سکاندار دولت آینده عراق چه کسی خواهد بود؟ | فراتاب
کد خبر: 11865
تاریخ انتشار: 29 مهر 1400 - 18:38
گفت‌وگوی ایرنا با اردشیرپشنگ پژوهشگر مسائل خاورمیانه

تهران – ایرنا- یک کارشناس مسایل عراق گفت: جریان صدر شانس بالایی برای تشکیل فراکسیون اکثریت دارد  و می‌تواند در ائتلاف با بخشی از کُردها  و نیز اهل سنت برای تشکیل دولت جدید، 165 کرسی را بدست آورد.

«اردشیر پشنگ» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به میزان مشارکت مردم عراق در انتخابات پارلمانی گفت: مجموعه‌ای از عوامل مختلف اعم از افزایش نارضایتی مردم به دلیل ناتوانی و ناکارآمدی ساختار حاکم بر عراق  و تحقق نیافتن بیشتر شعارهای داده شده در انتخابات‌های پیشین عملا مردم را ناامید کرده و میل آنها را برای حضور در انتخابات کاهش داده است.

این کارشناس مسایل عراق اضافه کرد: تنش‌ها و دعواهای‌های سیاسی در عراق از حد معمول گذشته و باعث شده است که در ذهن عمومی مردم عراق جنگ قدرت را بین برخی از نخبگان و افراد حاضر در حکومت  بدانند و علاوه بر این فساد و اختلاس‌های گسترده و استفاده شخصی و حزبی از منابع عمومی هم میزان نارضایتی مردم را افزایش و سطح مشارکت را کاهش داد.

پشنگ شیوع ویروس کرونا را از دیگر عوامل کاهش سطح مشارکت مردم عراق در انتخابات پارلمانی عنوان کرد و گفت: اگرچه شیوع بیماری کرونا را نمی‌توان عامل اصلی در کاهش مشارکت محسوب کرد اما وجود کرونا در امتداد دیگر دلایل، دست به دست هم دادند تا میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی از نظر میزان مشارکت رکورد بشکند و تنها حدود 41 درصد در پای صندوق های رای حاضر شوند.

پشنگ در مورد آرایش سیاسی احزاب و ائتلاف ها در این دور از انتخابات در عراق گفت: 167 حزب و ده‌ها ائتلاف مختلف در این دور از انتخابات حاضر بودند و شاهد حضور پررنگ و قابل تأمل  صدها کاندیداهای مستقل  نیز بودیم.

این کارشناس مسایل عراق اضافه کرد: از منظر هویتی سه گروه هویتی اصلی اعراب سنی و شیعه و کُرد تشکیل دهنده ائتلاف‌های مختلف بوده‌اند که البته  هر کدام از این گروه‌های هویتی در داخل خود رقابت‌های بسیار سخت و جدی را داشته و دارند اما در این دوره کاندیداهای مستقل با توجه به تغییر مکانیسم انتخاباتی، حضوری جدی و موثر داشتند و در نتیجه تنوع انتخاباتی و سیاسی در دوره پنجم انتخابات بیش از هر دوره‌ی دیگری بوده است.

وی با اشاره تاثیر مستقیم هویت‌ها بر سلایق انتخاباتی خاطر نشان کرد: احزاب شیعه در جغرافیایی که شیعیان حضور دارند رای می‌آورند و بقیه هویت‌ها هم روندی اینگونه دارند و در جاهایی همانند کرکوک که جمعیت هویتی متداخل دارد هر کدام از این هویت‌ها به احزاب خود رای دادند و تا حد زیادی ترکیب و نتیجه آرا متاثر از مساله هویت است.

پشنگ با اشاره به بیانیه مرجعیت شیعه در مورد انتخابات عراق گفت: آیت الله سیستانی با توجه به رویه مکتب نجف که معتقد به عدم دخالت مستقیم در امر سیاست است در این انتخابات هم به طور ضمنی از مردم خواسته بود تا برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کنند وی در این دوره به مانند همه دوره‌هایی پیشین، از هیچ گروه سیاسی حمایت نکرد.

این پژوهشگر مسائل خاورمیانه افزود: مرجعیت در عراق ورای رقابت‌ها و مباحث گروهی و سیاسی است به همین دلیل مرجعیت در عراق بخصوص آیت‌الله سیستانی نه فقط در نزد شیعیان بلکه در میان اهل سنت و کُردها نیز دارای جایگاه و احترام ویژه است در نتیجه عمده مردم عراق و رهبران سیاسی، یک نگاه حل و فصلی و نیک نسبت به ایشان دارند.

پشنگ با بیان اینکه از  3هزار و 249 کاندیدای شرکت کننده در انتخابات پارلمانی عراق 950 کاندیدای زن بودند بیان داشت: در انتخابات پارلمانی عراق 25درصد کرسی ها به زنان اختصاص دارد  و حداقل ۸۳ کرسی پارلمانی باید به زنان برسد در انتخابات امسال، عراق به 83 منطقه مختلف تقسیم شده بود که در هرکدام از این مناطق  بین سه تا پنج زن کاندیدا شدند و در هر منطقه باید یک زن راهی پارلمان می‌شد که همانطور که از نتایج برآمده است، زنان به یک پیروزی قابل توجه دست پیدا کرده و حداقل 97 کرسی را از آن خود کرده‌اند.

وی افزود: انتخابات در عراق امر بسیار حیاتی و اساسی است چرا که عراق، کشوری فدرال، دمکرات و پارلمانتاریسمی است بدین معنی که هر آنچه از تقسیم قدرت وجود دارد متاثر از انتخابات پارلمانی است به همین دلیل حیات و ممات سیاسی عراق متاثر از انتخابات است زیرا فراکسیون اکثریت پارلمان نخست وزیر را تعیین می‌کند که مهمترین مدیر اجرایی کشور و فرمانده کل قوا می‌باشد.

پشنگ انتخابات پارلمانی را کلیدی‌ترین اتفاق در ساختار سیاسی عراق دانست و گفت: هرچند خود انتخابات با توجه به مشکلات عدیده ساختاری و درگیری های مختلفی که در عراق بوده نتوانست به یک راهکار تبدیل شود اما این انتخابات به معنای نسبی کلمه بیانگر اراده جمعی مردم و ملت عراق است.

پشنگ مهمترین مطالبه مردم عراق در این دور از انتخابات را کارآمدی دولت در ارائه خدمات عنوان کرد و افزود: 18 سال پس از حمله آمریکا به عراق و ساقط شدن رژیم بعثی و در کل دهه 90 که عراق با تحریم‌های فلج کننده روبرو بود زیرساخت‌های صنعتی و اقتصادی این کشور با دشوارهای بزرگی روبرو بوده است که بسیاری از آنها تا به امروز ادامه داشته است از جمله عدم توان تامین برق ۲۴ساعته و آب شرب کافی و سوخت رسانی نفت و گاز دچار مشکلات عدیده‌ای است و حتی پایتخت عراق هم برق ۲۴ ساعته ندارد و مردم مجبورند برق خود را به صورت خصوصی و با هزینه بالا تامین کنند.

این کارشناس مسایل عراق اضافه کرد: عمده مطالبات مردم عراق  خواسته‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی است و خواسته‌های سیاسی در مرحله دوم قرار می‌گیرد. مبارزه با فساد لجام گسیخته یکی از بحث‌های جدی است  که در اعتراضات اکتبر 2019 به موضوع مهمی تبدیل شد و جریان صدر هم با این شعار وارد انتخابات شدند و بخش مهمی از آرا را بدست آوردند.

پشنگ مهمترین موضوع انتخابات پارلمانی عراق را پیروزی جریان مقتدی صدر روحانی با نفوذ شیعه دانست و گفت: پیروزی قاطع و با فاصله جریان صدر که در این دور از انتخابات توانسته بین 70 تا 73 کرسی را تا اینجای بررسی آرا به خود اختصاص دهد موضوع بسیار مهمی است زیرا در چهار دوره پیشین هیچ ائتلافی نتوانسته بود چنین اختلافی در کسب کرسی را با جریان دوم بدست آورد.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: دومین جریان تقدم محمد حلبوسی بود که 37 کرسی را به دست آورد و جریان دولت قانون نوری مالکی هم 37 تا 40 کرسی به دست آورده است.

وی در تبیین چرایی پیروزی ائتلاف سائرون تحت رهبری مقتدی صدر گفت: پیروزی مقتدی صدر نشان داد که این جریان متخصص سوار شدن بر موج خواسته‌های معترضین عراقی است البته بخشی از این پیروزی هم ناشی از مشارکت پایین و ۴۰ درصدی در انتخابات است زیرا رای دهندگان و طرفداران سنتی صدر آرای ثابتی دارند و وقتی مشارکت پایین است تعداد کرسی‌های این جریان بالا رفته است و جریان پیروز این دور از انتخابات شده است.

پشنگ اضافه کرد: اهل سنت در این دوره از طریق ائتلاف تقدم به رهبری محمد الحلبوسی (رئیس پارلمان عراق) بعد از مدت‌ها توانست یک آرای قابل توجهی را بدست آورد. در کردستان عراق هم حزب دموکرات کردستان تحت رهبری مسعود بارزانی  موفق شد جایگاه حزب اول منطقه را حفظ کند و حتی تعداد کرسی ها را از 25 کرسی به 32 تا 33 کرسی افزایش دهد.

وی افزود: در اقلیم کردستان نکته مهم در مورد حزب تغییر است که پیش از این حزب سوم کردستان بود  و در انتخابات پیشین دارای 5 کرسی بود اما در این دور از انتخابات حتی موفق به کسب یک کرسی نشد. حزب اتحادیه میهنی تحت رهبری فرزندان طالبانی هم یک کرسی از دست داد و از 18 کرسی به 17 کرسی تغییر پیدا کرد.

پشنگ تصریح کرد: وضعیت چینش آرا در عراق به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود جریان صدر شانس بالاتری برای تشکیل فراکسیون اکثریت داشته باشد البته باید گفت مطابق رویه روی داده در سال 2010، فراکسیون اکثریت می‌تواند توسط گروهی دیگر نیز تشکیل شود لذا تشکیل فراکسیون اکثریت توسط جریان صدر قطعی است اما در عین حال، این گروه از بقیه احزاب و رقبا شانس بیشتری برای تشکیل کابینه و دولت ائتلافی دارد و محتملا در ائتلاف با بخشی دیگر از شیعیان، کُردها و بخشی از اهل سنت این توان را دارد که 165کرسی لازم برای تشکیل دولت را تشکیل دهد.

لینک مصاحه در سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)


پیگیری مشکلات اقتصادی در صدر مطالبات مردم عراق در انتخابات بود

نظرات
آخرین اخبار