یازدهمین روز گم شدن سه کولبر ارومیه‌ای؛ جست‌وجویی نومیدانه با حداقل امکانات! | فراتاب
کد خبر: 11963
تاریخ انتشار: 4 بهمن 1400 - 09:49
برای خانواده کولبران مفقودی بهترین خبر بازداشت عزیزانشان توسط ترکیه و بدترین خبر یافتن آنها در میان برفهای سهمگین و بی‌رحم است!

فراتاب: امروز یازدهمین روز از مفقود شدن سه کولبر اهل روستای باوان سیلوانای ارومیه‌ای سپری شد. آنها یازده روز پیش برای کولبری از منزل خود خارج شدند اما از آن زمان تاکنون دیگر کسی آنها را ندیده است.

نخستین بار ظهر روز جمعه 24 دی ماه خبر مفقودی سه نفر از کولبران اهل ارومیه در ارتفاعات بینار منطقه مرگور این شهرستان در رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. از آن روز خانواده ها و مردم محلی بلافاصله اقدام به تلاش برای یافتن آنها کردند اما تا کنون و پس از 11 روز هنوز هیچ نشانه‌ای از سه کولبر روستای باوان سیلوانا پیدا نشده است.

این سه کولبر جوان با نام‌های «بارزان میهنی»، «اسعد سیدانی‌فرد» و «بهلول سیدانی‌فرد» ساکن روستای «باوان سیلوانا» بودند آنها روز چهارشنبه 22 دی به سمت روستاهای مرزی ترکیه و از معبر غیر قانونی حرکت کردند و  یک روز بعد (پنجشنبه) طی تماس با خانواده هایشان خبر از عزیمت  خود به سمت ایران دادند اما از آن روز تاکنون دیگر تلفن همراه این سه کولبر در دسترس نیست.

روز جمعه اهالی روستا خبر مفقود شدن این سه کولبر را رسانه‌ای کردند. مردم‌محلی، هلال احمر و نیروهای امدادی از  جمعه گذشته برای جست‌وجوی این کولبران عازم دره بینار شده‌اند ولی پس از گذشت 11 روز هنوز هیچ ردی از این سه تن پیدا نشده است‌.برودت هوا، کولاک و برف در منطقه باعث شده تا برای چندمین بار جست و جوگران دست از کار کشیده و چشم به آسمان بدوزند تا کمی هوا آرام گیرد.

در همین زمینه خبرگزاری ایلنا نوشته است که تماس‌های خبرنگارش، برای پیگیری آخرین وضعیت افراد مفقود شده در برف و کولاک بی‌پاسخ مانده است!  فرماندار ارومیه راهی منطقه مرگور شده و هلال احمر آذربایجان غربی هم تعدادی محدود از نیروهای مردمی، کوهنوردان و هلال احمر را به ارتفاعات بینار‌ برای عملیات جست و جوی این سه نفر اعزام کرد.

از سوی دیگر «نجیب عبدمجدی» یکی از خبرنگاران ساکن منطقه به فراتاب می‌گوید: «شرایط هوا و میزان بارش برف عملیات جست و جو را بسیار سخت‌تر کرده است این سه کولبر در منطقه‌ای میان دره بینار در مرگور ایران و روستای گه‌لشم در شمزینان ترکیه گم شده‌اند ارتفاع برف در این مناطق بین 3 تا 6 متر و در دره‌هایی که با سقوط بهمن مواجه شده است گاه حتی به 20 متر هم می‌رسد.»

عبدمجدی فقدان امکانات لازم را یکی از علل تاخیر در یافتن سه کولبر گم شده می‌داند و می‌گوید: «می‌بایست از پهپاد، سگ‌های تربیت شده و دیگر امکانات جست و جو برای یافتن این نفرات استفاده شود که متاسفانه تاکنون انجام نشده است. او می‌افزاید سه روز قبل قرار بود مسئولان محلی از پهپاد استفاده کنند که به دلیل شرایط آب و هوایی نامناسب این مهم انجام نشد.»

در این بین البته سناریوی دومی نیز محتمل است و آن احتمال بازداشت آنها توسط نیروهای مرزبانی و امنیتی ترکیه است، آخرین باری که آنها با خانواده هایشان تماس داشته‌اند هنوز در داخل خاک ترکیه بوده‌اند و از آن پس دیگر موبایل‌شان خاموش بوده است. برای این موضوع اما هنوز خبری از سوی مقامات ترکیه‌ای منتشر نشده است. این سناریو قطعا خوشایندترین سناریو برای خانواده های نگران و منتظر این سه کولبر است!

حال باید دید و منتظر بود سرانجام این سه کولبر مفقود شده پیدا خواهند شد یا خیر؟

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار