کد خبر: 11923
تاریخ انتشار: 21 آذر 1400 - 17:17
سخنگوی خانواده‌ پناهجویان کُرد ایرانی در گفت‌وگو با فراتاب :

فراتاب – اردشیر پشنگ: 9 شهروند ایرانی جویای کار که می‌خواستند از طریق مرز آبی ترکیه ابتدا به ایتالیا و سپس از آنجا به بریتانیا بروند اینک نزدیک به چهار ماه است که در شمال سوریه اسیر دست یکی از گروه‌های مخالف بشار اسد و مورد حمایت ترکیه هستند.

به گزارش فراتاب امروز 113مین روز اسارت 9 شهروند کُرد ایرانی بدست نیروهای ارتش آزاد سوریه (جیش‌ الحر) است 8 نفر از آنها اهل پاوه در استان کرمانشاه و نفر نهم از سردشت در استان آذربایجان غربی است. برای بررسی هرچه دقیق‌تر این موضوع با چهار نفر از اعضای خانواده این 9 نفر به گفت‌وگو نشستیم: آقای «بیستون پاک‌سرشت» برادر یکی از 9 شهروند اسیر ایرانی که از طرف دیگر خانواده‌ها به عنوان سخنگوی آنها انتخاب شده است و همچنین خانم‌ها «راشین رستمی»، «سوما الیاسی» و «لادن ساعدی» که همسران‌شان در میان آن 9 نفر اسیر هستند. مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

 

این 9 نفر کی و چگونه وارد ترکیه شدند؟

این 9 نفر بصورت جداگانه و کاملا قانونی و با پاسپورت از طریق فرودگاه امام خمینی طی ماه‌های تیر و مرداد امسال (1400) وارد ترکیه شدند.

 

هدف‌شان از سفر به ترکیه چه بود؟

آنها همگی متقاضی کار در اروپا و بخصوص بریتانیا بودند، قرار بود پس از چند هفته از طریق مرز زمینی ترکیه راهی اروپا شوند، درست به مانند کاری که چندین هزار مهاجر دیگر طی چند سال اخیر انجام داده‌اند.

 

از نظر تحصیلی و وضعیت اقتصادی این نفرات چه شرایطی در ایران داشتند؟

یکی از آنها فوق لیسانس، سه نفر لیسانس و پنج نفر دیگر دیپلم و یا زیر دیپلم هستند وضعیت اقتصادی اکثریت آنها متوسط بود و اما با سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی و ایجاد موج مهاجرت در بین مردم آنها هم چاره را در مهاجرت و یافتن فرصت‌های کاری بهتر در اروپا دیدند.

 

چطور به ناگاه سر از سوریه در آوردند؟

پس از چند هفته در ترکیه با یکی از قاچاقچیان گسیل مهاجران غیرقانونی به اروپا آشنا می‌شوند. آنها را وارد یک گروه حدودا 100 نفره از پناهجویان عراقی و سوری می‌کند و قرار بر این می‌شود از طریق مرز دریایی ترکیه را ترک و وارد یونان شوند.

 

با قاچاقچی مذکور کی و چگونه آشنا شدند آیا از وقتی که در ایران بودند با او ارتباط داشتند خود قاچاقچی اهل کجاست؟

نه با قاچاقچی مذکور در ترکیه آشنا شدند او اهل چمچال استان سلیمانیه در کردستان عراق است.

 

و چطور بجای اروپا سر از سوریه در آوردند؟

همانطور که گفتم آنها به همراه چند ده مهاجر عراقی و سوری دیگر قرار می‌شود با راهنمایی قاچاقچی‌شان از طریق مرز آبی ابتدا به سواحل ایتالیا و سپس نهایتا خود را به بریتانیا برسانند اما در جنگل‌های اطراف استانبول توسط پلیس ترکیه همگی بازداشت شدند. در اینجا پلیس ترکیه مهاجرین سوری را آزاد کرد بقیه مهاجرین ایرانی و عراقی هم به پیشنهاد همان قاچاقچی، خود را شهروندان سوریه‌ای معرفی کردند، اما پلیس ترکیه به محض اینکه می‌فهمد آنها سوریه‌ای نیستند بجای دیپورت کردن‌شان به عراق و ایران، آنها را روانه مرز سوریه کرده و تحویل گروه ارتش آزاد (جیش الحر سوری) می‌دهد و عملا به اسارت این گروه سوری در آمدند.

 

خود آن قاچاقچی هم اسیر شده؟

خیر چون آنها خود همراه کاروان مهاجرین حرکت نمی‌کنند و نزدیک هم نمی‌شوند و از دورتر کارها را هماهنگ و مدیریت می‌کنند!

 

تعداد دقیق کسانی که توسط پلیس ترکیه تحویل ارتش آزاد سوریه داده شده اند؟

اسرای دست ارتش آزاد سوریه 66 نفر هستند 9 نفر از آنها ایرانی و مابقی اکثرا کُردهای اقلیم کردستان عراق هستند

 

تاریخ دقیق بازداشت‌شان؟

31 مرداد 1400 (22 آگوست 2021)

 

یعنی 113 روز است که در دست ارتش آزاد سوریه اسیر هستند؟

بله همینطور است امروز 113مین روز است.

 

از زمان بازداشت تا بحال چه اقداماتی کردید؟

هرکاری که از دست‌مان بر آمده کردیم، و به هرکسی و نهادی که شده مراجعه کرده‌ایم از جمله درخواست کمک از امام جمعه محترم پاوه، آقای لهونی نماینده محترم اورامانات، آمدن به تهران و تحصن در وزارت خارجه، گفت و گو با چندین رسانه و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام.

 

گویا در خارج از ایران هم به طرقی دیگر پیگیر بوده‌اید؟

بله از طریق دکتر مثنی امین نماینده پارلمان عراق، که پیگیر این اسراست، همانطور که گفتم تعداد بیشتر اسرا کُرد عراقی هستند همچنین از طریق چند موسسه و نهاد خیریه هم در ترکیه که فکر می‌کردیم می‌توانند کمک کنند، پیگیری کرده‌ایم.

 

و ماحصل پیگیری‌ها از مسئولان و نهادهای داخلی و خارجی تا کنون چه بوده است؟

همگی قول پیگیری داده‌اند چه نمایندگان مجلس، چه برخی دیگر از مسئولان، از جمله سخنگوی محترم وزارت خارجه که از طریق همین رسانه شما (فراتاب) صدای ما به ایشان رسید قول رسیدگی داده‌اند. یا برخی موسسات و یا شخص آقای مثنی امین در اقلیم کردستان عراق؛ اما مساله این است اتفاقی در عمل نیافتاده است.

 

در این بین گویا ابتدا ارتش آزاد خواسته مالی مطرح کرده است؟

یکی از کسانی که ادعای ارتباط با ارتش آزاد را داشت ابتدا گفت آنها به ازای هر نفر خواهان 2500 تا 10 هزار دلار آمریکا شده‌اند، اما بعد از مدتی بحث آزاد شدن‌شان به دلایل انسان‌دوستانه مطرح شد تا اینکه اخیرا خواسته‌های دیگری را مطرح کرده‌اند.

 

در مورد معاوضه خواسته دقیقی را ارتش آزاد سوریه مطرح کرده است؟

گویا تعدادی از اعضای خانواده آنها که بیشتر هم خانم هستند توسط نیروهای بشار اسد بازداشت شده‌اند، حالا اینها می‌خواهند اسرای ایرانی و عراقی را در قبال آزادی آنها آزاد و معاوضه کنند.

 

چگونه خواسته‌شان را به شما منتقل کرده‌اند؟

از دو طریق مختلف خبر داده‌اند هم از طریق دکتر مثنی امین نماینده پارلمان عراق که پیگیر امور بوده است، هم از طریق یک موسسه خیریه ترکیه‌ای در استانبول با نام  IHH Insani Yardim  Vakfi 

 

آخرین بار کی موفق شده‌اید با عزیزانتان صحبت کنید؟ 

آخرین تماس تلفنی ما 55 روز قبل بود و گفتند از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر جابجایشان کرده‌اند هرچند شکنجه فیزیکی نشده‌اند اما به شدت تحت فشار و شکنجه روانی قرار داشتند.

 

بجز صحبت با رسانه‌ها چه کار دیگری می‌خواهید انجام دهید؟

همین هفته همه اعضای خانواده این 9 نفر به تهران می‌آییم هرچند آمدن برای بسیاری از ما در این شرایط کرونا و ... سخت هست اما چاره‌ای نداریم می‌خواهیم با نمایندگان مجلس، مسئولان وزارت خارجه و ... دیدار کنیم و بار دیگر تقاضای کمک کنیم، به شدت نگران جان و سرنوشت عزیزان‌مان هستیم می‌ترسیم دیر شود و بلایی سرشان بیاید.

 

پیش از سخن آخر لطفا اسامی هر 9 نفر هموطن اسیرمان در دست ارتش آزاد سوریه را بطور دقیق یکبار دیگر بگویید

سیاوش پاک‌سرشت، مبین ولدبیگی، افشار رستمی، بهمن شادروان، مسعود حیدری، سعید احمدی، فردین درویشپور، هدایت رخزادی و سامران خضرپور.

 

و سخن آخر؟

از همه مسئولان، نمایندگان محترم، رسانه‌ها و هرکسی که به طریقی می‌تواند به ما کمک کند، درخواست کمک داریم ما را تنها نگذارید عزیزانمان اسیر هستند و جانشان در خطر است و هیچ اطلاع و خبر تازه‌ای ازشان نداریم.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار