مزیت‌های روانسر در رونق بخشیدن به صنعت گردشگری هورامان | فراتاب
کد خبر: 11950
تاریخ انتشار: 13 دی 1400 - 14:15
فردین رحیمی
فردین رحیمی - کارشناس ارشد شهرسازی

 

فراتاب: روانسر یا نیکور باستان با سراب پر آب، چشمه­ها و رودهای خروشان؛ از گذشته تا کنون سرای روح و جان و مکان آسایش و آرمش ساکنین آن است. قرارگیری این شهر در میانه راه کرمانشاه به پاوه و ویژگی مردمان آن روانسر را به عنوان دروازه ورود به منطقه تاریخی اورامانات مطرح نموده است. آثار تاریخی موجود از دوره پارینه سنگی میانی تا فراپارینه سنگی در غارهای کولیان و جاوری و اطراف رودخانه گراب گواهی بر این مدعاست.

تاریخچه تمدنی این شهر در کنار ویژگی­های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بخصوص محیطی آن؛ پتانسیل­های­ بالقوه­ای این شهر رای تبدیل شدن به شهر پایدار گردشگری است. از این روی توجه به شکل­دهی و شکل­گیری فضاهای سرزنده و پویا با قابلیت حضورپذیری و تعامل بین افراد از اهم موضوعاتی است که لازمه شکل­گیری شهر پایدار گردشگری روانسر است.  

فضاهای عمومی مهم ترین بخش از ساختار شهرها هستند و نقش مهمی در سلامت و کیفیت زندگی شهروندان دارند؛  پیاده راه ها نیز در زمره این­گونه فضاها جایی می­گیرند.ایجاد پیاده­راه­ها و پیاده محور نمودن مسیرهای گردشگری شهری از جمله اصلی­ترین اقداماتی است که زمینه ایجاد فضاهای سرزنده را می­تواند به همراه داشته باشد. پیاده راه ها حرکت عابر پیاده را در فضاهای شهری آسان نموده و موجب می شوند عابر پیاده در فضایی امن و به دور از خودروها حضور یابد و موجبات ارتقاء تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری فراهم شود. پیاده راه و پیاده راه سازی می تواند در بسیاری از زمینه­ها و مولفه­های توسعه پایدار شهر نظیر حمل و نقل پایدار، محیط زیست پایدار، اجتماع پایدار و رعایت عدالت اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی شهر به صورت مستقیم تاثیر گذار باشد و باعث ارتقا سطح زندگی و رضایت شهروندان شود.

وسعت، شکل و ساختار کالبدی-فضایی شهر روانسر به واسطه قرارگیری سراب روانسر در بافت مرکزی شهر و تبدیل شدن آن به عنوان یکی از جاذبه­های گردشگری این شهر از گذشته تا کنون و همچنین فاصله آن تا بازارچه مرزی زمینه و پتانسیل بالقوه­ای را برای این تبدیل شدن این محور به پیاده­راهی با محوریت گردشگری و رعایت اصول پایداری را فراهم نموده است. تبدیل شدن این محور به اولین پیاده راه استان کرمانشاه می­توان این شهر را به عنوان برندی برای گردشگری پایدار تبدیل نماید.

در دستور کار قرار گرفتن پیاده راه سازی مسیر میدان معلم تا سراب روانسر و تلفیق آن با پروژه جاده سلامت که هم اکنون در حال اجرا است؛ می­تواند زمینه رونق افتصادی، پویایی اجتماعی، ماندگاری گردشگری و آرامش شهروندان را به همراه داشته باشد. این موضوع  در کنار تغییر نگرش طراحان و معماران و حرکت به سمت نظام شهرسازی به سمت شهرهای نسان محور می­توان تبدیل شهر این شهر را به شهر انسانی نیز به همراه داشته باشد.

در پایان باید گفت برای شهری همچون روانسر با ویژگی­های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کالبدی-فضایی و موقعیت جغرافیایی ویژه آن توجه به ابعاد گردشگری پایدار شهری و برنامه­ریزی مناسب در این زمینه می­تواند این شهر با به عنوان شهر پایدار گردشگری مطرح نماید. دستیابی به این مهم نیازمند توجه ویژه مسئولین و دست اندرکاران و بهره­گیری مناسب از پتانسیل­های بالقوه موجود این شهر است. در این میان شهرداری و شورای اسلامی شهر روانسر که از بطن و بدنه همین شهر هستند بایستی نگاهی ویژه و تلاشی دو چندان در تبدیل نمودن روانسر به شهر پایدار گردشگری داشته باشند. به نظر می­رسد این مهم اصلی­ترین موضوعی است اجماع عمومی، همدلی و همراهی نیروهای تاثیرگذار در حوزه توسعه و عمران شهری را می­طلبد.

 

نویسنده: فردین رحیمی - کارشناس ارشد شهرسازی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار