پشت پرده استیضاح وزیر صمت چه خبر است؟ | فراتاب
کد خبر: 11943
تاریخ انتشار: 7 دی 1400 - 18:01
عملکرد فاطمی امین وزیر صمت در حوزه خودرو در کلاب هاووس انجمن قطعه سازان مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این در حالی است که اخیرا زمزمه هایی از استیضاح وزیر نیز به گوش می رسد.

فراتاب: عملکرد فاطمی امین وزیر صمت در حوزه خودرو در کلاب هاووس انجمن قطعه سازان مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این در حالی است که اخیرا زمزمه هایی از استیضاح وزیر نیز به گوش می رسد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» ، نجفی منش رییس انجمن قطعه سازان در این برنامه، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود آنکه زمان چندانی از وزارت فاطمی امین نمی گذرد اما موضوع استیضاح مطرح می شود، اظهار کرد: به اعتقاد بنده ریشه این موضوع بیشتر به داستان واردات خودرو بر می گردد.

وی افزود: بنده چندین جلسه حضور داشتم و نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند و معتقد بودند باید واردات آزاد شود و همین موضوع باعث می شود کیفیت خودروی داخلی افزایش پیدا کند. درحالی که استدلال منطقی در مورد ربط واردات و افزایش کیفیت و قدرت رقابت خودروی داخلی وجود ندارد.

نجفی منش افزود: البته ما مخالفتی با واردات خودرو نداشتیم اما در آن جلسه تذکر دادم با توجه به اینکه در کشور مقامات عالی رتبه نظر مساعد ندارند باید ابتدا نظر آنها جلب شود اما متاسفانه به این موضوع توجه نشد. حتی پیشنهاد دیگری مطرح کردیم که این واردات درمقابل صادرات قطعه انجام شود. به هر حال وزیر محترم نیز برای واردات در سال جاری موافق نبودند و این باعث شد زمانی که طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد، نمایندگان به نوعی به دنبال تلافی بودند مخالفات خود را به این روش نشان دادند.

وی تصریح کرد: این موارد باعث شد تا موضوع استیضاح به صورت تهدید در کمیسیون مطرح شود. البته در صحن عمومی مطرح نشده و تصور می کنم اقبال زیادی نداشته باشد.

به گفته نجفی منش، درمجلس قبل هم نمایندگانی بودند که بر واردات خودرو اصرار داشتند و در مجلس فعلی هم این نمایندگان دیده می شوند.

وی افزود: نظر ما این است که باید اجازه داد زمانی از حضور وزیر صمت بگذرد و نتیجه تغییرات رخ داده مشاهده شود. با ساختارهای جدید به نوعی یک پنجره واحد شکل گرفته و قرار است کارهای مربوط به یک بخش تنها در یک معاونت به طور کامل انجام شود.

نجفی منش تاکید کرد: البته موارد دیگری وجود دارد که نمی شود گفت.

واردات انگیزه ای برای استیضاح

جلالی نایب رییس انجمن قطعه سازان تهران نیز در ادامه  با اشاره به انگیزه های مربوط به استیضاح وزیر بیان کرد: به هر حال یک وزیر جوانی کار را شروع کرده است اما به نظر می آید شجاعت ایجاد تغییرات بزرگ را دارد که وزرای قبلی نداشتند، اما فکر می کنم باید این فرصت رابدهیم تا وزارت صمت بتواند برنامه های خود را اجرا کند .

وی افزود: هنوز اتفاقی رخ نداده که دوستان بخواهند مخالفت کنند و شاید انگیزه ها همان موضوع واردات خودرو بوده است. ما به عنوان شهروند و قطعه ساز معتقدیم که باید فرصت داد تا نتایج برنامه های وزیر مشخص و سپس درباره آنها نظر داد.

جلالی اضافه کرد: به اعتقاد بنده وزیر در صنعت خودرو ریسک بزرگی کرده اند و باید اجازه دهیم تغییرات اعمال شده به نتیجه برسد.  نباید زود تصمیم گرفت.

وي ادامه داد: سیاست گذاری های اقتصادی در حقیقت یک عقبه ای دارد فرضنا زمانیکه یک نماینده مجلس حمایت خود از واردات خودرو را اعلام کرده و از افزایش قیمت خودرو اظهار نارضایتی می کند باید انگیزه های این فرد مورد بررسی قرار بگیرد. باید در ابتدا انگیزه های اصلی مانند حمایت از واردات خودرو و مخالفت با افزایش قیمت خودرو مورد کنکاش و بررسی قرار بگیرد، فاطمی امین وزیر صمت در هدایت بازار کنونی خودرو توانسته به خوبی مناسبات را درک کند. در زنجیره ارزش صنعت خودرو در جلسه ای که در سایپا حضور داشتیم آقای سلیمانی گفتند از قیمت ۱۶۲ میلیون تومان تموم شده ساینا ۸۳ درصد از آن مربوط به مواد اولیه است. به عبارتی ۸۳ درصد می شود ۱۳۰ میلیون تومان که این مواد اولیه شامل فولاد، آلومینیوم، مس و پتروشیمی خواهد شد. قیمتگذاری مواد اولیه تابع یک قانون است که در میان سال ۹۰ تا ۹۲ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، که قیمت آنها باید همیشه ۵ درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس در نظر گرفته شده است. به این معنا که فولاد مبارکه ورقی که در فوب خلیج فارس ۱۰۰ دلار باشد ۹۵ دلار خواهند فروخت. در نتیجه باید گفت که در زنجیره ارزش صنعت خودرو ۸۳ درصد مربوط به مواد اولیه است که شرکت های دولتی و شبه دولتی آنان را تولید می کنند و کنترل این مواد اولیه دست ایدرو و ایمیدرو بوده است. وزیر توانست نقش صنعتی شرکت های ایمیدرو و ایدرو را تغییر دهد و این شرکت ها از سیاست گذار به مجری تغییر یافتند، در حقیقت اگر موشکافانه به این قضیه نگاه شود می توان متوجه شد که آقای فاطمی امین با این تغییرات خواسته تا سیاست گذاری واحد و متمرکزی را در سطح وزارتخانه داشته باشد. انگیزه های کنونی برای استیضاح فاطمی امین را باید در عواقب تغییراتی که ایشان در وزارت صمت و سازمان های زیر مجموعه اعمال کرده جستجو کرد.

چطور برای اقتصاد مریض تصمیم می گیرند

طیبی عضو انجمن قطعه سازان نیز در ادامه اظهار کرد:  در این فرصت کم و با این اقتصاد مریض نباید سریع تصمیم گرفت. باید زمان داد تا نتایج کار مشخص شود. مشکل  ما چالش های اقتصاد است و باید فکری برای این اقتصاد مریض کرد. وزیر صمت این شجاعت را داشت که قیمت گذاری دستوری را کنار بگذارد.

وی ادامه داد: این عملکرد یک وزیر خوب را نشان می دهد که این اقدامات را برای صنعت خودرو انجام داده است. اگر می خواهند برای واردات خوردرو وزیر را استیضاح کنند برای فولاد و پتروشیمی چه تصمیمی دارند.

طیبی افزود: آیا زیرساخت های کشور درست است؟ زمانی که در این شرایط مدیری بر سر کار می آید چطور باید تصمیم گیری کند؟ چطور باید در تحریم صنعت کشور را به پویایی برساند.

باید نمایندگان را آگاه کرد

مجتبی نظری کارشناس و مدیرارشد خودروسازی نیز بیان کرد: نظر بنده آن است که تنها ۵ یا ۱۰ درصد از نمایندگان  علی رغم توضیحاتی که داده ایم پشت سر این موضوع ایستاده اند.

وی ادامه داد: یعنی صنعت خودرو بین مردم ونمایندگان شناخته شده نیست. به عنوان مثال باید برای رییس مجلس تشریح شود صنعت خودرو چه جایگاهی برای کشور دارد. باید متوجه بشوند که صنعت خودرو از وام ارزان قیمت و امتیاز خاصی استفاده نکرده است و این ۸۳ هزار میلیاردتومان زیاد دلیل ندارد از جیب کارگر و بازنشسته و مردم عادی که سهامدار خودروسازی هستند بیرون کشیده شود.

به گفته نظری، در انتقاد از صنعت خودرو مردم فکر می کنند این صنعت برای دولت است. در صورتی که سرکوب قیمت از جیب سهامداران رفته است. این عدم آگاهی باعث شده نماینده ای احساس می کند اگر از صنعت خودرو انتقاد کند بیشتر دیده می شود.

وی گفت: قرار نبود ارتباطات ایران خودرو و سایپا بگویند این اتفاقات تبعاتش از جیب سهامداران پرداخت می شود. درواقع آنها باید براساس سیاست های دولت پیش می رفته اند.

نظری تصریح کرد: تغییر چارچوب از سوی آقای فاطمی امین را باید یک اقدام مثبت دانست که سال ها بعد نتیجه آن را خواهیم دید. درواقع چارچوب های خوبی برای صنعت خودرو دیده می شود. و شاید استیضاح وزیر به دلیل یک مطالبه غلط است.

استیضاح کار شتاب زده ای است

حبیبی نیز بیان کرد: اگر برنامه ۱۴۰۴ درست اجرا می شد شاید صنعت خودرو امروز در شرایط خوبی قرار داشت.

وی افزود: شاید یکی از دلایل برای مشکلات آن باشد که برخی به اشتباه مردم را درگیر خودرو کرده اند. شاید این موضوع یک فرار به جلو است تا صنعت خودرو را به دلیل برخی ناکامی ها در تولید مقصر بدانند.

… اضافه کرد: اما به طور کلی این استیضاح خیلی موفق نخواهد بود و فکر می کند آنچه که  انجام داده اند کاملا قابل دفاع است و بدلیل برخی گام های موثر برای برون رفت از شرایط موجود باید عملکرد ایشان را مثبت دانست.

در مورد دلایل زمزمه استیضاح نیز باید بررسی شود که چه کسانی سود می کنند؟

عضو انجمن قطعه سازان نیز در بررسی عملکرد وزیر صمت، بیان کرد: ارزیابی با یک دوره سه ماهه بسیار دشوار است و حداقل زمان ۴ ماه است که بتوان به عملکرد انتقاد کرد.

وی افزود: استیضاح وزرا یک کار شتاب زده در شرایط فعلی است.  شاید بررسی در این زمان کمی بی انصافی باشد درحالی که وزیر شجاعت به خرج داده و مشکلات را مشخص کرده است.

حبیبی بیان کرد: خصوصی سازی مسئله بسیار مهمی است و اگر این اتفاق رخ ندهد صنعت خودرو هم به عاقبت صنعت نساجی دچار می شود.

فاطمی امین روی منافع گروهی خاص پا گذاشت

مارکاریان  از صنعتگران با سابقه که در آمریکای شمالی نیز فعالیت صنعتی دارد،  اظهار کرد: زمانی که آقای روحانی دولت را تحویل گرفتند گفتند دولت را با کلی بدهی تحویل گرفتیم، حتی این حرف را از رییس جمهور وقت هم شنیدیم اما مردم از ظن خود به این موضوع نگاه می کنند.

وی ادامه داد: اگر موارد و آمارها در دسترس باشد تمامی موارد قابل حل است. باید دید سرفصل ها در بودجه ریزی کشور ما چیست. اما مردم حاضر به مطالبه گری نیستند زیرا مطالبه گری هزینه دارد. این رد حالی است که در بسیاری از کشورها مطالبه گری از وظایف انجمن ها است.

مارکاریان با اشاره به وزارت صمت افزود: فرقی ندارد چند ماه گذشته باشد اما سوال این است چه کسی برای اقدامات اشتباه خود توضیح داده است. زمانی که شفافیت وجود ندارد و اقتصاد در گروه سیاست است چطور می توان انتقاد کرد و عملکرد را بررسی کرد.

وی تصریح کرد: شاید آقای فاطمی امین در برخی موارد بر روی منافع گروه خاصی پای گذاشته  است که نتیجه آن مطرح شدن بحث استیضاح است.

آیا با استیضاح شرایط خوب می شود؟

امیرحسین طیبی کارشناس صنعت خودرو نیز بیان کرد: در کشور ما زمانی که قرار است مسئولیت به فردی واگذار شود به ویژه در حوزه صنعت فرآیندها پیچیده ای دارد. اما سوال این است اگر وزیر استیضاح شوند شرایط صنعت خودرو بهتر خواهد شد؟

وی گفت: به اعتقاد بنده آقای فاطمی امین تصمیم درستی برای اصلاح قیمت ها گرفتند. حال مخالفان مشخص کنند چه کسی قرار است جای ایشان بشیند و برای این وزارتخانه با تغییرات بسیار تصمیم گیری کند؟

کیداوود اسفندیاری کارشناس خودرو در این جلسه گفت: یک نظریه هایی وجود دارد که که دربزنگاه ها از فرصتهای کلیدی برای از بین بردن یک صنعت استفاده می شود، برخی از صنایع ما در اثر یکسری رفتارها از بین رفته اند و خیلی هم طبیعی به نظر نمی رسد مثلاً صنعت چغندر قند ما در کشور خیلی آسیب دیده، در زنجیره صنعت نساجی، پنبه کشت میشد و به منسوجات تبدیل می شد و هم اکنون از بین رفته و یک عده ای به طور جدی معتقدند که کاملاً حساب شده و هدفمند اینها صورت می گیرد.  در دوره هایی که صنعت خودرو به شدت تضعیف می شود بهترین فرصت است که کاملا از بین برود، عده ای میگویند وارد کنندگان خودرو منافع بسیاری می برند که صنعت خودرو کاملاً از بین برود چون اگر کامل از بین برود دیگر درست نمی شود و همه بازار در اختیار وارد کنندگان قرار می گیرد. در پژوهشکده های کشور عده ای معتقدند که آسیب وارد کردن به صنعت خودرو می تواند کاملا حساب شده باشه.

از طرف کشورهای متخاصم ایران انگیزه های جدی وجود دارد که صنعت خودرو ایران از بین برود و به شدت مصارف ارزی کشور افزایش یابد. در این صورت  تقاضا برای ارز زیاد شده و کشور به شدت آسیب پذیر می شود، به هر حال خودرو سهم قابل توجهی در ایجاد شغل و ارزش افزوده در کشور دارد مثلاً یک میلیون خودرو اگر بخواهیم وارد بکنیم چه میزان ارز نیاز داریم و چه مقدار شغل از بین خواهد رفت و با از بین رفتن این صنعت چه میزان به کشور آسیب خواهد رسید؟ واردات این میزان خودرو حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز نیاز دارد و اگر صنعت از بین برود باید ۷۰۰ هزار شغل جایگزین در نظر گرفت.

نظرات
آخرین اخبار