خبرنگار ایرنا نخستین جایزه جشنواره رسانه‌ای پینووس‌کردستان را از آن خود کرد | فراتاب
کد خبر: 11663
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1400 - 16:12
خانم «کلثوم مومنی» خبرنگار ایرنای کردستان در نخستین دوره جشنواره رسانه‌ای «پینووس» (قلم) استان موفق به دریافت جایزه ویژه این جشنواره شد.

به گزارش فراتاب به نقل از ایرنا، آیین اختتامیه نخستین دوره جشنواره رسانه‌ای "پینووس" (قلم) کردستان روز شنبه با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان به همت کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سنندج برگزار شد و از بین ۴۵ اثری که به این جشنواره ارسال شده بود، هیات داوران گزارش « فصل شکوفه‌های بادام درآرندان» اثر کلثوم مومنی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی را به عنوان اثر برگزیده انتخاب کردند.

رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این آیین اظهار داشت: این جشنواره با هدف کمک به اقتصاد و توسعه رسانه‌های استان و نیز بهره گیری از ظرفیت آنان در زمینه توسعه بخشهای گردشگری، فرهنگی، هنر، اقتصادی و دیگر ظرفیتهای برگزار شد.

سید مختار هاشمی گفت: آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره در قالب یادداشت، تحلیل، مقاله، مصاحبه و گزارش بود که توسط علیرضا کتابدار از اساتید برجسته حوزه روزنامه نگاری کشور داوری شد.

وی افزود: با هدف ترغیب خبرنگاران فعال در رسانه های کردستان برای تولید آثار حرفه‌ای و ایجاد رقابتی مثبت در این بین، هر دوره ضمن معرفی سه اثر برتر جایزه نقدی، تندیس زرین و لوح تقدیر به شاخص ترین اثر ارسالی به انتخاب هیات داوران اهدا می شود.

رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج اضافه کرد: جایزه پینووس (قلم) به صورت مستمر و در یک رقابت آزاد و حرفه‌ای به انتخاب هیات داورانی از دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها اهدا می شود.

لزوم ایجاد رسانه‌های تخصصی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این مراسم اظهار داشت: جشنواره‌های تخصصی ادارات و ارگانها با بهره گیری از فرصتهای مختص خود می توانند در زمینه توسعه خود و استان بهره بگیرند.

عبیدالله رستمی به نیازهای اساسی رسانه های استان اشاره کرد و افزود: اقتصاد از مهمترین مباحث حوزه رسانه استان است که ضعف در این بخش بر خبرنگاران نیز تاثیر گذاشته است و اگرمعیشت آنان تامین شود، با فراغ بال بیشتری به بررسی موضوعات استان خواهند پرداخت.

وی ایجاد رسانه‌های تخصصی را منجر به تربیت خبرنگار تخصصی برشمرد و افزود: آمادگی برگزاری دوره های تخصصی برای خبرنگاران را داریم که اگر ادارات و نهادهایی که رسانه را جزیی از خود می دانند، کمک کنند این دوره‌ها بهتر برگزار خواهد شد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از رسانه‌های هم خواست تا در کنار نقد و تیزبینی خود از انعکاس صحیح اخبار و اطلاعات غافل نشوند و افزود: اتاق فکر رسانه ای می تواند راهبری مدیران استانی را برای پیشبرد برنامه های خود به عهده داشته باشد.

رستمی تاکید کرد: در حوره فرهنگ و هنر هم خبرنگاران نقش ویژه‌ای دارند و باید نقشه مسیر را تبیین و نقاط ضعف و قوت را پوشش دهند.

وی نگاه توسعه محور رسانه را عامل اصلی توسعه جامعه اعلام و اظهار داشت: امیدآفرینی به معنای اغراق رد بیان عملکردها نیست، بلکه گاهی با نقد سازنده هم می شود زمینه ساز توسعه بود.

رسانه ها و تاثیر بر سرمایه‌گذاری

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این مراسم اظهار داشت: رسانه اثرگذارترین ابزار فرهنگی است که مدیریت و هدایت افکار عمومی را بر عهده دارد .

سید کمال حسینی با بیان اینکه موفقیت‌های کسب و کار به واسطه حضور پررنگ در رسانه میسر است، افزود: پاسخگویی به مخاطب و عطف  نظر رسانه های به جایگاه اقتصاد در جامعه از اصولی است که در این جشنواره تلاش شده تا با تمرکز بر آن، نقش متقابل رسانه و اقتصاد را تقویت کنیم.

وی افزود: در حال حاضر کمتر از ۲۰درصد اقتصاد کشور به بخش خصوصی اختصاص دارد این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته، بخش خصوصی بیشترین سهم از اقتصاد را دارد و رسانه‌ها در این زمینه می توانند نقش تاثیر گذاری داشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج  سهم بخش خصوصی در کردستان را ۲۵ صدم درصد اعلام و اظهار داشت: بخش خصوصی سهم ناچیزی از اقتصاد فعال استان دارد در حالیکه ظرفیتهای استان از منابع مختلف بسیار زیاد است و بخش خصوصی از آن غافل شده و رسانه های می توانند با معرفی این ظرفیتها، به رونق اقتصادی استان کمک کنند.

حسینی از جشنوراه پینووس به عنوان بستری برای فرهنگ‌سازی در این زمینه نام برد و گفت: تلاش می کنیم تا صاحبان نظر و اندیشه، مشاور قوی برای همه ارکان کشور باشند و در کنار آن از پتانسیل فرهنگی استان در زمینه تفکر اقتصادی استفاده کنیم.

در پایان این آیین با اهدای لوح و تندیس جشنواره از "کلثوم مومنی" خبرنگار خبرگزاری ایرنا کردستان به عنوان تنها برگزیده این جشنواره تقدیر شد.

نخستین جایزه رسانه‌ای پینووس(قلم) با محوریت اخبار و گزارش‌های منتشر شده در نشریات و خبرگزاری های استان کردستان در ارتباط با نوروز در سال ۱۴۰۰ برگزار شد.

در حال حاضر براساس آمار منتشر شده در سامانه جامع رسانه‌ها، ۱۰۹ نشریه در استان کردستان مجوز انتشار دارند که از این تعداد یک روزنامه ۶۶ نشریه شامل ۱۲ هفته‌نامه، ۶ دوهفته‌نامه، ۱۰ ماهنامه، یک دوماهنامه، ۲۶ فصلنامه و ۱۲ دو فصلنامه است و مابقی را هم رسانه‌های الکترونیک برخط تشکیل داده است.

نظرات
آخرین اخبار