چرا صادرات ایران به عراق کاهش یافته است؟ | فراتاب
کد خبر: 11793
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1400 - 12:29
با کاهش صادرات ایران شاهد افزایش 540 درصدی واردات از عراق هستیم!

فراتاب: به گزارش صنعت کار، بازار عراق با توجه به موقعیت سیاسی و جغرافیایی یکی از بازارهای هدف مناسب برای صادرکنندگان ایرانی است که در بخش های مختلف فعالیت دارند اما متاسفانه در سال جاری میزان صادرات به این کشور با کاهش همراه شده است.

کاهش صادرات به عراق می تواند فرصت را به رقبای دیگر از جمله ترکیه و چین واگذار کند.
سید حمید حسینی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی با اشاره به دلایل کاهش صادرات به عراق در سال جاری بیان کرد: کاهش صادرات دلایل بسیاری را در خود جای داده که شاید مهمترین دلیل آن شیوع ویروس کرونا و مشکلات دریافت ویزا باشد. متاسفانه در ۲ سال اخیر پاندمی ویروس کرونا تجارت را سخت کرده است و بارها شاهد عدم امکان تردد بوده ایم.
وی ادامه داد: اما بخش دیگری که در کاهش صادرات ( متوسط صادرات ماهانه ۵۰۰ دلار) در سال ۱۴۰۰ اثر گذار بود بحث قطع صادرات برق وکاهش صادرات گاز بود. ایران در سال ۲۰۲۰ حدود دو گیگاوات برق به عراق صادر کرد اما این حجم امسال به ۱۵۰ مگاوات کاهش پیدا کرده که به دلیل نیازهای داخلی بوده است.
به گفته حسینی، عدم برگزاری نمایشگاه های اختصاصی و بین المللی و همچنین انفعال وکم کاری سازمان توسعه ووزارت صنعت، معدن و تجارت از دیگری مواردی بود که توانست صادرات به عراق را تحت تاثیر قرار دهد.
این فعال اقتصادی در ادامه بیان کرد: بلاتکلیفی اتاق مشترک وتوقف فعالیت های اتاق مشترک ایران وعراق، بازگشایی مرز عراق به عربستان، مرز دوم گمرگی بین عراق وترکیه و تسهیل برای حضور اردن ومصر در بازار عراق و پذیرش تعرفه ترجیحی از مواردی است که توانست حضور رقبا را پررنگ و میزان صادرات ایران را کاهش دهد. در مقابل شاهد افزایش تعرفه های گمرکی عراق نیز هستیم که می تواند بر کاهش حضور صادرکنندگان ایران تاثیر داشته باشد.
حسینی همچنین تاکید کرد: حذف ایران از بازار خدمات فنی ومهندسی عراق به علت ناتوانی در تامین ضمانت نامه بانکی جهت شرکت در منافصات و عدم تمایل دولت جدید عراق به توسعه روابط اقتصادی با ایران از دیگر مشکلاتی است که توانست بر حجم ارزی تجارت میان ایران و عراق تاثیر داشته باشد در کنار آن – پیمان سپاری ارزی ومشکلات مربوط به بازگرداندن ارز به کشور این موضوع را تشدید کرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه بی ثباتی در قوانین ومقررات صادرات کالا و انحصاری شدن صادرات بسیاری از اقلام به تولید کننده نیز در این میان بی تاثیر نبوده است.

به گزارش صنعت کار، بی ثباتی در قوانین را می توان از مشکلات اصلی در تجارت است، البته عدم ثبات در قوانین نه تنها صادرات را کاهش می‌دهد بلکه منجر به فرار سرمایه از بخش های تولیدی خواهد شد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت جدید جهت رونق اقتصادی باید بسترهای لازم برای جهش تولید و توسعه تجارت بین الملل را فراهم کرده و موانع پیش رو را از میان بردارد.

افزایش واردات از عراق

اما از سوی دیگر دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق طی پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در قیاس با پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۹ رشد ۳۱ درصدی در ارزش را نشان می‌دهد.

جهانبخش سنجابی شیرازی در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و عراق اظهار کرد: میزان صادرات کالایی پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰ ایران به عراق به وزن به ۱۲ میلیون تن و به ارزش ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار بوده است. در حالی که میزان صادرات کالایی پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۹ به این کشور به وزن ۷.۸ میلیون تن به ارزش ۲ میلیارد ۴۰۶ میلیون دلار بود که از نظر وزنی ۵۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: در واقع صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق طی پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در قیاس با پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۹ رشد ۳۱ درصدی در ارزش را نشان می‌دهد.

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد میزان واردات اضافه کرد: در زمینه واردات نیز طی چهار ماهه نخست امسال از کشور عراق ۱۴۰ میلیون دلار کالا معادل ۲۴۶ هزارتن وارد کشورمان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی حدود ۵۴۰ درصد رشد داشته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر صادرات کالا از مرزهای تجاری کشورمان با کشور عراق با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ادامه داشته و مبادلات تجاری دو کشور طبق روال معمول صورت می‌گیرد.

سنجابی افزود: پیش بینی می‌شود واردات عراق اواخر سال میلادی پیش‌رو و سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش درآمدهای نفتی و ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری اروپایی و آسیای شرقی رشد و جهش داشته باشد که فرصت مغتنمی پیش روی تجار کشور و حتی پیمانکاران ایرانی است.

نظرات
آخرین اخبار