بررسی انتخابات آمریکا پیش از آخرین سه شنبه بزرگ | فراتاب
کد خبر: 1199
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395 - 13:07
پرونده ویژه (6) مشروح کامل نشست ششم تلگرامی فراتاب:
گروه تحریریه فراتاب ششمین نشست شبانه تلگرامی اش را با اختصاص دادن به انتخابات درون حزبی در ایالات متحده آمریکا و با حضور دو پژوهشگر مسائل آمریکا برگزار کرد.

فراتاب-ریحانه تهامی:گروه تحریریه فراتاب ششمین نشست شبانه تلگرامی اش را با اختصاص دادن به انتخابات درون حزبی در ایالات متحده آمریکا و با حضور دو پژوهشگر مسائل آمریکا برگزار کرد.

سخنران نخست:سیدصاحب صادقی،مدیر مسئول ماهنامه دیپلمات و نویسنده کتاب دیپلماسی فرهنگی آمریکا در خاورمیانه.عنوان سخنرانی: کاندیداهای محتمل در شب پیروزی نهایی

سخنران دوم:محمد محبی،پژوهشگر مسائل بین المللی و کارشناس مسائل آمریکا،عنوان سخنرانی: جان کیسیچ، در سودای ریاست جمهوری امریکا

 مدیر نشست:اردشیر پشنگ

اردشیر پشنگ:

بنام خدای بزرگ

با درود و عرض ادب خدمت یکایک اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان گرامی حاضر در گروه تلگرامی فراتاب، از این لحظه بطور رسمی ششمین نشست شبانه را با موضوع «بررسی آخرین تحولات انتخابات درون حزبی ایالات متحده آمریکا» آغاز خواهیم کرد.

اینجانب اردشیر پشنگ سردبیر سایت فراتاب و به نمایندگی از هیات تحریریه این سایت، مسئولیت هماهنگی و مدیریت نشست امشب را برعهده دارم و پیش از بیان مقدمه ای در خصوص موضوع به همه دوستانی که از امروز به این صفحه پیوسته اند، خیر مقدم می گویم امیدوارم با حضور شما و دیگر اعضای محترم امشب نیز بحثی خوب، جدی و موثر داشته باشیم و این مهم میسر نمی شود مگر با مشارکت بیشتر شما، ارائه راهکارها و پیشنهادهای سازنده و از آن مهمتر بیان انتقاداتتان.

همچنین مجددا لازم به ذکر است که قوانین مربوط به عضویت در صفحه تلگرامی فراتاب و حضور در بحث های شبانه بصورت «پین» شده در بالای این صفحه قابل رویت است.

مقدمه ای برای ورود به بحث

بیش از 227 سال از سی ام آوریل 1789 که جورج واشنگتن به عنوان نخستین رئیس جمهوری آمریکای آزاد شده سوگند ریاست جمهوری را خواند سپری می شود و در این مدت علاوه بر وی 43 رئیس جمهور دیگر نیز ردای ریاست جمهوری را بر تن کردند و همانطور که می دانیم این ماهها و هفته ها مردم این کشور یکبار دیگر در حال آماده شدن برای انتخاب رئیس جمهوری جدید هستند تا 45مین رئیس جمهوری این کشور در پاییز امسال مشخص شود.همانطور که واقفین بر اساس سنت انتخاباتی و قوانین این کشور، دو حزب عمده دموکرات و جمهوریخواه برای تعیین نامزدهای خود پیش از رقابت نهایی با یکدیگر، اقدام به برگزاری انتخابات درون حزبی می کنند و در این دوره چون «باراک حسین اوباما» در حال سپری کردن دومین دوره ریاست جمهوری اش است و بر طبق قوانین نمی تواند برای سومین بار پیاپی کاندیدا شود، لذا بر خلاف دوره پیشین اینبار دموکراتها نیز به مانند جمهوری خواهان در تکاپوی انتخاب کاندیدای جدید خود برای حفظ ریاستشان بر کاخ سفید هستند.

پس از هفته ها مبارزه و انجام رقابت در ایالات مختلف این کشور وضعیت به گونه ای است که در میان دموکراتها دو کاندیدا باقی مانده اند: خانم هیلاری کلینتون و برنی سندرز. در میان جمهوریخواهان نیز هم اینک دونالد ترامپ، تد کروز و جان کیسیچ همچنان در جدول رقابتها باقی مانده اند. در تصویر زیر وضعیت آخرین آرای بدست آمده در انتخابات درون گروهی کاندیداهای هر دو حزب مشخص شده است:

حال از این لحظه از سخنران نخست جناب آقای سیدصاحب صادقی درخواست می کنم که دیدگاهها و تحلیلش در این خصوص را آغاز کند و اما پیش از آن،

سیدصاحب صادقی در یک نگاه:  کارشناسی ارشد مطالعات آمریکا دانشگاه تهران.کارشناس و تحلیلگر مسائل آمریکا.ستون نویس رسانه های ایرانی و کانتریبیوتر در المانیتور و میدل ایست آی.مدیرمسئول ماهنامه دیپلمات و نویسنده کتاب دیپلماسی فرهنگی آمریکا در خاورمیانه

 

سید صاحب صادقی:

با سلام خدمت همه دوستان عزیز و تشکر از جناب پشنگ به خاطر فراهم آوردن زمینه برای این نشست. امیدوارم بحث خوبی با همدیگر داشته باشیم. سخنرانی خود را با عنوان "احتمالات کاندیداتوری نهایی در احزاب دموکرات و جمهوری خواه" تقدیم می کنم

انتخابات مقدماتی نیویورک که هفته گذشته برگزار شد چند مساله کلیدی در خصوص وضعیت کاندیداتوری نهایی احزاب دموکرات و جمهوری خواه را مشخص کرد. هیلاری کلینتون با شکست سنگینی که بر برنی سندرز تحمیل کرد تا حدود زیادی تکلیف دموکرات ها را مشخص کرد و کمپین سندرز را که امیدوار بود با شکست هیلاری در ایالت خانگی، رقابت ها را به    هفته های پایانی بکشاند نا امید کردهیلاری با کسب 139 دلیگیت در نیویورک تعداد دلیگیت های خود را به عدد 1428 رساند و در مجموع با احتساب 513 سوپردلیگیتی که تا کنون کسب کرده است، به عدد 1941 رسید و در ادامه برای دستیابی به حد نصاب دلیگیت لازم جهت کاندیداتوری نهایی حزب دموکرات که 2383  می باشد به 442 دلیگیت دیگر نیاز دارد.

