چاپ جدیدترین نسخه های آثار مرحوم محمد علی حقیقت سمنانی | فراتاب
کد خبر: 11952
تاریخ انتشار: 15 دی 1400 - 16:11

فراتاب: مرحوم محمد علی حقیقت سمنانی از پژوهشگران ادبی بنام روزگار ما بوده اند. ایشان عمری را به پژوهش در باب ظرایف ادبیات پارسی و جلوه های پیدا و پنهان آن پرداخته و به رغم آنکه بخش اعظمی از دوران حیات خود را در خارج از ایران به سر برده بودند رشته پیوندشان با زبان و ادبیات پارسی ناگسستنی بود. برای من که هم افتخار خویشاوندی با ایشان را دارم و هم در سالیان نه چندان دور گفتگوی مفصلی با ایشان پیرامون یکی از مهم ترین آثارشان به نام ضرب المثل های منظوم پارسی داشته ام مرحوم حقیقت جلوه کم مثال یک پژوهشگر شیفته و خستگی ناپذیر بودند. به دنبال وفات مرحوم حقیقت بازماندگان ایشان کوشیدند تا ضمن بازتجدید چاپ کتاب ضرب المثل ها آثار دیگر ایشان از جمله: شاهنامه سپر پیروزی زبان پارسی و یادداشت های پراکنده ایشان تحت عنوان از هر خرمن خوشه ای را به زیور طبع بیارایند. حاصل این تلاش چاپ دوم نسخه تصحیح شده و تکمیل شده کتاب ضرب المثل ها و همچنین نخستین چاپ کتاب شاهنامه سپر پیروزی زبان پارسی بوده است که اکنون در دسترس خوانندگان و علاقه مندان ادبیات پارسی قرار دارد. 

کتاب ضرب المثل های منظوم فارسی که استاد ارجمند دکتر محمد علی اسلامی ندوشن نیز مقدمه ای بر آن نگاشته اند حاصل سال ها کوشش مرحوم حقیقت در باب گردآوری مثل های منظوم فارسی بوده است و آنچه این کتاب را خواندنی تر می کند شرح اشارات تاریخی و اجتماعی مستتر در برخی از این مثل ها است. دکتر ندوشن در رابطه با این کتاب می نویسند: به نظر من آقای محمد علی حقیقت سمنانی درباره ضرب المثل های منظوم فارسی کتاب ارزنده ای تالیف کرده اند. در این کتاب ارتباط میان مثل رایج و شعر فارسی و همچنین سیلان فکر از کوچه و بازار به مغز شاعر و برعکس از خلوت شاعر به غوغای برزن خوب نموده می شود.

کتاب شاهنامه سپر پیروزی زبان پارسی اما حاصل پیوند دیرپای مرحوم حقیقت سمنانی با این رزمنامه بی همتا است. مرحوم حقیقت در تمام طول زندگی پربار ادبی خود همواره با شاهنامه مانوس و مالوف بوده و چکیده این هم نشینی هفتاد و اندی ساله را به زبانی روان و شیوا در این کتاب پیش چشم خواننده قرار داده اند. دکتر میر جلال الدین کزازی در مقدمه این کتاب می نویسند: کتابی پر برگ و ستبر که دستاورد دلبستگی و باور و تلاش پرشور و دیرپای نویسنده است و پیوند همواره ی او با شاهنامه. زبان شیوا و روان این کتاب همچنین به خوانندگان جوانی که در ابتدای راه آشنایی با این رزمنامه بی مانند هستند کمک می کند تا آشنایی مقدماتی عمیقی از شاهنامه بدست آورند.

چاپ جدید کتاب ضرب المثل های منظوم فارسی و همچنین نخستین چاپ کتاب شاهنامه توسط انتشارات امید رهاوی به زیور طبع آراسته شده و اکنون در دسترس علاقه مندان به زبان و ادب پارسی قرار دارد. همچنین بازدید از وب سایت مرحوم حقیقت و مطالعه دیگر نوشته های با ارزش ایشان فرصتی است که پیشنهاد می شود از دست نرود.

 

 

نظرات
آخرین اخبار