خصوصی با بررسی مزیت های سامانه سوآپ عضو سامانه ما هستند و کار در حال اجرا هست ولی برای رفع موانع این طرح ملی نیازمند حمایت وزارت اقتصاد و وزارت صنعت ، معدن و تجارت هستیم.
فتحی تاکید کرد: ما به عنوان مالک این طرح، می‌خواهیم با استفاده از قوانین موجود، مالکیت آن را حفظ کنیم و امیدواریم تمام ذی‌نفعان از جمله بورس کالا و صنایع کشور، سهامدار این مجموعه شده تا سهمی در این حوزه داشته باشند.

نظرات
آخرین اخبار