کد خبر: 11701
تاریخ انتشار: 13 تیر 1400 - 15:15

فراتاب: «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق نشستی اضطراری با استانداران با حضور اعضای کمیته حل بحران برق برگزار کرد.

الکاظمی در این نشست گفت به محض تکمیل تحقیقات به این سوالات پاسخ خواهیم داد که عناصر خرابکار چرا شبکه انتقال برق را مورد هدف قرار می دهند، این عملیات خرابکارانه علیه شبکه انتقال انرژی دارای صبغه سیاسی است یا تروریستی؟
وی ادامه داد: من این سوال را مطرح می کنم که دلیل عدم اتصال خطوط برق با کشورهای همسایه و جهان طی 17 سال گذشته چیست؟ ما فقط به شبکه برق جمهوری اسلامی ایران وصل هستیم که این کشور بر اساس توانمندیش در انتقال برق به عراق کوتاهی نمی‌کند و در برابر مردم خود نیز تعهد دارد، همچنین پرونده بدهی‌های واردات برق از تهران و تحریم‌های امریکا هم وجود دارد، ما در خصوص حل این مساله و پرداخت همه بدهی‌های عراق به ایران بابت واردات گاز و برق سال‌های گذشته جدی هستیم و در این زمینه پیشرفت‌هایی هم محقق خواهیم کرد.

وی گفت: تصمیم‌گیران در هر کشوری راهبردی بر اساس امکانات و برنامه‌های آتی خود تدوین می کنند بنابراین چرا ما طی 17 سال گذشته، ده‌ها نیروگاه‌ گازپایه برای تولید برق ساختیم در حالی که توان تامین گاز و یا طرحی برای تولید گاز یا تنوع‌بخشی به منابع واردات گاز در صورت نیاز را نداریم؟ چه کسی مسئول این اشتباه بزرگ است؟ چرا در زمینه انرژی خورشیدی یا هسته‌ای کاری نشده است.
نخست‌وزیر عراق در این باره افزود: در پرونده گاز هم، شبکه گاز عراق به ایران متصل است و آنها علیرغم مشکلات در دریافت طلب‌‌شان به دلیل تحریم‌های اعمالی، کوتاهی نکرده و به صادرات گاز به عراق ادامه می دهند، ما نیازمند زمان بیشتری برای یافتن منابع جایگزین گاز از کشورهای دیگر هستیم.

نظرات
آخرین اخبار