کد خبر: 1176
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395 - 07:17
گسترش دامنه بحران در عراق:
دقایقی مانده به نیمه شب شنبه چهارم اردیبهشت خیابانهای شهر طوزخورماتو شاهد شعله ورشدن آتش اختلاف میان شبه نظامیان حشدشعبی و نیروهای کُرد متشکل از پیشمرگ ها و ساکنان مسلح محلی بود، که با تیراندازی طرفین و حمله به مقرهای نظامی یکدیگر همراه گشت.

فراتاب: در حالی که هیچ نشانه ای از فروکش کردن التهابات سیاسی در عراق به چشم نمی خورد و رویارویی احزاب و جریان های مختلف حکومت و پارلمان این کشور را به بن بست رانده است، شب گذشته میدان جبهه نبرد با داعش نیز شاهد واگرایی دیگری در میان نیروهای عراقی بود.

دقایقی مانده به نیمه شب شنبه چهارم اردیبهشت خیابانهای شهر طوزخورماتو شاهد شعله ورشدن آتش اختلاف میان شبه نظامیان حشدشعبی و نیروهای کُرد متشکل از پیشمرگ ها و ساکنان مسلح محلی بود، که با تیراندازی طرفین و حمله به مقرهای نظامی یکدیگر همراه گشت.  آمارهای تقریبی و پراکنده از کشته شدن بیش از 8 تن از شبه نظامیان حشد شعبی و 5 تن از پیشمرگان کرد خبر می دهند، در این میان چندین تن از اهالی شهر طوز نیز کشته و زخمی شده اند.

امروز یکشنبه 5 اردیبهشت ماه در حالی که آتش درگیری در برخی از نقاط شهر همچنان ادامه داشت، هیئت های بلند پایه ای از فرماندهان و مسئولین سیاسی اقلیم کردستان به ویژه استان کرکوک با فرماندهان نیروهای حشد شعبی از جمله هادی عامری دیدار و گفتگو کردند و با اعلام توافق مبنی بر ترک مخاصمه، نیروهای خود را به خودداری از دامن زدن به آتش اختلافات فراخواندند.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق نیز با صدور بیانیه ای در این باره، خواستار پایان دادن به تشنجات و درگیری ها شد و از هر دو طرف خواست تا ضمن آتش بس و آرام کردن اوضاع متوجه جنگ با دشمن مشترک یعنی داعش شوند. این در حالی است که یکی از نمایندگان کرد در پارلمان عراق نیز اظهار داشت که مقتدی صدر روحانی پرنفوذ شیعی و رهبر جریان صدر از مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان درخواست نموده تا شخصاً با مداخله در این اختلاف مانع از گسترش دامنه خشونت و اختلاف میان نیروهای شیعی و کردها شود.

شهر طوزخورماتو مرکز شهرستان طوزخورماتو در استان صلاح الدین عراق است که در 80 کیلومتری جنوب کرکوک و 175 کیلومتری شمال بغداد واقع شده و ساکنان آن را کردها، اعراب و ترکمانان تشکیل می دهند.

 

نظرات
آخرین اخبار