همه‌ی آنچه در مورد ویروس کورونای دلتا باید بدانیم؟ | فراتاب
کد خبر: 11731
تاریخ انتشار: 4 مرداد 1400 - 15:57
د.شرمین الحق
چه کسانی بیشتر باید از ابتلا به دلتا ویروس کرونا بترسند؟

عکس: کیوان فیروزی

فراتاب - گروه فراسلامت: در دسامبر ۲۰۲۰ میلادی اولین گونه ویروس کووید -۱۹ شناسایی شد و پس از آن بتدریج گونه‌های جدیدتری از این ویروس ایجاد شدند.

گونه های جدید ویروس چگونه ایجاد می شوند؟

بعد از هر جهش بیولوژیکی ویروس، ممکن است گونه‌های جدیدی ایجاد شوند. فرآیند جهش ژنتیکی از خاصه‌های طبیعی کورونا ویروس‌هاست. زیست‌شناسان بر این باورند جدایی جغرافیایی می‌تواند در تغییر ژنتیک ویروس‌ها نقش مهمی را ایفا کنند.
همان طوری که اشاره شد جهش ژنتیکی در خانواده کورونا ویروس‌ها امری طبیعی است. به عنوان مثال ویروس سرماخوردگی که متعلق به همین خانواده است به طور مدام در حال تغییر است. به این دلیل پزشکان پیشنهاد می‌کنند که هر سال واکسن سرماخوردگی جدیدی را استفاده کنیم که بهتر بتوانیم با گونه‌های جدید ویروس مقابله کنیم.

 

ویروس کورونا واریانت دلتا چیست؟

یکی از شاخه‌های جهش یافته ویروس کورونا، دلتا نامگذاری شده است. بعد از پدیدار شدن این گونه جدید، دانشمندان زنگ هشدار را به صدا درآورده و آنرا گونه پرخطر نامیدند. قدرت سرایت این واریانت از فردی به فرد دیگر بسیار سریع‌تر بوده و تا الان این‌گونه به عنوان مسری‌ترین گونه‌ی جهش یافته ی کووید -۱۹ شناخته شده است.

  • در همین رابطه مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا (سی‌دی‌سی) توصیه‌هایی را در این مورد منتشر و در اختیار عموم قرار داده است:
    ویروس کورونای دلتا شایع‌ترین گونه کورونا در جهان است.
  • افرادی که واکسن کامل را دریافت نکرده‌اند و نیز در کودکان، استفاده از ماسک، رعایت کردن فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی به جد توصیه می‌شود.
  • افرادی که دو دوز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند ممکن است بار دگر به این ویروس مبتلا شوند.
  • واکسن‌هایی که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته‌اند مانند فایزر و مودرنا تا حد زیادی از شدت گرفتن علایم بیماری در افراد جلوگیری می‌کنند و مؤثرند.
  • اما کماکان رعایت کردن نکات بهداشتی در افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند نیز توصیه می‌شود.
  • واکسن‌ها هر چند بطور صد در صد عالی نیستند اما یقینا از بستری شدن بیمارستانی، علایم شدیدتر بیماری و مرگ جلوگیری می‌کنند.

 

آیا واکسن ها برای گونه های جدیدتر مؤثر خواهند بود؟

در حال حاضر و بر اساس داده‌های آزمایشگاهی میزان ایمنی ایجاد شده بعد از دریافت واکسن ممکن است برای گونه‌های جدیدتر کمتر باشد. با این حال واکسیناسیون کماکان نقش مهمی را در کنترل بیماری ایفا می‌کند.

هر سال دانشمندان مانند ویروس سرماخوردگی، این ویروس را بررسی و تغییرات لازم را اعمال می‌کنند. این تغییرات به شرکت‌های داروسازی ابلاغ می‌شود و واکسن‌ها متناسب با تغییرات ایجاد شده بهتر می‌شوند.

 

آیا کودکان نیز مبتلا می شوند؟

طبق آخرین آمارها و شواهد بیمارستانی، تعداد کودکان مبتلا به واریانت دلتای کورونا رو به افزایش است. به همین خاطر تمام نکات بهداشتی بزرگسالان باید برای کودکان نیز اجرا شود.

 

علایم ویروس کورونای دلتا چیست ؟
تب بالا از علایم شایع ویروس کورونای دلتا است. میزان دوز ویروس در بدن به سرعت بالا می‌رود و فرد در مدت ۳ تا ۴ روز می‌تواند به شدت بیمار شود. در حال حاضر در انگلستان این گونه ۹۱ درصد کیس‌های بیمارستانی را تشکیل می‌دهد. از دیگر علایم می‌توان به سردرد، گلو درد و آبریزش بینی اشاره کرد.

در افراد جوان علایم می‌تواند به شکل سرماخوردگی شدید بروز کند و به راحتی می‌توانند به افراد دیگر ویروس را منتقل کنند. این زنگ خطری است به ویژه برای کسانی که واکسیناسیون را انجام نداده‌اند. در افرادی که علایمی ندارند، ویروس را می‌توانند به دیگران منتقل کنند. در صورت بروز هرگونه علایمی سریعا خود را قرنطینه کنید تا از انتقال ویروس به شکل چشم‌گیری کاسته شود.

 

نویسنده: شرمین الحق، داروساز، پژوهشگر فوق دکتری سلول‌های بنیادی مرکز تحقیقاتی درمانی بیماریهای ژنتیکی کودکان انستیتوی بیماری‌های خاص کودکان در دانشگاه یو سی ال لندن

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار