بررسی کارنامه سینماگران کُرد ایرانی در جشنواره بین‌المللی فیلم دهوک | فراتاب
کد خبر: 11913
تاریخ انتشار: 7 آذر 1400 - 16:46
منصور جهانی
منصور جهانی - خبرنگار حوزه سینما

 فراتاب - منصور جهانی: هفته گذشته دهوک در شمال اقلیم کردستان جشنواره سینمایی سالانه اش را با مشخص کردن برندگان خود به پایان رساند. در این جشنواره سینمای ایران و بخصوص هنرمندان کُرد ایرانی حضوری پررنگ و درخشان داشتند که در این گزارش به این موضوع خواهم پرداخت:

 

جشنواره فیلم دهوک در یک نگاه

جشنواره بین‌‌‌المللی فيلم «دهوک» به ریاست «امیرعلی محمدطاهر» و با مدیریت هنری «شوکت امین کورکی» با یاد «یولماز گونای» Yılmaz Güney کارگردان برنده جایزه نخل طلای جشنواره بین‌‌المللی فيلم «کن» فرانسه (1982) و با هدف پل ارتباطی میان کارگردان کُرد و کارگردانان سراسر جهان و ایجاد تبادل فرهنگی میان ملت‌های دنیا تأسیس شده است.
هشتمین دوره این رویداد سینمایی با نمایش 94 اثر در قالب فیلم‌های بلند سینمایی، کوتاه و مستند در بخش‌های مختلف رقابتی و غیررقابتی از جمله؛ از جمله؛ بخش رقابتی «سینمای جهان» شامل؛ 9 فیلم بلند سینمایی، 5 فیلم مستند و 9 فیلم کوتاه، بخش رقابتی «سینمای کُردی» شامل؛ 6 فیلم سینمایی، 6 فیلم مستند و 12 فیلم کوتاه، بخش «چشم‌انداز سینمای جهان» شامل؛ 8 فیلم سینمایی، 3 فیلم مستند و 7 فیلم کوتاه، بخش «پانورامای سینمای کردستان» 17 فیلم کوتاه، بخش «نمایش ویژه سینمای افغانستان» 8 فیلم بلند و نیز در بخش «نمایش ویژه سینمای کردستان» 4 فیلم بلند؛ در روزهای 24 آبان ماه تا یکم آذر ماه جاری (15 تا 22 نوامبر 2021) در سالن «کنگره» دانشگاه دهوک و همچنین در سالن‌های سینمایی مرکز «دهوک مول» در شهر دهوک در اقليم کردستان عراق برگزار ‌شد.

 

برگزیدگان هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»

برگزیدگان بخش‌های مختلف رقابتی «سینمای جهان» و «سینمای کُردی» هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» معرفی شدند و سینماگران ایرانی توانستند 7 جایزه اصلی این رویداد سینمایی را از آن خود کردند.
مراسم اختتامییه هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» با یاد «یولماز گونای» کارگردان سرشناس برنده جایزه نخل طلای جشنواره بین‌‌المللی فيلم «کن» فرانسه (1982) و با حضور دکتر «علی ته‌ته‌ر» استاندار دهوک، «امیرعلی محمدطاهر» رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»، «شوکت امین کورکی» مدیر هنری این جشنواره، اعضای هیئت داوران بخش‌ رقابتی «سینمای جهان» و بخش‌ رقابتی «سینمای کُردی»، سینماگران حاضر در این رویداد سینمایی و علاقمندان به هنر سینما، در ساعت 18 روز دوشنبه یکم آذر ماه جاری (22 نوامبر 2021) در سالن «کنگره» دانشگاه دهوک در شهر دهوک در اقليم کردستان عراق برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف اعلام شدند و تندیس زرین «برگ مو» و تندیس نقره‌ای «برگ مو» جشنواره، لوح تقدیر و جوایز نقدی به آنان اهدا شد.

بخش رقابتی «سینمای جهان»:
اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «سینمای جهان» هشتمین دوره جشنواره بین‌‌المللی فيلم «دهوک» که عبارت بودند از؛ «صدیق برمک» Siddiq Barmak کارگردان و تهیه‌کننده از افغانستان (رئیس هیئت داوران)، «فیاض دومان» Feyyaz Duman بازیگر از ترکیه، «حسن علی» Heseen Ali کارگردان از اقليم کردستان، «هفین ال ـ سیندی» Havin Al-Sindy مدیر هنری از آلمان و «مهند حیال» Mohanad Hayal کارگردان از عراق آرای خود را اعلام کردند:
ـ جایزه «یولماز گونای» Yılmaz Güney به فیلم سینمایی «ژیان» Jiyan به کارگردانی «سهیلا شونک» Süheyla Schwenk از کشور آلمان تقدیم شد.
ـ جایزه ویژه هیئت داوران نیز به فیلم سینمایی «نامو» (بیگانه) The Alien به کارگردانی نادر ساعی‌ور از ایران اهدا شد.

بخش رقابتی «سینمای کُردی»:
اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «سینمای کُردی» این دوره از جشنواره، که عبارت بودند از؛ «حسین تباک» Hüseyin Tabak فیلمنامه‌نویس و کارگردان از آلمان (رئیس هیئت داوران)، «دیرک شفر» Dirk Schafer کارگردان و تدوینگر از آلمان، «اِلیس وان مارکه» Elise Van Marcke پخش‌کننده و تهیه‌کننده از کشور رومانی، «سالم صلواتی» کارگردان از ایران و «زبیده بولوت» Zübeyde Bulut بازیگر از ترکیه، آرای خود را بدین شرح اعلام کردند:
ـ ارسلان امیری برای کارگردانی فیلم سینمایی «زالاوا» از ایران، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره را دریافت کرد.
ـ نوید پورفرج برای بازی در فیلم سینمایی «زالاوا» از ایران، جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره را گرفت.
ـ مریم بوبانی برای بازی در فیلم سینمایی «عروسی علی و زین» The Dance of Ali and Zin از ایران، جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را تصاحب کرد.
ـ فیلم سینمایی «صدیق و پلنگ» Sidik and the Panther به کارگردانی «روبر دوسکی» Reber Dosky از کشور هلند جایزه بهترین را گرفت.
ـ فیلمنامه «محافظ برادر» Brother‘s Keeper به نویسندگی مشترک «گلستان آکت» Gülistan Acet و «فرید کاراهان» Ferit Karahan جایزه بهترین فیلمنامه از ترکیه را تصاحب کرد.
ـ جایزه ویژه هیئت داوران نیز به «هه‌لو رامشتی» Hello Ramshtî بازیگر فیلم سینمایی «سرزمین کثیف» Dirty Land از اقلیم کردستان اهدا شد.

بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه»:
اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «فیلم‌های کوتاه» هشتمین جشنواره بین‌‌المللی فيلم «دهوک» که عبارت بودند از؛ «کامیلا لارسون» Camilla Larsson مدیر صندوق جدید بین‌المللی جشنواره فیلم «گوتبورگ» Goteborg از سوئد (رئیس هیئت داوران)، «آپو بازیدی» Apo Bazidi کارگردان از ترکیه و «زهرا غندور» Zahraa Ghandour بازیگر از عراق، آرای خود را بدین گونه اهدا کردند:
ـ جایزه بهترین فیلم کُردی، به فیلم کوتاه «هفت سمفونی زاگرس» Seven Symphonies of Zagros به کارگردانی پرویز رستمی از ایران اهدا شد.
ـ جایزه بهترین فیلم بین‌الملل به فیلم کوتاه «رکورد بزرگ استانبول» The Great Istanbul Depression به کارگردانی «زینب دیلان سورن» Zeynep Dilan Süren از ترکیه تقدیم شد.
ـ جایزه ویژه هیئت داوران نیز به فیلم کوتاه «سکوت» Silence به کارگردانی بروا وهاپور از ایران اهدا شد.

بخش «رقابتی مستند»:
اعضای هیئت داوران بخش «رقابتی مستند» این دوره از جشنواره فيلم «دهوک»، عبارت بودند از: «طلال دیرکی» Talal Derki کارگردان از کردستان سوریه، خانم «باوی یاسین» Bavi Yasin کارگردان و تهیه‌کننده از کشور بلژیک و «شمال صبری» Shamal Sabri تهیه‌کننده و مدیر دفتر انستیتو آلمانی «گوته» در اقلیم کردستان آرای خود را اعلام کردند:
ـ فیلم مستند «نان مقدس» (نانی پیروز) Holy Bread به کارگردانی رحیم ذبیحی و به تهیه‌کنندگی تورج اصلانی جایزه بهترین مستند کُردی را از آن خود کرد.
ـ فیلم مستند «آن سوی رودخانه» The Other Side of the River به کارگردانی «آنتونیا کیلیان» Antonia Kilian محصول مشترک کشورهای آلمان و فنلاند نیز جایزه بهترین مستند بین‌الملل را دریافت کرد.

جایزه فیپرشی:
اعضای هیئت داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم «فیپرشی» FIPRESCI که عبارت بودند از؛ دکتر «یلماز اُزدیل» از Yılmaz Özdil منتقد سینما از ترکیه، «هینک بووکِرک» Henk Bovekerk روزنامه‌نگار سینمایی از کشور هلند و «اِکسل تیمو پور» Exel Timo Purr سردبیر از کشور آفریقای جنوبی؛ این جایزه را به فیلم سینمایی «عروسی علی و زین» The Dance of Ali and Zin به کارگردانی «محمد علی کُنار» Mehmet Ali Konar از ترکیه اهدا کرد.

جشنواره بین‌‌‌المللی فيلم «دهوک» به ریاست «امیرعلی محمدطاهر» و با مدیریت هنری «شوکت امین کورکی» با یاد «یولماز گونای» کارگردان برنده جایزه نخل طلای جشنواره بین‌‌المللی فيلم «کن» فرانسه (1982) و با هدف پل ارتباطی میان کارگردان کُرد و کارگردانان سراسر جهان و ایجاد تبادل فرهنگی میان ملت‌های دنیا تأسیس شده است.
هشتمین دوره این رویداد سینمایی توسط اداره کل هنر سينماي شهر دهوک وابسته به وزارت روشنبيری و لاوان (فرهنگ و جوانان) حکومت اقليم کردستان و با نمایش 94 اثر در قالب فیلم‌های بلند سینمایی، کوتاه و مستند در بخش‌های مختلف رقابتی و غیررقابتی از جمله؛ از جمله؛ بخش رقابتی «سینمای جهان» شامل؛ 9 فیلم بلند سینمایی، 5 فیلم مستند و 9 فیلم کوتاه، بخش رقابتی «سینمای کُردی» شامل؛ 6 فیلم سینمایی، 6 فیلم مستند و 12 فیلم کوتاه، بخش «چشم‌انداز سینمای جهان» شامل؛ 8 فیلم سینمایی، 3 فیلم مستند و 7 فیلم کوتاه، بخش «پانورامای سینمای کردستان» 17 فیلم کوتاه، بخش «نمایش ویژه سینمای افغانستان» 8 فیلم بلند و نیز در بخش «نمایش ویژه سینمای کردستان» 4 فیلم بلند؛ در روزهای 24 آبان ماه تا یکم آذر ماه جاری (15 تا 22 نوامبر 2021) در سالن «کنگره» دانشگاه دهوک و همچنین در سالن‌های سینمایی مرکز «دهوک مول» در شهر دهوک در اقليم کردستان عراق برگزار ‌شد.

 

«نان مقدس» جایزه بهترین مستند هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» را گرفت

فیلم مستند «نان مقدس» به کارگردانی زنده‌یاد رحیم ذبیحی و به تهیه‌کنندگی تورج اصلانی، جایزه بهترین فیلم مستند بخش رقابتی «مستندهای سینمای کُردی» در هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» در را تصاحب کرد.
فیلم مستند «نان مقدس» (نانی پیروز) Holy Bread آخرین اثر روانشاد رحیم ذبیحی، به تهیه‌کنندگی تورج اصلانی و محصول کمپانی سینمایی «ماد مووی» MAAD Movie؛ بعد از حضور در جشنواره‌های معتبر جهانی و کسب چندین جایزه مهم؛ در جدیدترین و دهمین اکران بین‌المللی خود، با حضور تورج اصلانی تهیه‌کننده و الهه نوبخت پخش‌کننده بین‌المللی این اثر، در بخش رقابتی «مستندهای سینمای کُردی» در هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» در اقلیم کردستان عراق و در دو سانس مختلف از جمله؛ در ساعت 17 روز پنجشنبه 27 آبان ماه امسال (18 نوامبر 2021) در سالن سینمایی «دهوک مول» و همچنین در ساعت 11 قبل از ظهر روز جمعه 28 آبان ماه جاری (19 نوامبر 2021) در سالن سینمایی «دهوک مول» در شهر دهوک در اقليم کردستان به نمایش در ‌آمد و مورد استقبال نویسندگان، منتقدان سینمایی، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و همچنین تماشاگران حاضر در این رویداد سینمایی قرار گرفت و توانست جایزه بهترین فیلم مستند بخش رقابتی «مستندهای سینمای کُردی» این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» را از آن خود کند.
الهه نوبخت این جایزه را به نمایندگی از عوامل «نان مقدس» به عنوان تهیه‌کننده مشترک این اثر مستند دریافت کرد و در سخنان کوتاهی بعد از دریافت این جایزه گفت: درود بر روح زنده‌یاد رحیم ذبیحی و با تشکر از جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک»، «نان مقدس» بعد از حضور در جشنواره‌های بزرگ و معتبری همچون؛ «ایدفا» IDFA، «هات داکس» Hot Docs و «زاگرب‌داکس» ZagrebDox ما امروز در دهوک هستیم. جایی‌که بهترین مقصد و مکان نمایش این فیلم بود؛ در واقع جایی‌که زبان مادری شخصیت‌های مستند «نان مقدس» است و این اثر مستند به این زبان، خلق شده است.
وی همچنین گفت: خیلی خوشحالیم که «نان مقدس» جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» را گرفت و خوشحالیم از این‌که این جشنواره، شرایطی فراهم کرد که در آن به زندگی واقعی کولبرها هم پرداخته شود و بتوانیم صدای کولبرها و کارگرهای بی‌صدا را هم بشنویم.
اعضای هیئت داوران بخش رقابتی «مستندهای سینمای کُردی» این دوره از جشنواره بین‌‌‌المللی فيلم «دهوک»، عبارت بودند از: «طلال دیرکی» Talal Derki کارگردان از کردستان سوریه، خانم «باوی یاسین» Bavi Yasin کارگردان و تهیه‌کننده از کشور بلژیک و «شمال صبری» Shamal Sabri تهیه‌کننده مستقل و مدیر دفتر انستیتو آلمانی «گوته» در اقلیم کردستان.
«نان مقدس» توسط شرکت «تصویر گستر الهه پارسی» (الی ایمیج) به مدیریت الهه نوبخت پخش جهانی می‌شود.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

 

 

 

نظرات
آخرین اخبار