کد خبر: 12004
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1401 - 18:54
دانشگاه رازی و پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان برگزار می‌کنند:

فراتاب: دانشگاه رازی و پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان برگزار می‌کنند:

با کمال مسرت در پی ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان/اورامانات، دانشگاه رازی با همکاری پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان/اورامانات و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با هدف توسعه همه جانبه این منطقه فرهنگی- تاریخی اقدام به برگزاری همایش بین‌المللی "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" نموده است. لذا از کلیه صاحب‌نظران، پژوهشگران، فرهنگ‌دوستان و علاقمندان به این همایش دعوت به عمل می‌آید تا آثار پژوهشی خویش را با مراجعه به سایت همایش و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه به دبیرخانه همایش ارسال فرمایند.

محورهای همایش

  1. باستان‌شناسی، تاریخ و میراث فرهنگی
  2. ادبیات، زبان و گویش‌های محلی
  3. جغرافیا، محیط زیست و گردشگری
  4. جامعه‌شناسی، آئین و هنر
  5. اقتصاد، کارآفرینی، اشتغال و توسعه پایدار
  6. معماری، شهرسازی و مرمت
  7. فناوری اطلاعات، فرهنگ و توسعه

 

معرفی همایش

هورامان نام منطقه‌ای است با قدمت تاریخی و پیشینه‌ کهن، آداب، رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ای که هر کدام از این نمادها گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار این منطقه را نمایان می‌کند. پیشینه‌ سکونت در این منطقه به پیش از تاریخ بر می‌گردد تا جایی که کشف قباله‌های هورامان، وجود حاکمیت آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان را تأیید کرده است. 
شواهد تاریخی و قدمت بسیار طولانی، سبک خاص معماری، سبک زندگی روستانشینان و جاذبه‌های متنوع دیگر منطقه هورامان، باعث گردید تا از سال ۱۳۹۵ بحث جهانی شدن منظر فرهنگی این منطقه مطرح و اسناد و مدارک لازم نیز برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال گردد. در تاریخ ۱۶ تا ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۱ (۲۵ تیر تا ۹ مرداد ۱۴۰۰) در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر فوجوی چین به صورت آنلاین برگزار گردید پرونده هورامان بررسی و با ثبت جهانی منظر فرهنگی آن موافقت شد و به این ترتیب، شمار میراث جهانی ایران به ۲۶ اثر رسید. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در بر می‌گیرد که در استان کرمانشاه چهار شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود. 
پیرو ثبت جهانی هورامان از منظر فرهنگی و زمینه سازی جهت دستیابی به توسعه پایدار این منطقه، برای نخستین بار برگزاری یک همایش بین المللی تحت عنوان "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار" در دستور کار دانشگاه رازی قرار گرفته است تا از این طریق توجه پژوهشگران و صاحب نظران دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و سایر مجامع علمی در سراسر جهان را به این منطقه فاخر ملی و جهانی معطوف نماید. برنامه ریزی این همایش بین المللی با اولویت دادن به ابعاد مختلف فرهنگی هورامان از قبیل مواریث فرهنگی ملموس و ناملموس درصدد است تا ضمن تقویت برند آن، زمینه شناسایی بیش از پیش ابعاد مختلف فرهنگ غنی هورامان را از دیدگاه پژوهشگران حوزه های مختلف فراهم و دستیابی به توسعه پایدار منطقه را تسهیل نماید.

 

دبیرخانه همایش

  • نشانی: کرمانشاه، تاق‌بستان، خیابان دانشگاه، دانشگاه رازی
  • تلفن: ۰۹۱۸۷۲۱۷۵۹۹ - ۰۸۳۳۴۲۸۴۰۴۶
  • کدپستی: ۶۷۱۴۴۱۴۹۷۱
  • آدرس سایت:  hawraman.razi.ac.ir
  • ایمیل آدرس: hawraman@razi.ac.ir

 

محل برگزاری همایش

  •  کرمانشاه، تاق‌بستان، خیابان دانشگاه، دانشگاه رازی

 

تاریخ های مهم

  • آخرین مهلت ارسال چکیده: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • آخرین مهلت ارسال مقاله کامل: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
  • تاریخ برگزاری همایش: ۲۵ و ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱

 

آدرس سایت همایش: Https://hamayesh.razi.ac.ir/hawraman

 بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار