کد خبر: 11979
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1400 - 22:25
این همایش با سخنرانی 35 استاد و پژوهشگر ایرانی علم سیاست برگزار شد.

فراتاب: پانزدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با عنوان "علم سیاست: چالش ها و فرصت های ایران در تعامل جامعه، دولت و نظام جهانی" روزهای 17 و 18 اسفندماه با همکاری دانشگاه ها و نهادهای علمی سراسر کشور و با ارائه بیش از 35 دانشور علم سیاست برگزار شد.

در روز اول این همایش کیومرث اشتریان رییس هیئت مدیره انجمن علوم سیاسی ایران، امیرمحمد حاجی یوسفی دبیر علمی همایش و مهدخت ذاکری دبیر اجرایی همایش، جلال درخشه رییس سابق مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور و در روز دوم محمدباقر حشمت زاده استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی و گارینه کشیشیان استاد دانشگاه آزاد اسلامی سخنرانی داشتند.

 اشتریان با تاکید بر عمومی سازی دانش سیاسی گفت: امروزه عمومی سازی علم سیاست در کنار کم فروغی کنش سیاسی، می‌تواند به تقویت افکار عمومی سیاسی بینجامد. وی در ادامه با تاکید بر افزایش نقش رسانه‌ها در شکل‌دهی به افکار‌عمومی، این نکته را مطرح کرد که با ایجاد عرصه عمومی و بسط گفتمان، می‌توان این عمومی‌سازی و انتقال دانش را محقق کرد. رییس هیئت مدیره انجمن علوم سیاسی ایران نقش همایش‌های سالانه انجمن را عمومی‌سازی دانش سیاسی برجسته دانست و پژوهشگران اندیشه باید خود را به گفتمان سیاستی بدل کرده و در معرض عموم قرار دهند و این همایش فرصتی مناسب در این راستاست.

در ادامه حاجی یوسفی با تحلیل ماهیت علوم سیاسی در ایران، اهمیت باز‌اندیشی در هدف و کارویژه علوم سیاسی را ضروری دانست. وی بدون مرز بودن علم سیاست را، فرصتی برای رشد و بالندگی این علم برشمرد و با تاکید بر درهم گره‌خوردگی شاخه‌های علم سیاست و جهانی شدن آن، نقصان علم سیاست در ایران را، نبود گفت و شنود علمی و در نتیجه عدم عمومی‌سازی دانش دانست‌. ایشان در آخر، مرزبندی و دیوارکشی در ارتباطات و عدم وجود یک تعریف روشن و مشخص از دانشگاه که باعث ایجاد مشکلات زیادی در عرصه آکادمیک و عمومی جامعه شده، را بررسی کرد.

درخشه با بررسی ضرورت گذار علم سیاست ایران از مرحله کنونی به مراحل بالاتر، آغاز کرد. وی با تاکید بر قدمت دولت و مطالعات سیاسی در ایران، رویکرد‌های نوین علوم سیاسی را با توجه به شرایط متفاوت زمانی، ورود گفتمان غربی و انقلاب مشروطه، را مورد بررسی قرار داد. رییس سابق مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور در ادامه، برگزاری همایش‌های سالانه و افزایش مراکز عالی برای تدریس علوم سیاسی را فرصتی برای توسعه سیاست‌ورزی دانست. در پایان نیز با طرح روش‌های فهم مدرن سیاست از دید اندیشمندان ایرانی، نقش انقلاب اسلامی ایران در تولید ادبیات سیاسی و مسئولیت اندیشمندان سیاسی در عرصه نظری و عملی، را مورد بررسی قرار داد.

دبیراجرایی این همایش نیز پیرامون چکیده های دریافتی امسال گفت: نزدیک به 100 چکیده به دبیرخانه این همایش ارسال شده است. از این میان، پس از انجام داوری 69 چکیده پذیرفته شده که از این بین نیز تعداد 35 چکیده برای ارائه، بر اساس معیار نوآورانه تر و کاربردی تر بودن موضوعات، انتخاب شده است. وی افزود: بنابراین در این همایش ما بر اساس محورهای هفتگانه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، حقوق، فقه، سیاست خارجی و سیاستگذاری، هفت نشست در دو روز خواهیم داشت. ذاکری گفت: گفتنی است که ما به همت اساتید و دانش آموختگان دانشگاه های سراسر کشور، موفق به برگزاری 7 پیش نشست شدیم که در نوع خود یکتاست.

پیرامون انتشار چکیده ها و مقالات همایش پانزدهم، دبیر اجرایی این همایش افزود: کتاب مجموعه چکیده ها به منتشر شده و در رسانه های انجمن علوم سیاسی ایران قابل دسترس است. همچنین وی افزود: برای کلیه سخنرانان گواهی ارائه نیز پس از برگزاری صادر خواهد شد که از دفتر انجمن قابل پیگیری است.

این همایش در دو روز و با ارائه بیش از 35 اندیشه ورز حوزه علم سیاست در هفت نشست با موضوعات سیاست، فرهنگ، اقتصاد، فقه، حقوق، سیاست خارجی و سیاستگذاری برگزار و مورد استقبال اساتید، دانشجویان و پژوهشگران این حوزه قرار گرفت.

 

نشست‌های تخصصی همایش پاتزدهم

در پانزدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی طی دو روز 7 نشست تخصصی بصورت آنلاین و با مشارکت اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان حوزه سیاست برگزار شد. نشست‌ها و سخنرانان به شرح زیر بودند:

 

نشست اول: سیاست و تعامل دولت و جامعه در ایران

سخنرانان: علی‌اشرف نظری، الناز پروانه‌زاد، مجید محمدشریفی، رضا نصیری حامد و محمد عثمانی.

مدیر نشست: طیبه دومانلو

 

نشست دوم: اقتصاد و تعامل دولت و جامعه در ایران

سخنرانان: محمد موسوی، مهدی لکزی، سیمین حاجی‌پور مه‌سیما سهرابی، سهیل گودرزی، سمیه خداخواه آذر و عاطفه داراب‌زاده.

مدیر نشست: محمد صیادی

 

نشست سوم: فرهتگ و تعامل دولت و جامعه در ایران

سخنرانان: اردشیر پشنگ، آسیه مهدی‌پور، راضیه مهرابی کوشکی، افسانه دانش و دکتر ببری.

مدیر نشست: شادی لنگری

 

نشست چهارم: حقوق و تعامل دولت و جامعه در ایران

سخنرانان: رضا رحمتی، متین انجمن‌روز، محمد عبدالله‌پور چناری و جبار طهماسبی.

مدیر نشست: اصلی عباسی

 

نشست پنجم: فقه و رابطه دولت و جامعه در ایران

سخنرانان: حبیب عشایری، محمد خضری، مجید محمدلو و رضا تاران.

مدیر نشست: سیدرضا حسینی

 

نشست ششم: ایران و دشواه‌‌های سیاست خارجی

سخنرانان: فاطمه سلیمانی پورلک، ناصر پورحسن، الهام رسولی ثانی‌آبادی، غلامرضا حداد، بهاره سازمند، حسین‌علی نوذری، رضا فضل‌علی و حیدرعلی مسعودی

مدیر نشست: آرمینا آرم

 

نشست هفتم: ایران و دشواره‌های سیاستگذاری در بستر تعامل دولت، جامعه و نظام جهانی

سخنرانان: علی کیانی، نسرین قنواتی، میثم ملکشاه، منیر حضوری، صدیقه سرابی، کیانا کامیابی

مدیر نشست: فاطمه قابل رحمت

 

سخنرانان اختتامیه این همایش نیز در روز دوم  محمدباقر حشمت زاده و گارنیه کشیشیان بودند.

 

نظرات
آخرین اخبار