مکمل‌ها؛ محصول جدایی ناپذیر زندگی امروزی! | فراتاب
کد خبر: 11938
تاریخ انتشار: 2 دی 1400 - 02:14
دکتر نینا میردریکوند
د.نینا میردریکوند و بررسی تولید مکمل ها دارویی در صنعت ایران

فراتاب -گروه سلامت: چند سال پیش کسی نامی از داروهای و غذاهای مکمل نشنیده بود و استفاده از این مواد محدود به برخی ورزشکاران بدنساز و برخی افراد فعال در این عرصه می شد ولی چندسالی است که این نوع داروهای و مکمل های غذایی برای خود، بازار پر رونقی پیدا کرده‌اند و در مناطق مختلف شهر می‌توانید واحدهای صنفی را پیدا کنید که تمام ویترین مغازه‌های خود را به این نوع مواد اختصاص داده‌اند و کالای دیگری برای عرضه ندارند. هرچند طی سال‌های اخیر شرکت‌های داخلی گام‌های بلندی برای تولید مکمل‌ها برداشته‌اند اما نباید از این موضوع غافل شد که همچنان شاهد ورود مکمل‌های قاچاق به بازار هستیم، مکمل‌های قاچاقی که نفس تولید داخل را بریده‌اند.
هرچند طی سال‌های اخیر حمایت‌های وزارت بهداشت از تولید داخل به صورت چشمگیری افزایش داشته است اما بر اساس اعلام مسؤولان وزارت بهداشت در حال حاضر به مکمل‌ها هیچگونه ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد و معمولا برای واردات این نوع مواد خوراکی ارز نیمایی تخصیص داده می‌شود. همچنین وزارت بهداشت واردات هرگونه مکملی که دارای نمونه تولید داخل باشد را ممنوع اعلام کرده است.
برای بررسی وضعیت تولید مکمل‌ها در کشور با دکتر نینا میردریکوند فارغ التحصیل دکتری داروسازی دانشگاه شهید بهشتی، مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت داروسازی دارو افشان شایگان گفتوگو کرده ایم.

شرکت داروسازی دارو افشان شایگان در سال ۱۳۹۵ توسط جوانان متخصص و توانمند پایه گذاری شد و در ابتدای فعالیت برای اولین بار در ایران قرص فولات فعال را با نام تجاری "بست فولات"‌ تولید نمود. در دارو افشان شایگان هم اکنون بیش از 50 همکار متخصص و متعهد در واحدهای مختلف مشغول می باشندو موفق به اخذ حدود 3۰ پروانه و مجوز تولید و صادرات دارو و مکمل در اشکال مختلف دارویی قرص، کپسول، ساشه، شربت و سوسپانسیون شده است.


خانم دکتر لطفا در مورد مکملهای دارویی توضیح مختصری میفرمایید؟
مطالعات نشان می دهند که 90 درصد افراد مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از طریق غذا دریافت نمی کنند. این امر دلایل متفاوتی دارد. یکی از مهمترین دلایل آن این است که در دنیای پر استرس امروزی افراد نمی توانند به خوبی و سر موقع ناهار و یا شام بخورند و گاهی برای مدت های طولانی گرسنه می مانند و یا به قدری عجله دارند که غذای خود را سریع می خورند تا به سر کار خود باز گردند. همچنین، گاهی افراد تصمیم می گیرند که برای کاهش وزن رژیم بگیرند و همین امر سبب می شود میزان غذای ورودی به بدن کاهش یابد. مصرف مکمل ها بهترین روش برای پر کردن این شکاف تغذیه ای است!


جایگاه شرکت در صنعت تولیدات داخلی را چگونه ارزیابی می کنید؟
دارو افشان شایگان به عنوان یک شرکت نوپا با تکیه بر نوآوری، نیروهای نخبه و جوان علیرغم وجود مشکلات و چالش های همچون تحریم های ناجوانمردانه توانسته نقش بسزایی در برآوردن نیازهای نوین دارویی کشور داشته باشد. در این راستا می توان به تولید داخلی فرآورده بست فولات اشاره نمود که برای نخستین بار در کشور با بهره گیری از نسل چهارم فولات فعال تولید گردید. همچنین در مواجه با شرایط پاندومی کرونا ویروس موفق به طراحی و تولید فرآورده آسماکر به جهت بهبود التهاب دستگاه تنفسی و تقویت سیستم ایمنی شده است. این شرکت افزون بر تلاش برای پاسخگویی به نیازهای داخلی دارویی و مکملی توانسته است با صادرات فراورده های با کیفیت به کشورهای همسایه نقش خود را به عنوان یک تولید کننده بین المللی ایفا کند.


شما به عنوان تولید کننده مکمل های غذایی و دارویی با چه چالش هایی روبرو هستید؟
مسیر تولید همواره توام با پالش های سنگینی است که مهم ترین آنها عبارتند از:
1- تامین مواد اولیه با کیفیت با توجه به تحریم ها و وضعیت تخصیص ارز
2- به حداقل رسیدن روابط بین المللی و محدودیت های انتقال تکنولوژی و دانش
3- حمایت ضعیف از تولید کنندگان در خصوص بهره مندی های مالی در سیستم بانکی
4- طولانی بودن فرایندهای رگولاتوری و بروکراسی حاکم در سازمان ها
5- رقابت، بازاریابی و معرفی محصولات نوین و عرضه آن در کنار شرکت های قدیمی تر

 

حاصل تحریم‌ها و قفل شدن منابع ارزی کشور فرصتهای زیادی به تولیدکنندگان داخلی نمی¬‌دهد و مشکلات کرونایی هم افزون بر مشکلات فعلی شده است، راهکار چیست؟
خلأهای ایجاد شده و توجه سیاست گذار به حمایت از تولید داخل نشان می‌دهد که صنایع دارویی با توجه به کسری واردات در بعضی اقلام، از فرصت‌¬های ایجاد شده در بازار استفاده کرده‌‌اند که خیلی اتفاق خوب و در راستای منافع ملی است. ولی در این بخش علی رغم اینکه سیاست¬گذار خودش در جهت دهی به این امر مثبت دخیل بوده اما به تعهدات خود در جهت تقویت این سیاستها خوب عمل نکرده و عمده قول¬های داده شده دولت (به ویژه در بحث سیاستهای اقتصاد مقاومتی) توسط زیر مجموعه¬های دولتی شامل بانک‌ها نادیده گرفته شده و بعضاً کارشکنی هم میکنند.
در همین مورد علیرغم مشکلات پیش آمده، در این شرایط اقتصادی، اداره دارایی، بیمه و گمرکات کشور همان سخت¬گیری¬‌های قبل از تحریم و کرونا را دارند و جای نفس کشیدن برای تولیدکنندگان باقی نیست، مضافاً اینکه تولیدکننده هم برای واردات مواد اولیه و ملزومات مورد نیاز درگیری‌¬های تحریمی دارد، که شاید با تعدیل فشارهای داخلی فرصت پرداختن به مشکلات بیرونی را بهتر پیدا کنند


در این مورد وظیفه و نقش سازمان غذا و دارو چیست و می بایستی چگونه باشد؟
اول اینکه بروکراسی اداری را مدیریت کند. حتما تغییرات خوبی صورت گرفته ولی کافی نیست. فاصله خواسته سیاست¬گذار و متقاضی تا اجرای کارشناسی، هنوز زیاد است و کارشناس نهایتاً نظر خودش را تحمیل می¬‌کند. هنوز معطلی در پروسه ها و صدور مدارک شامل مجوزات تولیدی زیاد است ، هر چند که نسبت به گذشته بهتر شده است (بدیهی است تلاش های صورت گرفته در جهات اصلاح ساختار قابل تقدیر است). لازم به یادآوری است که سازمان غذا و دارو متولی صنایع تولیدی دارویی کشور نیست (و این وظایف به عهده وزارت صمت است) ولی تمام توجهات و توقعات مردم این است که سازمان غذا و دارو کشور دارو تولید کند. و این درحالی است که تامین دارو که از وظایف سازمان است نیاز به ارز دارد که متولی تامین آن سازمان نیست.اخیراً به دستور ریاست محترم سازمان آقای دکتر شانه ساز، اقداماتی به منظور سیاست¬گذاری صادرات صنایع دارویی کشور صورت گرفته که با حضور خود ایشان دنبال می‌شود.


با توجه به حضور شما در صنایع تولیدی و وارداتی، آیا اصولاً سیاستگذار می‌تواند تعادلی فی مابین واردات و تولید ایجاد کند؟
سوال خوبی است، بله حتماً. اجازه بدین من اشاره کنم به کشورهای موفقی که اصولا ًدارای منابع نفت و گاز نبوده‌¬اند. این دسته از کشورها در یک طراحی میان و بلندمدت موفق شده اند تا با واردات مواد اولیه ضمن پوشش نیازهای داخلی امکان صادرات محصول نهایی را فراهم کرده و امروز در زمره بهترین¬ها هستند شاید فرق ظاهری این باشد که این دسته از کشورها با دوراندیشی و حسب برنامه¬های بلند مدت خود به این اهداف رسیده باشند، ولی ما در شرایط تحریمی و تحت فشارهای ناجوانمردانه کنونی هستیم، که اتفاقاً مدیریت بحران همین جا معنی پیدا می¬کند. اینکه ما باید چه ها میکردیم و نکردیم گذشته است، باید در این شرایط کارهای بهتری که می‌توانیم انجام دهیم را الویت بدهیم.

 

برنامه ریزی و اهداف بلند مدت شما در بازار ایران و صادرات چیست؟
چشم انداز داروسازی "دارو افشان شایگان" قرارگرفتن در 5 تولید کننده ی برتر ایران تا سال 1403 می باشد که قطعا از اهداف اصلی شرکت ما مطابق شعار سازمانی مان "شایگان، سلامتی جاودان" ارائه فرآورده های دارویی در اشکال مختلف با کیفیت بالا، فرمولاسیون نوین و قیمت مناسب در بازار داخلی و بین المللی است.
در این راستا پروژه کارخانه در حال احداث دارو افشان شایگان با زیربنای ۹ هزار متر مربع در دو سایت جامدات و مایعات جهت تولید انواع قرص، کپسول، ساشه، قطره، شربت، سوسپانسیون و ویال مطابق اصول GMP به جهت اخذ گواهی های صادراتی تا پایان سال 1401 به بهره برداری خواهد رسید.

نقش و اهمیت نمایشگاه مکمل های غذایی و رژیمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
حضور در نمایشگاه های تخصصی، بعد از دوران همه گیری کرونا و در فضای تحریم ها، فرصت بسیار مناسبی جهت برقراری پل ارتباطی بین تولیدکننده، تامین کننده مواد و ماشین آلات و خدمات، سازمان و سندیکا و مصرف کننده می باشد.
امید است با برگزاری هرچه با شکوه تر و پربار تر این نمایشگاه ها، استقبال شرکت های بین المللی و معتبر نیز روز به روز افزایش یابد و برندینگ شرکت های ایرانی با به نمایش گذاشتن دستاوردهای جدید به بهترین شکل انجام گیرد و جایگاه صادرات پررنگ تر شود.

نظرات
آخرین اخبار