این وضعیت برای سندرز چندان مساعد نیست. سندرز با 108 دلیگیتی که در نیویورک به دست آورد عدد دلیگیت های خود را به 1153 رساند و با احتساب 38 سوپر دلیگیتی که تا کنون کسب کرده است، در مجموع به عدد 1191 رسید. سندرز در ادامه باید 1192 دلیگیت دیگر به آراء خود اضافه کند تا بتواند به حد نصاب 2383 دلیگیت مورد نیاز برای کاندیداتوری نهایی حزب دموکرات برسد. رقمی که با حساب و کتاب ریاضی شاید قابل تحقق باشد ولی مطمئنا در عرصه عمل بسیار دشوار است..

انتخابات نیویورک برای جمهوری خواهان هم تحولات مهمی داشت. ترامپ در نیویورک برنده مطلق بود و توانست با کسب 89 دلیگیت در برابر تنها 4 دلیگیت کسب شده توسط کیسیک و تد کروزی که موفق به کسب هیچ دلیگیتی نشد، عدد دلیگیت های خود را به 845 برساند و در ادامه برای دستیابی به حد نصاب 1237 دلیگیتی که برای کسب کاندیداتوری نهایی در حزب جمهوری خواه نیاز است، به 392 دلیگیت دیگر نیاز دارد.

این وضعیت برای تد کروز و جان کیسیک در حد فاجعه است. مجموع دلیگیت های کسب شده توسط کروز 559 و توسط کیسیک 148 است که این بدان معناست که کروز و کیسیک برای کسب حد نصاب لازم می بایست به ترتیب 678 و 1089 دلیگیت دیگر به دست آورند و البته می دانند که حتی به لحاظ ریاضی هم امکان وقوع چنین چیزی وجود ندارد و هیچ شانسی برای دستیابی به حد نصاب لازم جهت کاندیداتوری نهایی نخواهند داشت!

با این حال کیسیک و تد کروز اکنون به تنها امیدواری خود دلخوش اند و آن این است که در ادامه رقابت ها امیدوار باشند ترامپ نتواند به حد نصاب 1237 دلیگیت برسد که البته در عرصه عمل هم باید اعتراف کرد که ترامپ کار نسبتا سختی پیش رو دارد. در آن صورت کروز و کیسیک شانس آن را دارند که در کنوانسیون ملی حزب که اواسط جولای (تیرماه) در شهر کلیولند ایالت اوهایو برگزار می شود، با جلب نظر رهبران حزب جمهوری خواه که دلخوشی چندانی از کابوس ترامپ ندارند، برای کاندیداتوری نهایی تلاش کنند. مساله ای که البته پیچیدگی های خاص خود را دارد و رهبران حزب جمهوری خواه از هم اکنون تنش های زیادی را در این ارتباط باید تحمل کنند و به همه ابعاد مساله فکر کنند!

بر اساس قوانین رقابت های انتخاباتی حزب جمهوری خواه اگر از طریق انتخابات مقدماتی هیچ کاندیدایی نتواند به حد نصاب دلیگیت مورد نیاز دست پیدا کند، در کنوانسیون ملی حزب که تابستان سال برگزاری انتخابات برگزار می شود، انتخاب کاندیدای نهایی با نظر رهبران حزب خواهد بود.

سه شنبه شب باز هم انتخابات مقدماتی در 5 ایالت آمریکا برگزار خواهد شد که باز هم برای هر دو کمپین انتخاباتی دموکرات ها و جمهوری خواهان بسیار با اهمیت است.

پنسیلوانیا (جمهوری خواهان 17 دلیگیت - دموکرات ها 189 دلیگیت)

مریلند ( جمهوری خواهان 38 دلیگیت - دموکرات ها 95 دلیگیت)       

دلِوِر (جمهوری خواهان 16 دلیگیت - دموکرات ها 21 دلیگیت)        

کانتیکت (جمهوری خواهان 28 دلیگیت - دموکرات ها 55 دلیگیت)

رودآیلند ( جمهوری خواهان 19 دلیگیت - دموکرات ها 24 دلیگیت)

در اکثر نظرسنجی های انجام شده در این ایالت ها، در کمپین جمهوری خواهان ترامپ با اختلاف در همه این ایالت ها از رقیبان خود جلوتر است که در برخی ایالت ها این اختلاف بیش از 35 درصد است! در کمپین دموکرات ها هم هیلاری کلینتون با اختلاف تقریبا زیاد از برنی سندرز جلوتر است که عمدتا فاصله این اختلاف 15 الی 20 درصد است. از هم اکنون کاملا روشن است که هم ترامپ و هم کلینتون رقابت آسانی پیش روی خود خواهند داشت.

اما رقایت نهایی که بیشتر برای جمهوری خواهان اهمیت حیاتی دارد در 7 ژوئن به عنوان سه شنبه نهایی برگزار می شود. جایی که در 5 ایالت کالیفرنیا، مونتانا، نیومکزیکو، نیوجرسی و داکوتای جنوبی، جمهوری خواهان برای 303 دلیگیت و دموکرات ها برای 694 دلیگیت خواهند جنگید. تکلیف کاندیدای نهایی دموکرات ها قطعا یا قبل از 7 ژوئن مشخص خواهد شد و یا نهایتا در 7 ژوئن روشن می شود و شانس پیروزی هیلاری بیش از 90 درصد است.

با این حال ضمن اینکه قبل از رقابت نهایی در 5 ایالت باقی مانده در 7 ژوئن قطعا تکلیف جمهوری خواهان مشخص نخواهد شد، نمی توان پیش بینی کرد که در این تاریخ هم سرنوشت کارزار حساس جمهوری خواهان مشخص شود یا نه! ممکن است ترامپ نتواند به حد نصاب دلیگیت های لازم دست پیدا کند و در نهایت کنوانسیون ملی حزب در اواسط جولای تکلیف کاندیدای نهایی را مشخص خواهد کرد.

اگر انتخابات نیویورک برای هیلاری و سندرز حکم مرگ و زندگی را داشت و در نهایت هیلاری با تحمیل یک شکست سنگین توانست سندرز را از ادامه کارزار نا امید سازد، انتخابات 7 ژوئن و مهم ترین آن انتخابات کالیفرنیا می تواند نقطه عطفی در تاریخ مبارزات سیاسی انتخابات 2016 برای جمهوری خواهان و البته ترامپ باشد!

لازم به ذکر است قبل از انتخابات 7 ژوئن، در ماه می و اوایل ژوئن در 7 ایالت دیگر انتخابات هایی برگزار می شود که در آنها جمهوری خواهان برای 199 دلیگیت و دموکرات ها برای 302 دلیگیت مبارزه خواهند کرد.

به عنوان برآیند بحث کلی باید گفت که در عمل هیلاری کلینتون در کمپین دموکرات ها به احتمال زیاد کاندیدای نهایی دموکرات ها خواهد بود و در کمپین جمهوری خواهان اگر چه ترامپ با فاصله از رقبا پیش است اما احتمال دیگری هم ممکن است در ادامه به وجود آید و آن عدم دستیابی ترامپ به حد نصاب لازم برای کاندیداتوری نهایی حزب جمهوری خواه و در نتیجه روشن شدن وضعیت کاندیدای نهایی در کنوانسیون ملی حزب و از طریق نظر رهبران است.انتخابات سه شنبه شب شاید کمی در روشن شدن وضعیت جمهوری خواهان تاثیرگذار باشد!

تلاش کردم به صورت مختصر وضعیت کنونی را تشریح کنم. با این حال اگر سوال و سا سوالاتی بود توضیحات تکمیلی را در حد توان ارائه می کنم. با تشکر

 

اردشیر پشنگ:

با تشکر بسیار از جناب آقای صادقی برای ارائه آمارها و تحلیلشان،

حال از جناب آقای دکتر محمد محبی می خواهم تحلیلشان را ارائه دهند و اما پیش از آن

محمد محبی در یک نگاه:

  دکترای علوم سیاسی  فارغ التحصیل سطح 4 حوزه   مدرس دانشگاه و روزنامه نگار و تحلیلگر و سردبیر سایت صدای امید

محمد محبی:

با درود خدمت همه دوستان گرامی و با سپاس از آقای پشنگ بخاطر دعوت از اینجانب . و جناب آقای صادقی بخاطر بیانات شیوا . امیدوارم بحث خوبی را امشب داشته باشیم.

موضوعی که بنده برای امشب در نظر گرفتم، تبلیغات جدید کمپین آقای کیسیچ کانددای سوم جمهوریخواهان است. اما اجازه بفرمایید در سایر موارد چند نکته ای را عرض کنم . در آخرین مقاله ام در باره این موضوع عرض کردم  که سناتور برنی سندرز، برای کاستن از اختلاف دلگیت ها با رقیب خود، به یک پیروزی سیل آسا (در حد 70 به 30) نیاز دارد. نظرسنجی ها پیشتازی کلینتون را حکایت می کرد. تمام امید سندرز به مناظره بروکلین بود. او در این مناظره تمام زور خود را زد، تا حد داد و فریاد پیش رفت . از هر دری یک سخنی گفت. و ظاهرا پیروز مناظره اعلام شد. اما پیروزی زمانی معنا دارد که تاثیر ملموس داشته باشد. در آنگفتم که این مناظره، تاثیر چندانی بر نتایج نیویورک نخواهد داشت و اینگونه هم شد.

عدم تاثیر رادیکالیسم موجود در کلام سندرز در مناظره بروکلین بر نتایج انتخابات هم کاملا روشن است. در همان تحلیل عرض کردم که کمپین سندرز باید به سمت قانع کردن، سبد رای هیلاری کلینتون پیش برود. و گرنه با سوت و کف و هورا پیروزی به دست نمی آید. اکثر پیروزی های سندرز در ایالت هایی بوده است که در آنها کاکس برگزار شده است . البته در پرایمری های دیگر هم پیروزی های خوبی داشته است  و در کاکس ها تعداد افراد کمتری شرکت می کنند و پایه پیروزی بر مناظره و چالش و گفتگوست لذا  90 درصد کاکس ها را برده است.

در انتخابات نیویورک در هر بخشی که تعداد کل رای دهندگان، کمتر از 15000 نفر بود، سندرز برنده شده بود و در بخش هایی که تعداد کل آراء، بالای 15000 بود، کلینتون پیروز شده بود. همچنان سبد رای دو کاندیدا سر جای خود باقی است. سندرز اکثر آرای جوانان زیر 30 سال را دارد و کلینتون هم آرای میانسالان و سیاه پوست ها را کسب می کند.

هیلاری کلینتون 58 درصد آرای نیویورک را کسب کرد و سندرز هم 42 درصد . بنابراین اختلاف بیشتر شد. هیلاری تاکنون 1933 دلگیت (1446 نماینده متعهد و 487 اَبَرنماینده) جمع کرده است و برنی هم 1224 دلگیت (شامل 1154 نماینده متعهد و 40 اَبَرنماینده) از آنِ خود کرده است. ایالت نیویورک علاوه بر 247 دلگیت، 44 سوپردلگیت هم دارد که اکثریت آنها هم به کلینتون خواهد رسید. در سه شنبه هفته آینده ، 26 آوریل «سوپرتیوزدی نیوانگلند» برگزار خواهد شد. این اصطلاح را جایی ندیدم. دلیلی که آن را بکار بردم این است که در 5 ایالت منطقه نیوانگلند یعنی دلور، رودآیلند، مریلند، کنتیکیت و پنسیلوانیا، انتخابات مقدماتی برگزار خواهد شد. سندرز ، چند دقیقه، بعد از رای دادن در نیویورک، بلافاصله راهی پنسیلوانیا شد، تا آتش تهیه حمله به کلینتون را بریزد. کلینتون در هفته آینده، تعداد دلگیت های خود را به بیش از 2150 خواهد رساند و در آستانه رسیدن به حد نصاب 2383 دلگیت قرار خواهد گرفتو اما موضوع اصلی بحث امشب بنده

جان کیسیچ، در سودای ریاست جمهوری امریکا

جان کیسیچ، فرماندار ایالت اوهایو، یکی از نامزدهای حزب جمهوریخواه در انتخابات مقدماتی ریایت جمهوری آمریکاست. او تاکنون موفق به کسب تنها 147 دلگیت شده است. و از رقبای خود بسیار عقب می باشد. در حزب جمهوریخواه کل دلگیت های 50 ایالت و منطقه واشینگتن، جمعا 2472 می باشد و هر کاندیدایی که در انتخابات مقدماتی به 1237 دلگیت برسد ، به عنوان کاندیدای نهایی حزب برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر برگزیده خواهد شد.

در وضعیت کنونی دونالد ترامپ، میلیاردر و شومن معروف، کاندیدای پیشرو می باشد. او تاکنون 846 دلگیت کسب کرده است. تد کروز، سناتور ایالت تگزاس، با 563 دلگیت ، در رده دوم قرار دارد. انتخابات مقدماتی در ماه ژوین به پایان خواهد رسید و این احتمال وجود دارد که هیچ یک از سه کاندیدا به حد نصاب 1237 نرسند. در این حالت، کاندیدای نهایی در مجمع ملی حزب انتخاب خواهد شد. در مجمع ملی هم اگر کاندیدایی به حد نصاب نرسد، هیچ الزامی وجود ندارد که کاندیدایی که دلگیت بیشتر را کسب کرده، به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شود.

لذا جان کیسیچ بسیار امیدوار است گرچه تعداد دلگیت های او از ترامپ و کروز کمتر است.  حتی تعداد دلگیت های او هنوز از تعداد دلگیت های مارکو روبیو (سناتور ایالت فلوریدا که بعد از شکست در ایالت خود از ادامه رقابت ها انصراف داد) هم کمتر است و حتی اگر تمام دلگیت های تمام ایالتهای باقی مانده را بگیرد به ترامپ نمیرسد. هدف او فقط رسیدن به مجمع ملی جمهوریخواهان (که قرار است در ایالت واشینگتن و شهر کلیولند برگزار شود) است . تا در آنجا شانس خود را بیازماید. در چنین وضعیتی، پشتکار و انگیزه کیسیچ قابل تحسین است.

کمپین جان کیسیچ به تازگی پوستری را طراحی کرده و سابقه انتخاب کاندیدای حزب جمهوریخواه در مجمع ملی را یادآوری نموده است. در این پوستر آمده است که جمهوریخواهان تا کنون ۱۰ بار نامزد نهایی خود را در مجمع یا کنوانسیون واسطه ای انتخاب کرده اند. از این ۱۰ کنوانسیون در ۷ مورد، نامزد انتخاب شده کسی نبوده که با بیشترین دلگیت وارد کنوانسیون شده. از این ۷ نفر ۶ نفر هم در انتخابات اصلی پیروز شدند و به کاخ سفید رفتند. از این ۶ نفر ۲ نفراز آنها از محبوب ترین شخصیت های جمهوریخواه و حتی تاریخ آمریکا یعنی آبراهام لینکلن و دوایت آیزنهاور هستند.

جالب تر اینکه در نظر سنجی های دو به دو ، بین سه کاندیدای جمهوریخواه، با خانم هیلاری کلینتون ، کاندیدای پیشتاز دموکرات ها، جان کیسیچ وضع بهتری دارد. تقریبا همه نظرسنجی های مربوط به انتخابات نهایی نشان میدهند کیسیچ در مقایسه با کروز و ترامپ در مقابل هیلاری کلینتون شانس خیلی بیشتری برای پیروزی دارد.

انتخابات 26 آوریل در  5 ایالت دلور، کنتیگت، رودآیلند، مریلند، پنسیلوانیا، تقریبا تکلیف دموکراتها را روشن خواهد کرد و هیلاری کلینتون برای 7 ژوین و انتخابات در 6 ایالت از جمله کالیفرنیا، نیاز چندانی هم نداشته باشد . هر چند در نظر سنجی ها در کالیفرنیا با سندرز مساوی است.  لذا تقریبا پیروزی خانم کلینتون قطعی می باشد.  اما در مورد جمهوریخواهان این احتمال وجود دارد که برای  یازدهمین بار ، کاندیدای نهایی از طریق «مجمع واسطه ای» انتخاب شود.  و چون ترامپ در دیوانسالاری حزب جمهوریخواه ، پشتیبان زیادی ندارد و تد کروز هم از جناح تی پارتی ریپابلیکن هاست و به شدت منفور، پس نباید احتمال انتخاب نشدن کیسیچ را نادیده گرفت. هرچند کیسیچ هنوز به اندازه مارکو روبیو (سناتور

ایالت فلوریدا که بعد از شکست در این ایالت از ادامه رقابت ها انصراف داد) هم دلگیت جمع نکرده است.

عرایض بنده تمام هست. اگر دوستان پرسشی دارند، در خدمتم

 

اردشیر پشنگ:

با سپاس بسیار از جناب دکتر محبی برای البته 2 ارائه

و از این لحظه به مدت 15 دقیقه در خدمت دوستان هستیم تا سوالات و نظراتشونو اعلام کنند. لطفا اگر سوالی دارید مشخص کنید سوال را از اقای صادقی می خواهید بپرسید یا اقای محبی. با سپاس از همراهی شما

 

بخش اظهارنظرات و سوالات شرکت کنندگان در بحث

آر:سوال از هر دو بزرگوار ، برای ایران کلبنتون بهتر است یاترامپ (احتمالا) ؟ (از نگاه خودتان

صاحب صادقی:برای اینکه بخواهیم در مورد هر کدام از این دو قضاوت داشته باشیم می بایست مولفه های مهم برای اینکه ترامپ یا هیلاری کدتم یک برای ایران مناسب ترند را استخراج کنیم: آنچه برای ما مهم است یکی تداوم برجام است و دوم هم ادامه روند تعادل گرایی مد نظر باراک اوباما در عرصه سیاست خارجی که در طول چند سال اخیر تا حدودی در قبال ایران اعمال کرد.اگر هیلاری انتخاب شود می توانیم مطمئن باشیم نسبتا راه اوباما را ادامه خواهد داد. ضمن اینکه وی از برجام حمایت کرده است

 

 

ابوالفضل:با سلام و تشكر از اين گروه و بحث عالي ،ايا امكان دارد كنوانسيون جمهوري خواهان بر خلاف راي مردم يا بهتر بگويم اعضا و هواداران حزب كسي جز ترامپ را انتخاب كنند؟و ايا در صورت اتفاق اين امر احتمال  شركت مستقل ترامپ در انتخابات وجود دارد؟

صاحب صادقی:هر احتمالی وجود دارد اما انتخابی غیر از ترامپ برای حزب جمهوری خواه هزینه سنگینی خواهد داشت. در یک نظرسنجی ملی بیش از 65 درصد رای دهندگان معتقد بودند که می بایست کسی که بیشترین رای را آورده است باید کاندیدا شود. اگر غیر از ترامپ را معرفی کنند حتی اگر او به حد نصاب نرسد، به صورت مستقل وارد انتخابات خواهد شد و قطعا در این صورت و با وجود دو کاندیدای جمهوری خواه دموکرات ها به راحتی برنده خواهند شد. در جناح مقابل هم همینطور است. اگر سندرز بخواهد مستقل وارد شود دموکرات ها شکست می خوردند

محمد محبی:بله . هر دو امکان وجود دارد . اگر اقای ترامپ به حد نصاب 1237 دلگیت نرسد و اعلان پیروزی رسمی نرسد و انتخاب به مجمع برسد، امنکان دارد شخص دیگری انتخاب شود . البته آنجا هم ترامپ بخاطر پیشتاز بودن، شانس اول است . اما قطعی نیست. اگر ترامپ آنجا انتخاب نشود . از لحاظ حقوقی مانعی برای کاندیداتوری او به عنوان کاندیدای مستقل وجود ندارد . اما ترامپ به دلیل گسستن از حزب ، این کار را نمی کند و نیک می داند که نامزد مستقل، شانس چندانی ندارد و فقط هزینه دارد

 

 

 

محمود برجسته:سلام بر اقای پشنگ و اقای صادقی و دکتر محبی .توضیحات جامع و کامل بود .یه سوالی داشتم از اساتید .با این تفاسیر و در روند انتخابات ایالتی ، پیروزی نهایی رو از آن چه کسی پیش بینی میکنند ؟ ممنون

محمد محبی:در میان دموکراتها ، کلینتون پیروز خواهد شد و در میان جمهوریخواهان هم، من پیش بینتی می کنم که ترامپ، احتمالا بتواند در روز ۷ ژوین به حد نصاب برسد .

.

.

شرمینه خان مصدق:ضمن عرض سلام وخسته نباشید.بنده 3سوال دارم.سوال 1:ببینیدوقتی که ترامپ۶۹  ساله وارد انتخابات ریاست جمهوری شد هیچکس ایشون رو جدی نگرفت یعنی حتی هم حزبی های جمهوری خواهانش ایشون رو عوام فریب تلقی میکردن یا اشتاین مایر برنامه اعلام شده ازسوی ایشون رو سیاست رعب ووحشت اعلام کردن.حالابااین تفاصیل سوالم ازشما اساتید محترم این است که ایا این مردعجیب میتواند نامزداصلی حزب جمهوری خواه باشد؟؟؟(مردی که خواهان بیرون کردن مسلمانان ازامریکاست سیاست خارجی تعریف شده وواحدی هم ندارن)

سوال2:ایا لیبرالیسم موردنظرجامعه کنونی غرب که کانون خود رو توسط تئوریسین های امریکایی بازتولید میکندهمان وعده هایی را میدهدکه ترامپ میدهد؟؟بع عبارتی منظورم این است که ایا تعوری هایی چون ازادی حقوق بشرمطلوب غرب یااقلابرقراری صلح همه جانبه دردهکده جهانی درمیان برنامه های عجیب ترامپ جایی دارد؟؟؟

وسوال 3:ایا ترامپ در رقابت باهیلاری واقعاشانس ورود به کاخ سفید امریکارا دارد؟؟؟.باتوجه به استراتژی که برای به دست گرفتن نبردانتخاباتی اتخاذکردند.

باتشکر.

صاحب صادقی:این مرد عجیب اکنون بیش از هر زمان دیگری به کاندیداتوری ریاست جمهوری آمریکا و از حزب جمهوری خواه نزدیک است. چون اقبال مردمی دارد سران حزب نمی توانند این فرد را معرفی نکنند! حتی اخیرا رئیس کمیته انتخابات حزب جمهوری خواه گفته است که باید اتحاد خود را حفظ کنیم و اگر شده از ترامپ حمایت کنیم! این نشان می دهد که سران حزب می دانند چاره ای جز تمکین به رای جمهوری خواهان ندارند. البته هر احتمالی ممکن است رخ دهد

شرمینه خان مصدق:سپاسگذارم.اما فکرنمیکنید اگر اقای ترامپ برگ برنده را به دست بگیرند خططر ظهور افرادی مثل ترامپ که مبتوانن باتوسل به تمایلات راست احساسات نژدادی بخس عطیمی رو تحریک کنن ویاباوعده برقراری امنیت جماعتی روباخودسون همراه کنن گسسترش پیدامیکنه؟؟؟؟چون به نظرمن وعده های ترامپ نه منطق احرایی داره ونه ارزش اجتماعی

محمد محبی:کلیشه های جامعه شناسی سیاسی آمریکا در حال تغییر است. افزایش جمعیت سیاه پوست ها و اسپانیولی تبارها و همچنین افزایش خواست برای تغییر که در کمپین سندرز به خوبی قابل مشاهده است، نشان می دهد که گفتمان سیاسی به سبک ترامپ، شانس چندانی برای پیروزی ندارد.  لذا من احتمال می دهم که انتخاب ترامپ یا کروز به عنوان کاندیدای نهایی، به احتمال زیاد با شکست جمهوریخواهان همراه خواهد بود، مگر اینکه در مجمع، بتوانند از افرادی چون کیسیچ یا رایان استفاده نمایند

شرمینه خان مصدق:پس درحال حاضر علت محبویت ایشون نزد مردم ویا به نوعی بالارفتن ازپلکان ترقی رو میتوان دال برفقدان تغغیرمثبت دروضعیت معشیتی مردم دانست؟؟باتشکر ازشما واقای صادقی.که به همه سوالاتم پاسخ دادین.

محمد محبی:ایشان بین مردم محبوب نیستند، بین قشری از جمهوریخواهان محبوب هستند. و این محبوبیت دلایل زیادی دارد. از جمله خلا گفتمانی در ساختار حزب جمهوریخواه .  اوباما کل گفتمان سیاسی در آمریکا را تغییر داد، حزب دموکرات توانست تا حدودی خود را بازسازی کند . اما حزب جمهوریخواه نه.  محبوبیت ترامپ، بیشتر جنبه سلبی دارد تا جنبه ایجابی . چون سیاستمداران کهنه کار ریپابلیکن، حرفی برای گفتن ندارند، بخشی از بدنه هواداران حزب به سمت یک شومن می روند.

.

.

.

یحیی زرین نرگس:با سلام به خدمت دو ارائه دهنده محترم و عزیزو تشکر از این بحث عالی. سوالی داشتم:سوال از آقای صادقی و آقای محبی، مشتاق شنیدن دیگاه شما:در وضعیت جاری دل خوری از ترامپ در میان جمهوری خواهان بالا گرفته است. احتمال اینکه ترامپ بتواند آراء لازم را از کنوانسیون بگیرد، بسیار پایین است و نیز باید گفت که تد کروز هم چندان مورد اقبال عمومی حزب خوب نیست، اگرچه دانش آموخته ممتاز هاروارد بوده و بسیار باهوش است، اما حرفهای خطرناکی میزند. شاید بتوان گفت ترامپ ما را یاد مک کین میاندازد، تند و افراطی و اهل نظامی گری و قدرت. از سوی دیگر ترس جمهوری خواهان از شکست با انتخاب یکی از این دو نامزد خصوصا ترامپ، در مقابل کلینتون، به ترس و حشت حزب جمهوری خواه دامن زده است. با فرض این امر که کروز و ترانمپ و کیسیچ، هیچ یک برنده و منتخب جمهوری خواهان نباشند و دلیگبت لازم را کسب نکنند، شاهد باز شدن کنوانیسون و آزاد شدن نمایندگان خوهیم بود و شاید انتخابات درون حزبی به دور دوم و سوم و چهارم بکشد، در این صورت ایا حزب جمهوری خواه به سمت اوردن فردی خارج از این سه نفر از بیرون حزب خواهد رفت؟ مانند رامنی! چرا که از این سه نفر هیچ یک شانسی در مقابل کلینتون یا حتا سندرز هم ندارند، و اگر نیز ترامپ و کروز و کسیچ بالا بیایند، احتمال یک شکست افتضاح برای جمهوری خواهان میتوان پیش بینی کرد. در این صورت شکست به معنای شکست پیاپی در چندین انتخابات 2 ساله (مجلس نمایندگان آتی)، 4 ساله (ریاست جمهوری اتی)، 6 ساله (سنای اتی) خواهد بود و جمهوری خواهان حاضر به این شکست نخواهند شد، جبران این شکست با امدن یک فرد قوی و اهل عمل چون رامنی قابل تفسیر است یا نه؟

صاحب صادقی:اینکه امکان انتخاب ترامپ ضعیف است درست نیست. اتفاقا بیش از هر زمان دیگری ترامپ به کاندیداتوری نزدیک است. با این حال از افراد دیگری نظیر پل رایان و یا میت رامنی هم اسم برده می شود که به عنوان یک بدیل در مقابل فردی مثل ترامپ معرفی شوند. با این حال من فکر می کنم این احتمالات ضعیف اند

.

.

.

سرمست:سلام وخسته نباشيد خدمت اساتيد محترم ديدكاه كانديداهاي اين دو حزب به تفكيك در مورد ايران چيست؟ايا اين ديدگاه خوراك تبليغاتي است يا واقعا ديدگاه رسمي اينها است؟

صاحب صادقی:دیدگاه کلینتون را گفتم. ولی دیدگاه ترامپ در مورد ایران بیش از انکه واقعی باشد، از سر نادانی است. ترامپ اکنون به عنوان یک کاندیدا در مسائل سیاست خارجی بینش لازمی از خود نشان نداده است اما در کانتکس ریاست جمهوری آمریکا مطمئنا به این شکل عمل نخواهد کرد. هر چند قائل به کنترل شدید و محدودیت عمل ایران در سطوح منطقه ای و بین المللی است ولی پیشنهاد می دهم مقاله دکتر حسین موسویان با این عنوان که ترامپ تهل معامله است را مطالعه کنید در نشریه دیپلمات

.

.

.

بهاره چیت ساز:با سلام و خسته نباشید.سپاس از دوستان ارایه کننده و تحریریه فراتاب.سوال من:از نظر جامعه شناسی میخوام بدونم علت کشش جامعه آمریکایی به کسی مثل ترامپ در کمپ جمهوریخواهان چیست؟ از آن طرف گفتمان سندرز دارای چه اصول و پیامهایی است که برای جوانان آمریکایی خوشایند بوده و مورد استقبال قرار گرفته است؟

صاحب صادقی:علل زیادی وجود دارد ولی به یکی دو مورد اشاره می کنم. توضیحات بیشتر به مطالعه بیشتر نیاز است. دونالد ترامپ تنها کاندیدایی است که در سیستم سیاسی حزب جمهوری خواه و کلا سیسنم سیاسی آمریکا سابقه ای ندارد و همین یک عامل کشش مردم به او محسوب می شود. رای دهندگانی که از انتخاب میان افراد موجود در سیستم سیاسی حاکم و البته با ویژگی های مشابه خسته شده اند. مورد دیگر اینکه بعد از تشدید حملات داعش حملات بروکسل، پاریس و.. مردم آمریکا به شدت ترسیده اند و از اینکه حادثه ای مشابه 11 سپتامبر در این کشور به وجود آید هراس عمیقی دارند. همین باعث شده است که یک راست گرایی افراطی در انها به وجود آید. این راست گرایی افراطی موجب می شود که گرایش به کاندیدایی که خواهان حداکثر کنترل بر اقشاری از جامعه به عنوان آدم های بد است، بیشتر شود. فردی که می خواهد آمریکا را با چند حرف گنده تبلیغاتی و تهاجمی از شر تروریسم نجات دهد.اینکه به سندرز در میان اقشار جوان جامعه اقبال وجود دارد به نظزم نکته مهم تری است. فردی که برخی گرایشات و افکار سیوسالیستی دارد، سرمایه داری را به این شکل بسیار ظالمانه می داند جوانان زیادی جذب خود کرده است. شکاف های طبقاتی و تضادهای زیادی که در امریکا وجود دارد بسیار در این گرایش ها تاثیر گذارند. ولی باز هم مطالعه بیشتر می خواهد

 

 

 

سید حسین شاهچراغ:عاملی که هر دو کارشناس محترم با اطمینان خاطر  خیلی زیاد در خصوص آینده این رقابت اظهار نظر میکنند چیست؟

صاحب صادقی:با اطمینان زیاد گفته نشد. صرفا بیان احتمالاتی است که وقوع انها محتمل تر است

 

 

سماعی:سلام سئوالی که از کارشناسان داشتم این است که دلیگیت ها توسط چه کسانی ارائه می شود؟ مردم عادی یا ... سئوال بعدی بنده هم این است انتخاب فردی که دلیگیت کمتری داشته است آیا مخالف روح دموکراسی نمی باشد؟

صاحب صادقی:دلیگیت ها همان فرستاده های حزبی هستند که بر حسب تعداد آرای یک کاندیدا در یک ایالت خاص به آن فرد تعلق می گیرند. این افراد عموما شناخته شده  در سطح ایالتی هیتند و به عنوان معتمد یک حزب محسوب می شوند. انتخاب فردی که دلیگیت کمتری دارد درست است و می تواند ناقض دموکراسی باشد

 

کسینجر:سلام و خسته نباشید خدمت دوستان و اساتید عزیز اقایان صادقی پشنگ و محبی . من سئوال اولم از جناب اقای صادقی هست و اون هم این که قبلا خوانده بودم که انتخابات نیویورک تنها در صورتی دلیگیت ها به نسبت ارا تقسیم خواهند شد که هیچ کدام از دو نماینده حائز اکثریت 50 درصد به اضاقه یک نشوند و در غیر این صورت تمام دلیگیت ها به طرف پیروز میرسد الان که خانم کلینتون تقریبا 60 درصد ارا رو به دست اورده چرا با دلیگیتها تقسیم شدند؟ژ

وو سوال دوم از اقای محبی با توجه به عدم محبوبیت عمومی اقای ترامپ در فضای سیاسی و اجتماعی امریکا طبق نطر سنجی ها و تحلیلهای داخلی حزب جمهوری خواه چرا فردی مانند ترامپ هنوز پیشرو در این انتخابات هست در صورتی که در رو درویی دو به دو با نامزدهای دموکرات اقای کسی اقای کسیچ محبوبیت بالاتری داره ؟

محمد محبی:فضای انتخابات مقدماتی، یک فضای خاص است . نظرسنجی های دو به دو ، ملی هستند و از همه مردم بصورت رندوم انتخاب می شوند و در این نظرسنجی های دو به دو کیسیچ بهتر از ترامپ و کروز است. حتی در مورد مارکو روبیو هم اینجوری بود . ولی به دلیل پایین آمدن کمک مالی به کمپین اش  و شکست در ایالت فلوریدا که خود سناتور آن بود انصراف داد. شاید در حزب جمهوریخواه افرادی باشند غیر از این سه نفر که شانس بهتری هم دارند . اما شرکت نکرده اند

صاحب صادقی:در سیستم دموکرات ها دلیگیت ها به نسبت آرای کسب شده تقسیم نمی شوند. این در  جمهوری خواهان است که سیستم "فقط یک برنده" جریان دارد و فردی که هم در سطح بخش های ایلتی و هم در سطح کل ایالت اکثریت آرا را کسب کند همه دلیگیت ها را از ان خود می کند

 

 

 

 

رئوفی:سلام و عرض ادب خدمت اساتید محترم... پیروزی کدوم حزب سیاست خارجی صلح آمیز و نه تنش آلودی رو دنبال میکنه؟به خصوص در ارتباط با ایران و توافق مهم برجامپیروزی کدوم حزب روند برجام را تسهیل میبخشه؟

با تشکر

محمد محبی:حزب دموکرات

 

 

فرشته:با سلام و خسته نباشید خدمت اساتید گرامی.پیروزی هر کدام از این کاندیدها چه تاثیری بر روند برجام دارد؟آیا ممکن است با پیروزی هیلاری کلینتون و دنبال کردن سیاستهای اوباما رابطه مسالمت آمیزی با ایران ایجاد شود؟یا اینکه با پیروزی ترامپ تنش در روابط دو کشور بیشتر شود؟

محمد محبی:با پیروزی کلینتون، برجام ادامه می یابد . ولی رابطه با ایران ترمیم نمی یابد. قبلا در یک یادداشتی عرض کردم که، 8 سال دوره اوباما بهترین فرصت برای ترمیم رابطه با ایران بود که 6 سال آن را رییس جمهور سابق از دست داد و دو سال اخر هم زوج روحانی-ظریف، خوب عمل کردند. ولی معجزه نمی توانستند بکنند. مشکلات رابطه ایران و آمریکا بسیار عمیق تر از این مسایل است

فرشته:برجام با پیروزی کلینتون ادامه پیدا میکنه و اگر ترامپ پیروز انتخابات باشه؟؟؟؟؟؟؟

محمد محبی:برجام یک تعهد حقوقی است و پیروزی ترامپ یا هر جمهوریخواه دیگری، احتمال دارد که اختلالاتی در اجرای آن بوجود اورد . اما  خطر جدی آن را تهدید نمی کند

صاحب صادقی:کلینتون از برجام حمایت کرده است. با این حال ترامپ هم به عقیده من در صحنه عمل مجبور خواهد شد علی رغم رویه تهاجمی برجام را به عنوان یک سیستم کنترلی ایالات متحده در برابر ایران بپذیرد.

 

 

 

ریحانه:با سلام و سپاس از ارائه دهندگان محترم .آقاي صادقي با پيروزي ترامپ در رياست جمهوري آيا خدشه اي به توافق هسته اي ايران(برجام)وارد مي شود؟با پيروزي دمكرات ها چطور؟در كل روابط ايران و امريكا را بعد از انتخابات چطور ارزيابي مي كنيد؟

صاحب صادقی:موضع اعلامی ترامپ پاره کردن برجام است! بیشتر البته نمایشی است به نظرم. رابطه ایران و امریکا به عوامل زیادی بستگی دارد. از طرفی ترامپ نشان داده است که در برخی موارد آدم عملگرایی است. همچنین بخشی از ترحیم های لغو شده ایران جزئ دستورات اجرایی رئیس جمهور است و اگر رئس جمهوری بعدی بخواهد می تواند مانع شود. به خصوص که برجام به شکل معاهده قانونی در آمریکا در نیامده است. البته در صحنه عمل وضعیت ممکن است فرق کند. در مورد رابطه دو کشور نیز المان های مختلفی وجود دارد در مورد اجرای برجام رابطه دو جانبه حفظ خواهد شد از آنجایی که همکاری هیا دو جانبه به سود دو طرف بوده احتمال می رود که این روابط در دوره دولت بعدی هم مورد استقبال واقع شود

 

 

لاله:باسلام و احترام و ضمن تشکر .آقای صادقی سوالی که دارم اینواست با توجه به انکه دلیگیتها ازشخصیت های سیاسی هستند چرا برای هر حزبی در ایالتهای یکسان تعداد آنها متاوت است؟مثلا گفته اید که در سه شنبه بزرگ جمهوریخواهان٣٠٣ دلیگیت و دمکراتها ۶٩۴دلیگیت،سپاس

صاحب صادقی:این موضوع به عرف تاریخ یهر کدام از این احزاب بر می گردد. سیستم دلیگیت سیستم بسیار پیچیده ای محسوب می شود. در سطح هر ایالتی قوانین هم مختلف هستند. در مجموع بیش از 4700 دلیگیت در حزب دموکرات و بیس از 2400 دلیگیت در حزب جمهوری خواه وجود دارد که در انتخاب کاندیدای نهایی در کنوانسیون ملی حزب  مقش دارند

لاله:ویک سوال دیگه درصورت پیروزی جمهوریخواها چیزی مانند زمان بوش پسر رو که در افغانستان انحام داد رو با داعش در عراق شاهدیم یا نه؟خیر . به خاطر اینکه اشتباهات جنگ عراق و افغانستان مورد تایید فرد تندرویی مانند ترامپ هم نیست که این جنگ را اشتباه

مجمد محبی:گمان نمی کنم. ایالات متحده آمریکا، دیگر توان شروع یک جنگ گسترده همانند حمله به عراق در آغاز قرن 21 را ندارد.

صاحب صادقی:خیر . به خاطر اینکه اشتباهات جنگ عراق و افغانستان مورد تایید فرد تندرویی مانند ترامپ هم نیست که این جنگ را اشتباه بزرگی دانسته است. ولی سیاست کلی آنها تهاجمی تر از دموکرات ها خواهد بود.

 

 

علی انصاری:با سلام و احترام بر اساتید بزرگ ار و جناب پشنگ. سوال از جناب صادقی:با توجه به اینکه جامعه امریکا، یک جامعه باز میباشد و لابی ها و رسانه ها یهودی نقش بسزایی دارند، چرخش لابی و رسانه ها بیشتر به سمت کدام کاندیدا میباشد؟ با تشکر

محمد محبی:این سوال اصلا جوابی ندارد. به صورت سنتی و عرفی برخی لابی ها سمت جمهوری خواهان اند و برخی سمت دموکرات ها.

 

 

 

فرانک:باسلام .پیروزی کدام یک  برای کردستان عراق و سوریه بخصوص و حمایت از جدایی  و کمک به استقراراونها درآینده به سود خواهد بود ؟

محمد محبی:حمایت از جدایی کردستان عراق و سوریه و ...، مسایل حساس بین المللی هستند و باید  در پارادایم استراتژی امنیت ملی آمرزیکا باید جستجو شود، نه استراتژی کاندیداها.  یک سری مسایل حساس هستند که مربوط به مسایل کلیدی سیاست خارجی آمریکاست و نظرات رییسان جمهوری، تاثیر زیادی ندارد . البته بی تاثیر هم نیست. چون در آمریکا منافع ملی و حیاتی و مسایل مهم سیاست خارجی روشن و مشخص است. چون سیستم در آنجا حکومت می کند . و افراد بیشتر کارگزار هستند و  تا یک حدی قدرت مانور و تغییر در استراتزی ها را دارند . در پاسخ به  پرسش شما ، از دید بنده تا اطلاع ثانوی، ایالات متحده آمریکا دلیلی برای حمایت از جدایی کردستان و حمایت از تشکیل یک کشور جدید در آن منطقه حساس  ندارد .

.

.

.

مهرسا:با سلام وتشکر .سوال من در خصوص نقش لابی ها مانند ایپک در انتخابات امریکا وتاثیرات به سزایی که بر انتخابات دارند است لطفا جناب صادقی این سوال را پاسخ دهند

صاحب صادقی:این بحث بسیار مفصلی است. مهم ترین کانال تاثیر گذاری آنها از طریق کمک مالی به کمپیسن هاست و…

.

.

.

کامران کرمی:جناب صادقی عزیز بفرمایید که در صورت پیروزی احتمالی کلینتون یا ترامپ٬ آیا مسیر روابط ریاض واشنگتن همچون دوره اوباما طی خواهد شد؟ یا شاهد تغییر از نوع بهبود یا بدتر شدن این رابطه خواهیم بود؟

صاحب صادقی:رابطه عربستان و امریکا هیچ وقت به دوران قبل و روابط پیشین بر نمی گردد اگر چه ممکن است در برخی از زمینه ها دو کشور مجددا به هم نردیک شوند. آمریکا به اندازه قبل به نفت عربستان وابسته نیست از طرف دیگر آمریکا خواهان به حد اقل رسوندن هزینه های خود در خاورمیانه است اما عربستان بیش از حد در تامین امنیت استراتژیک خود به آمریکا وابسته است و خواهان حضور نظامی جدی آمریکا در منطقه اس در این زمینه اتخاذ نکرده اند. در حوزه سیاست خارجی همه کاندیداها به موضع گیری کلی اکتفا کرده اند و این یکی از مواردی است که کارشناسانی مانند استفان والت به نقد آن پرداختند

کامران کرمی:موضع احتمالی ترامپ؟

صاحب صادقی:یکی از مهم ترین مواضع ترامپ جلوگیری از موج سواری مجانی متحدان آمریکاست. بر همین اساس میشود پیش بینی کرد که ترامپ نیز با مداخله گسترده آمریکا در منطقه موافق نباشد و این درست مقابل خواست سعودی است.

 

اردشیر پشنگ:

با سپاس از همگیو بطور ویژه جناب دکتر محبی و جناب صادقی برای ارائه های خب و نیز پاسخگویی شون به سوالات و تشکر از یکایک دوستان برای بردباری، مشارکت، همراهی و بیان سوالات و دیدگاههایتان، بطور رسمی پایان ششمین نشست شبانه گروه تلگرامی سایت فراتاب را اعلام می کنم.

نظرات
آخرین اخبار