جشنواره بین المللی فیلم کُردی مسکو با اکران کدام فیلم افتتاح می‌شود؟ | فراتاب
کد خبر: 11708
تاریخ انتشار: 23 تیر 1400 - 15:42
روز چهارشنبه 30 تیرماه جشنواره بین المللی فیلم کُردی در مسکوی روسیه با اکران فیلم ...

فراتاب - منصور جهانی: نخستین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» با اکران فیلم‌ سینمایی «دختران خورشید» به کارگردانی «اِوا هوسون» و با نقش آفرینی «گلشیفته فراهانی» در مرکز سینمایی «اکتبر» در شهر مسکو در روسیه افتتاح می‌شود.
فیلم سینمایی «دختران خورشید» (کچانی خور) Girls of the Sun به کارگردانی «اِوا هوسون» Eva Husson فیلمساز فرانسوی و با هنرنمایی «گلشیفته فراهانی» بازیگر سرشناس سینمای ایران و جهان، محصول کشور فرانسه در ساعت 20 روز چهارشنبه 30 تیر ماه جاری (21 ژوئیه 2021) در مراسم افتتاحییه و بخش ویژه نخستین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» در سالن 11 مرکز سینمایی «اکتبر» در شهر مسکو در کشور فدراسیون روسیه روی پرده می‌رود.


«دختران خورشید» با موضوع مبارزه دختران کُرد کوبانی بر ضد گروه تروریستی داعش؛ در نخستین حضور بین‌المللی خود در بخش رقابتی اصلی هفتاد و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» فرانسه، روی پرده رفت.
«اِوا هوسون» در گفت‌وگو‌های خود با رسانه‌ها، آگاهی از رفتار غیرانسانی داعش با ایزدی‌ها در کردستان عراق و ماجراهای غم‌انگیز زنان و کودکان اسیر کُرد را انگیزه اصلی خود از پرداختن به این موضوع مهم عنوان کرد.
به گفته این کارگردان سرشناس فرانسوی، شجاعت و جسارت زنان کُرد در مبارزه مسلحانه با داعش، در حقیقت او را تحت تأثیر قرار داد و به همین دلیل، تصمیم گرفته گوشه‌هایی از این مبارزات قهرمانانه را به تصویر بکشد.
«هوسون» باور دارد «دختران خورشید» از معدود فیلم‌های جنگی زن محوری است که تصویری واقعی از رویدادهای این فجایع انسانی ارائه می‌دهد؛ در عین حال، پیام مثبتی دارد و به بیان شایستگی‌ها و توانایی‌های زنان می‌پردازد.


«اِوا هوسون» از سینماگران زن صاحب‌نام سینمای فرانسه است و آثار درخشانی همچون؛ «به امید مرگ» Hope to Die، «برای آنها که همیشه پیچیده هستند» و «بنگ گنگ» Bang Gang را در کارنامه حرفه‌ای هنری خود دارد.
«امانوئل برکات» بازیگر فرانسوی و برنده جایزه نخل طلای بهترین بازیگری جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» فرانسه یکی از هنرمندانی است که در این پروژه سینمایی حضور دارد، او نقش «ماتیلده» خبرنگار جنگی را بازی می‌کند که شاهد این رویدادهای تلخ و غم‌انگیز است و رابطه نزدیکی با «بهار» با هنرنمایی «گلشیفته فراهانی» دارد. در «دختران خورشید» که در فرانسه و گرجستان فیلمبرداری شده، گروهی از بازیگران بین‌المللی و کُرد حضور دارند.


نخستین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو» MKFF با مدیریت «گولیزر گردن زری» Gulizer Gerdenzeri، با هدف انعکاس فرهنگ و تاریخ کُرد و همچنین زندگی مدرن این ملت، با نظارت وزارت فرهنگ و هنر و جوانان (روشنبیری و لاوان) حکومت اقلیم کردستان عراق، با نمایش 15 فیلم بلند سینمایی و 20 فیلم کوتاه داستانی و مستند از کارگردانان کُرد کشورهای ایران، ترکیه، سوریه، اقلیم کردستان عراق و سایر کشورهای جهان و همچنین با حمایت «کارو آرت» KARO.Art از روزهای 30 تیر ماه جاری تا 3 مرداد ماه امسال (21 تا 25 ژوئیه 2021) در سالن‌های مرکز سینمایی «اکتبر» در شهر مسکو در کشور فدراسیون روسیه برگزار می‌شود.

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

اخبار مرتبط با حشنواره بین المللی فیلم کُردی در مسکو

نمایش فیلم «مهاجر کوچولو» در نخستین دوره جشنواره فیلم کُردی «مسکو»

مسکو میزبان نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کُردی

نظرات
آخرین اخبار