محورهای اصلی طرح مصطفی الکاظمی در «برگه سفید» چیست؟ | فراتاب
کد خبر: 11761
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1400 - 22:12
آیا طرح «برگه سفید» مکلمل داخلی طرح «شام جدید» است؟

 فراتاب: نخست وزیر عراق برای خروج این کشور از مشکلات اقتصادی و درست در فاصله 3 ماه مانده به انتخابات زودهنگام پارلمانی، طرحی موسوم به «برگه سفید» مطرح کرد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در سخنانی پیش از آغاز جلسه کمیته عالی اصلاح، از آغاز اجرای سازوکارهای اجرایی و اجرایی طرح اصلاحات اقتصادی در این کشور خبر داد.

وی در این باره گفت: از زمانی که ما "برگه سفید"، موسوم به طرح اصلاحات اقتصادی عراق اصلاحات را برای مقابله با فساد گسترده در کشور مطرح کردیم، در حال ایجاد فضای مناسب برای اجرای آن هستیم و جلسه امروز برای اعلام آغاز اجرای سازوکارهای اجرایی و اجرایی طرح اصلاحات اقتصادی در چارچوب برگه سفید است.

وی درباره این طرح اصلاحات افزود: این طرح راه حلی برای بحران مزمن مدیریت اقتصادی ارائه می‌دهد؛ بحرانی که وابستگی کامل به نفت و عدم تنوع منابع درآمد شاخصه آن است. ما می‌خواهیم به عراقی‌ها بگوییم که درباره اصلاحات جدی هستیم، بنابراین برنامه مدیریت اقتصاد کوتاه مدت نبوده و هدف آن اصلاحات یکپارچه طی پنج سال است.

الکاظمی ادامه داد: خسارت‌های وارد شده به اقتصاد عراق بسیار زیاد است و به همین دلیل امکان اجرای طرح اصلاحات در مدت کوتاه وجود ندارد و هرکسی که قول دهد این کار را انجام دهد، دچار توهم شده است. هدف رشد کشور عراق است و نه دولت فعلی؛ چراکه عمر دولت‌ها سپری می‌شود و این کشور است که پابرجاست و به همین دلیل است که ما با تمام عزم خود می‌خواهیم اعتبار اقتصادی عراق را بازیابی کنیم.

وی ادامه داد: از زمانی که ما مدیریت اجرایی عراق را بر عهده گرفتیم، سخت در تلاش برای اجرای اصلاحات بوده‌ایم تا با کمترین ضرر و زیان برای همه مواجه شویم. آینده فرزندان ما مهم‌تر از هر چیزی است، آنها سازندگان عراق هستند و آنها هستند که آن را رهبری می‌کنند ، بنابراین اجازه دهید منافع خود را رها کرده و به فرزندان خود فکر کنیم.

نخست‌وزیر عراق اوایل پاییز ۱۳۹۹ با هدف اجرای اصلاحات اقتصادی کلان در این کشور از طرح خود با عنوان «برگه سفید» رونمایی کرد. این طرح شامل ۵ محور از جمله دستیابی به ثبات مالی پایدار، اصلاحات در بانکداری و اقتصاد کلان، بهبود وضعیت زیرساخت‌ها، ارائه خدمات اساسی و بهبود حکمرانی در عراق است. به گفته الکاظمی طرح مقاله سفید مقدمه‌ای برای فعالیت‌های اصلاحی بلندمدت است که همکاری و همفکری مجلس، شورای عالی قضائی و سایر متخصصان عراق را می‌طلبد.

 

ارتباط طرح برگه سفید با طرح شام جدید

به نظر می رسد طرح برگه سفید مکمل داخلی طرح شام جدید باشد در طرح شام جدید عراق، مصر و اردن اقدام به طرح ریزی همکاری های اقتصادی، صنعتی، بازرگانی و انرژی با چشم انداز یک اتحاد سیاسی کرده اند. نزدیکی زمانی ارائه این طرح و تاکید بر محور اقتصادی آنها در کنار افزایش دیدارهای سیاسی و دیپلماتیک نخست وزیر عراق، این گمانه را تقویت کرده است که این دو طرح دو روی سکه اصلاحات و برنامه جدی است که طی آن مصطفی الکاظمی می‌خواهد در سطح داخلی و منطقه ای عراق را دچار تغییراتی جدی کند.

 

تبعات اجرای طرح برگه سفید

گفته می‌شود بارزترین اصلاحاتی که الکاظمی قرار است اجرا کند، برکناری ده ها مسئول و مقام بارز عراقی در سطح وزارت و سازمان های مختلف و با عناوینی همچون مدیرکل، سرپرست وزارت و رؤسای بخش های مختلف است که گفته می شود اکثر آن ها توسط نیروها و احزابی که آن ها را نامزد کردند حمایت می شوند.

اصلاحات جدید الکاظمی همچنین قرار است شورای عالی قضایی عراق را مکلف به تشکیل برخی کمیته ها برای بررسی تعاملات مالی تعدادی از وزارت ها و سازمان های دولتی کند.

به نظر می رسد این مجموعه اصلاحات مصطفی الکاظمی محتملا به تنش بیشتر میان وی و نیروها و احزاب سیاسی بیانجامد.

برگ سفید اصلاحات اصطلاحی است که الکاظمی در یکی از دیدارهایش در بغداد در اشاره به اقدامات دولت با هدف حل ناکارآمدی درون عراق به کار برد.

الکاظمی هیچ توضیحی درباره جزئیات این اقدامات اصلاح گرایانه خود ارائه نکرد اما از آنجایی که وی هیچ فراکسیون یا حزب سیاسی خاصی درون پارلمان ندارد به نظر کارشناسان در تصمیماتش از خشم ملت عراق نسبت به نابسامانی اوضاع معیشتی و گسترش فقر و بیکاری، ناکارآمدی سازمان های دولتی در کنترل ویروس کرونا به ویژه دو بخش بهداشت و خدمات علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان کمک خواهد گرفت. الکاظمی گفته است مسئولیت وی این است که راه هایی ایجاد کند تا حقوق 5 ماه آینده کارمندان عراق تامین شود.

 

نگاه منتقدین و موافقین درباره برگه سفید

یک مسئول در دفتر نخست وزیری عراق در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: «برگ سفید اصلاحات که هنوز در دست اصلاح است، شامل اصلاحات مالی، اقتصادی و اداری است که برخی از آن ها نیازمند پشتیبانی نیروهای نظامی عراق است به عنوان مثال کنترل گذرگاه های مرزی توسط دولت یکی از این اصلاحاتی است که نیاز به پشتیانی دارد تا نفوذ گروه های مسلح و احزاب در مرزها را از بین برده و طرف هایی که بدون پرداخت پولی به دولت دارایی های آن را در اختیار دارند کنار زده شوند علاوه بر اینکه باید جلوی مافیای فروش نفت و فرآورده های آن را بگیرند.»

این منبع در ادامه افزود:« طرح اصلاحی دیگر دولت الکاظمی تقویت منابع دولت عراق از طریق بخش های صنعت، کشاورزی و گردشگری و همچنین مرزها و گمرگ و بخش ارتباطات است، علاوه بر اینکه الکاظمی در اصلاحات به دنبال این است که سرمایه گذاری و بخش خصوص در عراق را تشویق کند و ضمن درخواست کمک از کشورهای خارجی برای پرداخت بدهی های عراق نیز مهلت گرفته شود.»

منبع مذکور توضیح داد که این گروه به ریاست مصطفی الکاظمی و عضویت وزرا و برخی مشاوران است که تاکنون سه نشست برگزار کرده اند.

وی گفت که تصمیمات اتخاذ شده به ترتیب اتخاذ و دستور آن صادر خواهد که اولین آن دستور برکناری تعدادی از مسئولان و جایگزینی افرادی دیگر بجای آنهاست.

این منبع از احتمال مخالفت سیاسی با این اصلاحات خبر داد و گفت که از آنجایی که این اقدام الکظمی منافع احزاب و نیروهای سیاسی که از وضع موجود سود می برند به خطر می اندازد الکاظمی با موج مخالفتی علیه خود روبه رو خواهد شد.

این اصلاحات کاهش اتکا به واردات از ایران و حمایت از محصول ملی را نیز شامل می شود که به معنای خسارت به شرکت های برزگ نفوذ کرده در عراق است، شرکت هایی که باعث ناکامی بخش کشاورزی و صنعتی عراق شده اند.

وی اشاره کرد که برخی از این اصلاحات نیاز به تصویب در پارلمان عراق را دارد که ممکن است گره ای در کار پیش بیاید زیرا معمولا با اقدامات اصلاح گرایانه نخست وزیر که تغییری در صحنه عمومی کشور ایجاد کند مخالفت می کنند.

از طرفی دیگر «محمد البلداوی»، عضو ائتلاف فتح اشاره کرد که پارلمان و فراکسیون های سیاسی تاکنون از جزئیات برگ سفید اصلاحات مطلع نشده اند و منتظرند از آن توضیحاتی ارائه شود.

البلداوی تاکید کرد نمایندگان منتظرند طرح اصلاح گرایانه الکاظمی را ببیند اما به نکته ای اشاره کرد و آن این بود که این طرح نباید فقط در سطح کاغذ بماند بلکه اجرای آن مساله مهم و اساسی است.

وی گفت که الکاظمی باید طرح اصلاح گرایانه خود را به پارلمان بیاورد و توسط نیروهای سیاسی و فراکسیون ها حمایت سیاسی و پارلمانی کسب کند زیرا برخی از این اصلاحات نیاز به تصویب در پارلمان دارد.

اما وی در خصوص اینکه امکان دارد این اصلاحات برخی از طرف ها و افراد را هدف قرار بدهد گفت که در آن صورت دیگر عملیات اصلاح گرایانه نیست بلکه عملیات تخریبی می شود که در آن صورت نیاز به توافقی سیاسی دارد.

در مقابل «محمود الزجراوی»، نماینده فراکسیون سائرون در پارلمان عراق ضمن اعلام حمایت از این طرح در گفت وگویی با العربی الجدید گفت برخی طرف ها و افراد قبل از اینکه این طرح اجرایی شود با آن مخالفت خواهند کرد زیرا منافع و نفوذ آن ها در سازمان های دولتی کشور را از بین می برد.

به نظر این نماینده پارلمان عراق تصمیمات الکاظمی تا زمانی که اصلاح گرایانه باشد از حمایت سیاسی بسیار و پشتیبانی از طرف ملت برخوردار خواهد بود.

«محمد التمیمی»، کارشناس مسائل سیاسی عراق در گفت وگویی با العربی الجدید گفت نشانه های اولیه تصمیمات اصلاح گرایانه الکاظمی شبیه اقدامات حیدر العبادی نخست وزیر اسبق عراق است که به علت مخالفت سیاسی به سرانجام نرسید.

به نظر وی الکاظمی با سختی بسیاری در اجرای طرح های اصلاحی خود روبه رو خواهد شد زیرا این عملیات اصلاح گرایانه او در واقع علیه احزاب یا افرادی است که یک وزارت یا سازمان را در اختیار خود گرفته و آن را دارایی شخصی خود می پندارند.

التمیمی معتقد است برگ سفید اصلاحات الکاظمی موجب درگیری میان الکاظمی و برخی نیروهای سیاسی و گروه های نظامی خواهد شد.

نظرات
آخرین اخبار