سنندج چگونه توانست به هفتمین پایتخت کتابخوان ایران تبدیل شود؟ | فراتاب
کد خبر: 11941
تاریخ انتشار: 7 دی 1400 - 17:37

فراتاب - منصور جهانی: «عبید رستمی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد که شهر سنندج به عنوان «هفتمین پایتخت کتاب ایران» معرفی شد.

«عبید رستمی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در آیین پایانی معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران که با حضور دکتر «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محسن فتحی» نماینده مردم شهرهای سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، «علیرضا مختارپور» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سید «انور رشیدی» شهردار سنندج و کارشناسان و صاحب نظران و داوران این دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در شهر تهران برگزار شد، گفت: با ارائه طرح‌ها و برنامه‌های مدون با همکاری نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی فرهنگی، شهر سنندج به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران معرفی و انتخاب شد.
وی همچنین گفت: شهر سنندج یکی از فرهنگی‌ترین شهرهای ایران، دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بزرگی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است، برگزاری جشنواره‌ها، همایش‌ها و کنگره‌ها یبزرگ ملی و بین‌المللی از جمله مهمترین دلایل دریافت نشان پایتخت کتاب ایران است.
رستمی در ادامه سخنانش افزود: در حال حاضر، شهر سنندج دارای 45 ناشر، 70 کتابفروشی، 7 کتابخانه عمومی، 6 کتابخانه دانشگاهی، 4 مرکز مطالعات کردستان‌شناسی و پژوهشی است، طرح‌های شاخص ارائه شده در شهر سنندج با مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ارائه شده است که شامل؛ گردشگری کتاب در سطح شهرستان، تبادل کتاب در پارک‌ها و پیاده راه‌های شهر سنندج، جشنواره معرفی کودکان تصویرگر کتاب، جایزه کتاب کودک، زنگ کتابخوانی در مدارس، جشن امضای نویسنده برای کتاب‌های تازه منتشر شده، راه‌اندازی 14 کافه کتاب، ساخت المان‌های مرتبط با کتاب، آموزش مهارت کتابخوانی، راه‌اندازی کتابخانه مرکزی سنندج و کتاب اتوبوس، ده‌ها طرح پژوهشی و علمی در حوزه کتاب و کتابخوانی و همچنین برگزاری همایش و تجلیل از مشاهیر و نویسندگان برجسته شهر از جمله مهمترین طرح‌های ارائه شده به هیأت داوران انتخاب و معرفی پایتخت کتاب بود.
وی اظهار داشت: در شش دوره برگزاری معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته‌اند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را کسب کنند. شهر شیراز از آغاز فروردین ۱۳۹۹ تا آذرماه ۱۴۰۰ عنوان پایتختی کتاب ایران را در اختیار داشت.
در برگزاری هفتمین انتخاب پایتخت کتاب ایران؛ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی، اتحادیه ناشران و کتاب ‌فروشان تهران، کمیسیون ملی یونسکو، تشکل‌های نشر، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و ... مشارکت و همکاری داشتند.

نظرات
آخرین اخبار