هورامان دیگر شهردارانی با کلاس جهانی می‌خواهد! | فراتاب
کد خبر: 11846
تاریخ انتشار: 16 مهر 1400 - 20:20
رامین رحیمی‌نیا
شوراهای شهرهای مختلف هورامان سخت مشغول انتخاب شهرداران هستند اما اینبار ...

 

فراتاب: به بهانه تب و تاب انتخاب شهردار در شهرهای مختلف هورامان و آینده این منطقه که همین چند ماه پیش ثبت جهانی شد!

منطقه هورامان واقع در بین دو استان کرمانشاه و کردستان و نیز اقلیم کردستان عراق در تاریخ پنجم مرادماه سال جاری با تصویب کمیته میراث جهانی یونسکو،ثبت جهانی شد.

پر واضح است که اورامانات برای اینکه بتواند در مسیر جهانی شدن قرار بگیرد باید زیرساخت های لازم را برای توسعه شهرهایش داشته باشد و یا ایجاد کند.
در این بین نقش شهرداران به عنوان مدیران عمران شهری تعیین کننده است و از این جهت انتخاب شهردار برای شهرهای اورامانات در این دوره که مقارن شده با ثبت جهانی،مهم تر و قابل تامل‌تر از قبل است.

متاسفانه رویه انتخاب شهردار، در اورامانات در دوره های اخیر، رویه چندان مشخص و شفافی نبوده است و از آن جهت که شهرداران شهرهای اورامانات از دل مکانیسمی شفاف با استانداردهای مشخص و بعضا موضع مستقل اعضای شورا، بیرون نیامده‌اند اکثرا عملکرد مطلوب و قابل تاملی نداشته‌اند!

اما همانطور که اشاره شد،این دوره از آن جهت روی کار آمدن شورای شهر و انتخاب شهرداران،تقریبا با ثبت جهانی اورامانات همزمان شده است،اهمیت انتخاب شهردار و شخصی که مدیریت شهری و عمرانی را بر عهده می گیرد،بیشتر می‌شود.

اعضای شورای شهر، در شهرهای اورامانات باید این نکته را در نظر داشته باشند،که در این بازه زمانی اهمیت و جایگاه شهرداران در راستای توسعه شهرها از لحاظ معماری و زیباسازی و همچنین ارائه امکانات و خدمات مطلوب نسبت به دوره های قبل تفاوت دارد، چرا که علی القاعده یکی از آثار و پیامدهای ثبت جهانی شدن، افزایش آمار گردشگران و رونق صنعت گردشگری است و پر واضح است که فراهم سازی زیرساخت های لازم شهرداری را می خواهد که به قواعد و اصول شهرسازی و معماری شهری آگاهی کافی داشته باشد، و می‌طلبد در این زمینه اعضای شورا وسواس و دقت بیشتری داشته باشد.

منطقه اورامانات از آن جهت که سالهاست از مناطق محروم کشور بوده و در زمینه اشتغالزایی و فرصت های شغلی ظرفیت آنچنانی ندارد و محروم از کارخانه های صنعتی و کارگاههای تولیدی است، می‌بایست از فرصت‌هایی همچون ثبت جهانی که برایش فراهم شده است، استفاده بهینه را داشته باشد و از این رو هنر مدیران و مسئولان این است که بتوانند از دل این محرومیت‌ها و کمبودها از روزنه‌هایی که ایجاد می‌شود در جهت توسعه منطقه راههای گشایشی ایجاد کنند

باید منتظر ماند و دید رویه معمولا پرتنش، طولانی و کمتر کارشناسی انتخاب شهرداران در اورامانات آیا تصحیح می شود و با درایت و دقت اعضای شورا، کسانی مدیریت شهرداری های اورامانات را عهده دار می شوند که اورامانات را در همه شاخصه ها به سمت جهانی شدن سوق دهند، یا همچون گذشته در بر همان پاشنه پیشین خواهد چرخید و ثبت جهانی هورامان جهانی شدن به فرصتی برای شتاب آهنگ توسعه تبدیل نخواهد شد؟

 

نویسنده: رامین رحیمی نیا

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار