کد خبر: 11990
تاریخ انتشار: 9 فروردین 1401 - 18:54
حمیدرضا خوشبخت، دبیر چهارمین جشنواره سراسری هلپرکی:
با توجه به دستاوردهای گروههای هلپرکی بانه در سطح جهانی و استقبال بی نظیر مردم از این جشنواه، تلاش داریم تا هنر هلپرکی را به ثبت جهانی برسانیم و همچنین بانه را به عنوان قطب هلپرکی معرفی کنیم.

فراتاب- گروه فرهنگی:  شهر بانه در استان کردستان، روزهای نوروزی خود را با چهارمین جشنواره هلپرکی بانه آغاز کرد. به این مناسبت در حاشیه جشنواره با آقای حمیدرضا خوشبخت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بانه و دبیر جشنواره، درباره برنامه‌ها، تدارکات و روند اجرایی جشنواره گفتگویی اختصایی به شرح ذیل ترتیب داده‌ایم.

فراتاب: هلپرکی در گستره فرهنگ و هنر کُردی چه جایگاهی دارد؟

حمیدرضا خوشبخت: هلپرکی ریشه در تاریخ فرهنگ و هنر این مردم دارد و بیش از پنج هزار سال است که هنر هلپرکی با زندگی مردم عجین شده است. هلپرکی هنری فراگیر است که تنها محدود به مراسمات شادی و خوشی نیست بلکه جلوه های مختلف آیینی، مراسمات شیون و عزاداری و زندگی اجتماعی داشته است، از این رو با پوست و خون و روح و روان این مردم عجین است.

فراتاب: با توجه به موقعیت مرزی و تجاری بانه، تصور غالب از شهر بانه یک تصویر اقتصادی و بازرگانی است، اما بانه امروزه به عنوان پایتخت هلپرکی معرفی می شود، این جایگاه از چه امری حکایت دارد و تاثیر این فستیوالهای هنری و فرهنگی در بعد داخلی برای مردم بانه و در بعد سراسری برای سایرین چیست؟

حمیدرضا خوشبخت: بانه با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی شهرستان، و علایق و دغدغه مندی آحاد مردم شهرستان نسبت به هنر، از جمله ثبت 8 گروه هنری هلپرکی عاملی بود موجب شد تا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بانه با همکاری معاونت هنری اداره کل و انجمن هنر هلپرکی نسبت به برگزاری جشنواره هلپرکی اقدام کند. دور اول جشنواره به صورت استانی، دور دوم به صورت منطقه‌ای و دوره های سوم و چهارم با گستره کشوری در حال برگزاری است. انشاا... بتوانیم برای دور بعدی در سال آینده جشنواره را به صورت بین المللی برگزار کنیم.

بانه به عنوان قطب و نگین اقتصادی غرب کشور شناخته میشود، از این حیث مسافرتهای زیادی با اهداف گردشگری و خرید به این شهر صورت میگیرد و برنامه‌ریزی شد تا از این پتانسیل به نحو احسن استفاده شود. ما جشنواره‌های  مختلفی در حوزه‌های فیلم و داستان داریم که جشنواره هلپرکی هم در شمار این جشنواره‌هاست و با توجه به اینکه استقـبال عمومی‌ آحاد مردم از این هنر بیشتر است و عموما مراسمات شادی و عروسی با این هنر آمیخته است تصمیم بر این شد تا این جشنواره با رعایت همه جوانب برگزار شود لذا در کنار اجراهای فضای بسته و تخصصی که با هدف ارزیابی و داوری اجرا می‌شود، اجراهای عمومی هم در سطح شهر برگزار می‌شود تا بتوانیم از این طریق هنر هلپرکه را با مسافران و مهمانان معرفی کنیم. امیدواریم روزبه‌روز شاهد بیشتر شناخته شدن این هنر زیبا باشیم.

فراتاب: با توجه به محدودیتهای اجتماعی ناشی از اشاعه ویروس کرونا در چند سال اخیر و فشارهای ناشی از تحزیمهای اقتصادی بر کلیت زندگی اجتماعی مردم، برگزاری این قبیل جشنواره ها از نظر نشاط آوری اجتماعی و تحرک بخشی به فضای عمومی چه تاثیر و کارکردی دارد؟

حمیدرضا خوشبخت: بخشی از نگاه ما در برگزاری جشنواره معطوف به این موضوع بود، ما نقاط آسیب پذیر را در سطح شهر شناسایی کردیم و عمدتاً اجراهای فضای عمومی را در این مکانها برگزار کردیم، تا هم از نظر نشاط اوری اجتماعی اقدام کرده باشیم  و هم اینکه بتوانیم راهکار خاص و ویژه ای در بحث فرهنگی داشته باشیم تا در زمینه حل معضلات آسیب های اجتماعی حاکم بر جامعه گام مثبتی برداشته باشیم.

فراتاب: با توجه به حرکت گام به گام جشنواره از سطح استانی به منطقه ای و سپس کشوری، آیا برنامه و هدفی برای جهانی کردن جشنواره وجد دارد؟

حمیدرضا خوشبخت: با توجه به دستاوردهای گروههای هلپرکی بانه در سطح جهانی و استقبال بی نظیر مردم از این جشنواه، تلاش داریم تا هنر هلپرکی را به ثبت جهانی برسانیم و همچنین بانه را به عنوان قطب هلپرکی معرفی کنیم. این امر نه تنها از نظر فرهنگی بلکه حتی در حوزه اقتصادی و جذب گردشگر موثر خواهد بود.

فراتاب: طبیعتاً یک جشنواره سراسری حاصل همکاری طیف وسیعی از  نهادهای دولتی و غیردولتی است، لطفاً در این مورد توضیح دهید؟

حمیدرضا خوشبخت: در جشنواره چهارم، در کنار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ما از حمایت کامل مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان برخوردار بودیم، فرماندار شهرستان بانه، نماینده مردم شریف بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی، شهرداری و شورای اسلامی شهر بانه، و نهادهای غیردولتی انجمن آیینی سنتی هلپرکی استان کردستان و کانون هه لپه رکی بانه،  نیز در بعد اجرایی و حمایتی همراهی و همکاری تمام و کمالی در راستای برگزاری جشنواره داشتند.

 

مصاحبه از: گروه فرهنگی فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار