محمد حاجی محمود: تاریخ به عقب باز نمی‌گردد، آینده کُردها روشن‌تر است | فراتاب
کد خبر: 11939
تاریخ انتشار: 3 دی 1400 - 01:05
دیدار دبیرکل حزب سوسیال دموکرات کردستان عراق با تنی چند از پژوهشگران و روزنامه‌نگاران کُرد در تهران

فراتاب: محمد حاجی محمود دبیر کل حزب سوسیال دموکرات کردستان (عراق) در تهران و در انستیتو فرهنگی کردستان با اعضای این مرکز و نیز تنی چند از پژوهشگران و روزنامه‌نگاران کُرد دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این نشست «محمد حاجی محمود» به موضوعات مختلفی حول تاریخ و نیز وضعیت فعلی اقلیم کردستان اشاره کرد. او ضمن انتقاد از یک رویه مرسوم و حاکم در فرهنگ و جامعه بنام «همه‌چیز دانی» بر اهمیت تخصص‌گرایی هرچه بیشتر در حوزه‌های مختلف از جمله در زمینه رسانه اشاره تاکید داشت و گفت بایست کیفیت رسانه‌های مختلف کُردی بیش از پیش شود.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به بررسی آخرین اوضاع و تحولات سیاسی در اقلیم کردستان و عراق پرداخت و تاکید کرد وضعیت کُردها بطور کلی در خاورمیانه رو به پیشرفت است و دیگر تاریخ به عقب باز نخواهد گشت این مساله در عراق و اقلیم کردستان نیز به همین منوال است و هرچند مشکلات و مسائلی وجود دارد اما در کل روندها به نحوی است که وضعیت اینک و آینده کُردها بهتر از قبل خواهد بود.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش اشاره کرد آمریکایی‌ها نهایتا از عراق خارج خواهند شد و در این بین باید ما با دولت‌ مرکزی عراق، در خصوص تامین امنیت و برقراری ثبات و پیشرفت در ارتباط بیشتری قرار بگیریم. همچنین در همین راستا تقویت روابط خوب فعلی‌مان با کشورهای همسایه و دوست منطقه نظیر ایران را مورد اهتمام قرار دهیم.

در این دیدار همچنین بهرام ولدبیگی ،روزنامه‌نگار و مدیر انستیتو فرهنگی کُرد تهران، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و کارهای فرهنگی این مرکز و نیز ذکر خاطراتی مشترک با محمد حاجی محمود از اهمیت افزایش روابط و تعاملات متقابل میان چهره‌های سیاسی و فرهنگی اقلیم کردستان با ایران سخن گفت.

ولدبیگی نقش محمد حاجی محمود در پهنه سیاسی اقلیم کردستان را مهم ارزیابی کرد و اقدامات او در راستای نزدیک کردن هرچه بیشتر احزاب کُرد و کاهش اختلافات را ستود.

اردشیر پشنگ مدیرمسئول و سردبیر گروه رسانه‌ای فراتاب نیز در صحبت‌هایی ضمن اشاره به انتشار مجموعه خاطرات سیاسی محمد حاجی محمود و اهمیت آنها برای شناخت هرچه بهتر تاریخ سیاسی معاصر کردستان، پیشنهاد داد به منظور آشنایی هرچه بیشتر پژوهشگران و علاقمندان دیگر ملل و کشورها، وی و نیز دیگر چهره های سیاسی و نویسندگان برجسته کُرد ترجمه آثار خود به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی و ترکی را در دستور کار خود قرار دهند. این پیشنهاد با استقبال محمد حاجی محمود مواجه شد.

پشنگ همچنین در ادامه بر مساله افزایش ارتباطات مقامات و چهره‌های شاخص کُرد در اقلیم کردستان عراق با مراکز پژوهشی، رسانه‌ای و عمومی در ایران اشاره کرد و گفت یک نقدی که وارد است این است که بیشتر مقامات و چهره‌های کُرد عموما با همتایان سیاسی خود در ایران و دیگر کشورها در ارتباط هستند و در این بین اهمیت ارتباط با مراکز فکری و رسانه‌ای و ارتباطات عمومی که اهمیت بسزایی دارند، مورد غفلت واقع شده است.

هاشم سلیمی پژوهشگر و نویسنده حوزه فرهنگی کُرد نیز در این دیدار با انتقاد از سطح کیفی برخی از برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی در اقلیم کردستان گفت: متاسفانه گاه برنامه‌ها و اخباری را این تلویزیون‌ها منتشر می‌کنند که در سطحی محلی و در زمره محتواهای زرد است و بایست در این خصوص تجدید نظری صورت بگیرد.

منصور جهانی خبرنگار حوزه فرهنگی هم در همین رابطه گفت: نیاز جدی وجود دارد تا از تجربه علمی و تکنیکی کشورها و سازمان‌های پیشرفته در حوزه‌های مختلف از جمله رویدادهای فرهنگی و رسانه‌ای استفاده کرد تا بتوانیم شاهد تاثیر مثبت آن بر روند پیشرفت و حرفه‎ای و بین‌المللی‌تر شدن آنها در اقلیم کردستان باشیم.

لازم به ذکر است در این نشست همچنین ملالقمان عضو شورای مرکزی حزب سوسیال دموکرات و نماینده این حزب در تهران، منوچهر جهانی خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر و وریا قادری و پیمان کاکابرایی حضور داشتند.

 

وقتی «کاک‌حمه» فوتبال را هم از دریچه سیاست کُردی می‌بیند: نه برزیل، نه ایتالیا؛ فقط آلمان!

در رابطه با این نشست همچنین اردشیر پشنگ در صفحات اجتماعی خود در فیسبوک و اینستاگرام مطلبی درباره این دیدار نوشته است که در ادامه خواهد آمد:

امروز که به دعوت کاک بهرام ولدبیگی به انستیتو فرهنگی کُرد در تهران رفته بودم درآنجا علاوه برایشان با کاک محمد حاجی‌محمود ،دبیرکل حزب سوسیال دموکرات کردستان عراق، تجدید دیدار داشتم. «کاک‌حمه» حدود نیم قرن سیاست‌ورزی و پیشمرگه بودن را در کارنامه‌اش دارد. دورانی پرفراز و فرود که به قول خودش بیش از چهارهزار نفر از همرزمانش در کنارش شهید شده‌اند که آخرین‌شان فرزندش «شهید عطا» بود که هنگامی که دوشادوش هم در صف مبارزه با داعش بودند جانش را از دست داد.

در اقلیم کردستان او نماد صداقت، همدلی، دلسوزی و اتحاد کُردهاست، و طی سال‌های اخیر هم این خصوصیت او بیش از پیش بارز شده است. از نظر شخصیتی هم یکی از معدود رهبران کُرد است که عادت به نوشتن و وقایع‌نگاری بصورت روزانه دارد به نحوی که نوشته‌های او یکی از منابع مهم بررسی تحولات سیاسی چند دهه اخیر در اقلیم کردستان و حتی روابط بین ایران و عراق به شمار می‌رود. همچنین وی فردی خوش‌صحبت و به قول معروف و امروزی‌تر تو دل برو به شمار می‌رود!

در نشست امروز در بخشی از صحبت‌هایش به خاطره‌ای مربوط به دو دهه قبل اشاره کرد: «جلسه‌ای با کاک مسعود (بارزانی) و مام جلال (طالبانی) داشتم. در گوشه‌ای از سالن، تلویزیون یکی از بازی‌های فوتبال جام‌جهانی را زنده پخش می‌کرد دراین بین کاک مسعود به طرفداری از برزیل از قدرت هجومی این تیم تعریف کرد، مام جلال هم به طرفداری ایتالیا پرداخت؛ بعد هردو رو به من کردند و گفتند «کاک‌حمه ئه‌ی تو چی؟» (طرفدار کدام تیمی؟) منم هرچند فوتبالی نیستم اما گفتم آلمان! با تعجب هریک از آنان به نقد آلمان پرداختند و گفتند امسال ضعیف است! منم با خنده جواب دادم احتمالا چون رنگ زرد لباس برزیل همرنگ با نماد حزب دموکرات کردستان است کاک مسعود طرفدار این تیم است و چون تعدادی از اقوام و دوستان نزدیک مام جلال در ایتالیا هستند ایشان هم از ایتالیا خوششان می‌آید اما برای من چون آلمان، میزبان بیشتر از نیم میلیون پناهنده کُرد از همه چهار قسمت‌های کردنشین خاورمیانه است تیم اولم است! در برزیل تا جاییکه بدانم فقط دو نفر کُرد داریم که یکی‌شان ده سال است در زندان است و آن یکی هم پس از طلاق از خانم برزیلیش فراری شد رفت انگلیس! در ضمن در زمان حکومت بعث برزیلی‌ها یک تانک خیلی خوب با دید نور در شب در اختیار ارتش عراق قرار داده بودند که با دقت زیادی شلیک می‌کرد که ضربات و تلفات زیادی به نیروهای پیشمرگ وارد ‌ساخت در نیمه شبی تراکتور منم در مزرعه را همین تانکها منهدم کردند. ایتالیایی‌ها هم بد نیستند اما به اندازه ده درصد آلمانها برای کُردها خوب نبوده‌اند.»

 

عکسها از منصور جهانی

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار