اکران «بی سرزمین» با بازی «به‌روژ ئاکره‌یی» نامزد دو دوره جایزه ادبی هوشنگ گلشیری در عراق | فراتاب
کد خبر: 11700
تاریخ انتشار: 13 تیر 1400 - 15:00
«به‌روژ ئاکره‌یی» شاعر، عکاس و داستان‌نویس سرشناس کُرد و همچنین نامزد دو دوره جایزه ادبی هوشنگ گلشیری ...

فراتاب - منصور جهانی: فیلم سینمایی «بی سرزمین» سومین ساخته بلند تورج اصلانی، با مشاوره فیلمنامه و با بازی «به‌روژ ئاکره‌یی» شاعر، عکاس، داستان‌نویس سرشناس کُرد و نامزد دو دوره جایزه ادبی هوشنگ گلشیری در سینماهای اقلیم کردستان و دیگر شهرهای کشور عراق اکران می‌شود.
فیلم سینمایی «بی سرزمین» (بی نیشتمان) Landless به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی تورج اصلانی، تولید کمپانی سینمایی «ماد مووی» MAAD Movie، محصول مشترک «ره‌ز هه‌لکه‌وت ره‌شید» Raz Halkawt Rashid از اقلیم کردستان عراق و سوریه، با مشاوره فیلمنامه و نیز با بازی «به‌روژ ئاکره‌یی» شاعر، عکاس و داستان‌نویس سرشناس کُرد و همچنین نامزد دو دوره جایزه ادبی هوشنگ گلشیری؛ قرار است به مناسبت عید سعید قربان؛ یعنی از روز 29 تیر ماه جاری (20 جولای 2021) و اکران سراسری آن، در سینماهای شهرهای مختلف اقلیم کردستان آغاز شود و در ادامه، در سینماهای دیگر شهرهای کشور عراق نیز روی پرده برود.
«به‌روژ ئاکره‌یی» متولد سال ۱۹۶۳ میلادی در کردستان عراق است. در سال ۱۹۷۵ به دنبال شکست جنبش کردها به همراه خانواده، به ایران پناهنده شد. به‌روژ، پانزده سال در ایران و بیست و یک سال در کشور سوئد زندگی کرده است و اکنون دوازده سالی می‌شود که به کوردستان برگشته است. ئاکره‌یی به زبان کردی پنج مجموعه شعر دارد. نقد می‌نویسد، ترجمه می‌کند، عکاسی می‌کند و سناریو هم می‌نویسد.
ئاکره‌یی آثاری از مولانا، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، یدالله رویایی، بهرام بیضایی، سهراب سپهری، محمدعلی سپانلو، هوشنگ گلشیری، غلامحسین ساعدی، مهشید امیرشاهی، صفدری، سردوزآمی، ربیحاوی، حسین آبکنار، کورش اسدی، ضیاء موحد، مرتضی ثقفیان، عبدالعلی عظیمی، محمود داوودی، علی خدایی، مهسا دهقانی‌پور و ... را به کردی ترجمه و منتشر کرده است. مصاحبه‌های به‌روژ با برخی از نویسندگان و شاعران سرشناس و مطرح ایرانی از جمله؛ احمد شاملو، هوشنگ گلشیری و ... در نشریات کردی و فارسی به چاپ رسیده و مورد استقبال علاقمندان قرار گرفته است.
ئاکره‌یی به فارسی فقط داستان می‌نویسد. «ما اینجا هستیم» نخستین مجموعه داستان اوست که توسط انتشارات «نیلوفر» و با همکاری بنیاد «هوشنگ گلشیری» منتشر شده است. دومین مجموعه داستان به‌روژ به نام «چیزی در همین حدود» نیز توسط نشر «چشمه» چاپ و منتشر شده است.
«به‌روژ ئاکره‌یی» در نخستین تجربه سینمایی خود، در فیلم سینمایی «خاطرات روی سنگ» (بیره‌وه‌رییه‌کانی سه‌ر به‌رد) Memories On Ston به کارگردانی فیلمساز کُرد «شوکت امين کورکی» به هنرنمایی پرداخت که در جشنواره‌های مختلف فیلم در سطح جهان به نمایش درآمد و چندین جایزه معتبر بین‌المللی را هم از آن خود کرد و همچنین در سال 2016 نماینده سینمای کشور عراق در هشتاد و هشتمین دوره مراسم جوایز سینمایی آکادمی اسکار Oscar بود.
در «بی سرزمین» به کارگردانی تورج اصلانی؛ ترکیبی از بازیگران سرشناس کشورهای ترکیه، سوریه، عراق و اقلیم کردستان؛ در کنار «هانی مجتهدی» خواننده کُرد، به چهار زبان کُردی، ترکی، عربی و فارسی به هنرنمایی پرداخته‌اند، از جمله: شوان عطوف، جاهیت شاهین یالچین، بولت کاسِر، ریکیش شهباز، بنگین علی، به‌روژ ئاکره‌یی، نارین محمدی، فرمیسک رحیم‌زاده، هاکار عبدالقادر محمد، طاها عبدالکرم ابوبکر، روال نافگوندی، ئاسو رفیق، هورامان و ...

 

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

 

نظرات
آخرین اخبار