مهدی صفری کاندیدای مطرح برای وزارت خارجه دولت رئیسی کیست؟ | فراتاب
کد خبر: 11760
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1400 - 21:17
مهدی صفری یا حسین امیرعبدالهیان و یا علی بافری؟

فراتاب: شنیده ها و اخبار غیررسمی در رسانه و شبکه‌های اجتماعی 5 وزیر پیشنهادی مختلف از سوی ابراهیم رئیسی ،رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران، به مجلس شورای اسلامی را نام برده اند در این بین مهدی صفری به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت خارجه معرفی شده است.

مهدی صفری دیپلمات سابق ایرانی و سفیر ایران در کشورهای چین، اتریش و روسیه بود. وی همچنین معاونت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران را بر عهده داشته‌است. صفری در زمان سعید جلیلی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران بود.

صفری همچنین نمایندهٔ ایران در مذاکرات رژیم حقوقی خزر بوده‌است.

در سپتامبر ۲۰۱۰، او قرار بود به عنوان سفیر ایران در بریتانیا انتخاب شود اما دولت از تصمیم خود منصرف شد و سفیری در این کشور تعیین نکرد.

صفری در رویداد ازدحام حجاج در منا، جزء مفقودین این حادثه بوده‌است. اما هیچ مشکلی برای ایشان پیش نیامد.

مهدی صفری هم‌اکنون مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین است. او دیپلمات سابق ایرانی و سفیر ایران در کشورهای چین، اتریش و روسیه بود. او همچنین معاونت اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران را بر عهده داشته است. صــفــری در زمــان ســعیــد جلیلی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران بود.

او همچنین نماینده ایران در مذاکرات رژیم حقوقی خزر بوده است. او در سپتامبر ۲۰۱۰ قرار بود به‌عنوان سفیر ایران در بریتانیا انتخاب شود؛ اما دولت از تصمیم خود منصرف شد و سفیری در این کشور تعیین نکرد. صفری در رویداد ازدحام حجاج در منا، جزو مفقودان این حادثه بود؛ اما هیچ مشکلی برایش پیش نیامد.

البته در میان دیگر گزینه های مطرح همچنین حسین امیر عبدالهیان و علی باقری نیز مطرح هستند.

حسین امیرعبداللهیان (متولد 1964 - 56 ساله) گزینه محتمل وزیر خارجه است و تیم انتقالی سیاست خارجی رئیسی را هدایت می‌کند. او دکترای روابط بین الملل از دانشگاه تهران دارد و به عنوان سفیر در بحرین (2007-2010)، معاون امور عرب و آفریقا در وزارت امور خارجه (2011-2016،) معاون امور بین‌الملل پارلمان و مشاور وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف از سال 2016 خدمت کرده است. وی یک طرفدار سرسخت آرمان فلسطین است و روابط نزدیکی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه) دارد. وی در جریان مذاکرات هسته ای ایران در دوره ریاست جمهوری خاتمی (1997-2005) درگیر بوده و در مذاکرات آمریکا و ایران در عراق در سال 2007 شرکت کرد.

همچنین علی باقری کنی (متولد 1967 - 54 ساله) یکی دیگر از رقبای قدرتمند برای سمت وزیر خارجه است. وی مسئول امور اروپا وزارت امور خارجه (2006-2008) ، معاون سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران (2008-2013) و معاون امور بین الملل بوده است. در دادگستری دبیر شورای عالی حقوق بشر کشور از سال 2019 بوده است. در سال 2013 ، وی رئیس کمپین انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی بود. باقری کنی یک اقتصاددان است که در دانشگاه امام صادق (ع) درس خوانده و از یک خانواده نسبتاً بانفوذ است. پدرش محمد باقر باقری ، یکی از اعضای قدیمی مجلس خبرگان بود و عمویش ، محمدرضا مهدوی کنی، وزیر کابینه و نخست وزیر موقت بود. از همه مهمتر ، او برادر یکی از دامادهای رهبر معظم انقلاب آیت الله علی خامنه ای است.

نظرات
آخرین اخبار