مهم‌ترین متحد خاورمیانه‌ای غرب در حال فروپاشی است | فراتاب
کد خبر: 1183
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395 - 11:45
پایگاه اینترنتی استار
رجب طیب اردوغان مقصر اصلی اتفاقات ترکیه است. دنیای اردوغان تنها دو رنگ دارد؛ سیاه و سفید. برای اردوغان «شما یا با او هستید یا علیه او». از نظر رئیس جمهور ترکیه، بیشتر کشورهای غربی علیه وی هستند.

به گزارش فراتاب، پایگاه اینترنتی «استار» در گزارشی نوشت: ترکیه، باارزش ترین متحد خاورمیانه ای این روزهای غرب، در حال از هم پاشیدن است و کانادا می تواند در جلوگیری از این اتفاق نقش سازنده ای داشته باشد.

در ادامه گزارش آمده است: اتحادیه اروپا از آنکارا خواسته است مانع از سرازیر شدن پناهجویان به شمال ترکیه و ورود به کشورهای حوزه بالکان شود. پرداخت میلیاردها دلار و تسهیل مراحل صدور ویزا به شهروندان تُرک از جمله امتیازاتی است که اتحادیه اروپا در قبال تلاش های ترکیه برای جلوگیری از ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی، به این کشور اعطا می کند. از سوی دیگر پایگاه های هوایی آنکارا که در نزدیکی مرزهای سوریه واقع است، برای آمریکا و «ناتو،» سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، در جنگ علیه گروه تروریستی داعش، بسیار حائز اهمیت است. با این وجود، این کشور از داخل در حال فروپاشی است.

نگارنده گزارش سپس با اشاره به انفجارهای تروریستی مرگبار اخیر در ترکیه، می افزاید: از یک سو، حملات تروریستی و عملیات انتحاری در مناطق کُردنشین جنوب ترکیه و از سوی دیگر حکومت نظامی چندماهه در این مناطق (که همچنان نیز ادامه دارد)، تاکنون صدها شهروند کُرد را به کام مرگ فرستاده است. این در حالی است که تروریست های داعش نیز در یک سال گذشته، با انجام چندین عملیات تروریستی در این کشور صدها نفر را قتل عام کرده اند. بسیاری «رجب طیب اردوغان» را بدلیل ناتوانی در کنترل مرزهای این کشور با سوریه، مقصر اصلی وقوع چنین اتفاقاتی می دانند.

در ادامه گزارش آمده است: ترکیه این روزها در نبرد میان هواداران و مخالفان اردوغان به دو تکه تقسیم شده است. افزایش تنش ها میان آنکارا و مسکو ( که نوامبر گذشته و پس از سرنگونی یک جنگنده نظامی روس در مرز سوریه بوسیله جنگنده های ترکیه روی داد) و ممنوعیت سفر گردشگران روسیه به ترکیه میلیاردها دلار خسارت به صنعت گردشگری آنکارا وارد کرده است.

از سوی دیگر، پس از افزایش فشارها بر رسانه های ترکیه از سوی اردوغان و تعطیلی دو آژانس خبری مهم این کشور در ماه گذشته، هزاران روزنامه نگار، سردبیر و کارمند این دو مؤسسه از کار بیکار شده اند. اگر این افراد در شبکه های اجتماعی از قبیل توئیتر و یا فیس بوک اعتراضات خود را علنی کنند، محاکمه و زندانی خواهند شد.

نگارنده گزارش با هشدار درخصوص نقض دموکراسی در ترکیه، می افزاید: دنیای اردوغان تنها دو رنگ دارد؛ سیاه و سفید. برای اردوغان «شما یا با او هستید یا علیه او». از نظر رئیس جمهور ترکیه، بیشتر کشورهای غربی علیه وی هستند. با این وجود، کانادا در موقعیتی است که می تواند ترکیه را بر سر میز مذاکره بنشاند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات
آخرین اخبار